Kradzież w hotelu – odpowiedzialność hotelarza i wyłączenie odpowiedzialności

Autor: Joanna Strubel-Kraus
Mimo stosowania najlepszych zabezpieczeń w hotelach zdarzają się kradzieże. Złodzieje kradną zarówno mienie gości, jak i wyposażenie hotelu. Ważne jest, aby właściciel hotelu miał świadomość, w jaki sposób powinien zareagować na taką sytuację, wiedział, kiedy i za jakie zachowania ponosi odpowiedzialność, a także czy może wprowadzić odpowiednie regulacje ograniczające zakres swojej odpowiedzialności. Niezależnie od tego, czy zostały skradzione rzeczy należące do gości czy też będące własnością osoby prowadzącej hotel, w każdym wypadku należy zawiadomić właściwe organy ścigania. Jak stanowi kodeks postępowania karnego, każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub policję. Hotelarz jest odpowiedzialny za utratę rzeczy gości Nie zawsze jednak uda się wykryć sprawcę przestępstwa i odzyskać skradzione rzeczy. Kiedy dojdzie do kradzieży mienia gości, a sprawca przestępstwa pozostaje nieznany, obowiązek naprawienia szkody będzie spoczywać na osobie prowadzącej hotel. Przepisy kodeksu cywilnego stanowią, że utrzymujący zarobkowo hotel jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu. Dlatego też okradziony gość będzie uprawniony do żądania zapłaty odszkodowania od hotelarza. Jednakże nie każda osoba korzystająca z usług hotelu będzie uprawiona do dochodzenia odszkodowania. Przyjmuje się, że odpowiedzialność właściciela nie dotyczy osób, które korzystają z usług hotelu z innych względów, np. pracownicy lub osoby odwiedzające gości bez zgody i wiedzy właściciela. Odpowiedzialność osoby prowadzącej hotel istnieje wówczas, gdy gość, a więc osoba związana z hotelem stosunkiem prawnym, korzysta z jego usług i jednocześnie wniósł rzeczy do hotelu. Pod pojęciem wniesienia rzeczy należy rozumieć sytuację, w której rzecz: (a) w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu znajduje się w tym hotelu lub znajduje się poza nim, ale (b) została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub osobie u niego zatrudnionej albo (c) umieszczona w miejscu wskazanym przez hotelarza albo osobę u niego zatrudnioną lub na ten cel przeznaczonym, (d) w krótkim, zwyczajowo przyjętym okresie poprzedzającym lub następującym po tym, kiedy gość korzystał z usług hotelu, została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub osobie u niego zatrudnionej albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym. Tak więc właściciel hotelu będzie odpowiadał za kradzież rzeczy wniesionych i pozostawionych przez gościa w jego pokoju, a [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *