HIT – HOTEL INVESTMENT TRENDS 2018. Obowiązkowe miejsce spotkań branży

Blisko 350 uczestników, siedem dyskusji panelowych, 40 prelegentów, 30 sponsorów – to liczby opisujące drugą edycję organizowanej przez „Hotelarza” konferencji HIT – Hotel Investment Trends Poland & CEE, która odbyła się 17 maja w hotelu Renaissance Airport w Warszawie. Patronem merytorycznym konferencji była agencja doradcza Cushman & Wakefield, a sponsorami strategicznymi Chopin Airport Development i Samsung.



Konferencję zainaugurowało wystąpienie Gheorghe’a Cristescu, prezesa Chopin Airport Development i przewodniczącego Społecznej Rady Turystyki przy Ministrze Sportu i Turystyki, „Inwestycje – budowanie przyszłości już dziś”. Omówił on bieżącą sytuację na polskim rynku hotelarskim oraz najważniejsze trendy. Podkreślił, że obecnie polskie hotelarstwo rozwija się najszybciej w swojej historii, a jego dalszemu rozwojowi sprzyja dobra sytuacja gospodarcza kraju oraz fakt, że turystyka została doceniona przez rząd jako istotna gałąź biznesu, mająca już blisko 6 proc. udziału w PKB.


Konferencję prowadzili Maria Zielińska z Cushman & Wakefield
i Rafał Szubstarski z „Hotelarza”


Pozytywny wpływ na inwestycje ma utrzymująca się od trzech lat na bardzo niskim poziomie 1,5 proc. stopa referencyjna, a NBP ocenia, że utrzyma się ona jeszcze przez dwa lata. Jako największe zagrożenia dla rozwoju branży hotelarskiej wskazywał niedobór pracowników, co ma znaczący wpływ na wyższe koszty budowy i prowadzenia hoteli, zwrócił również uwagę na to, że podaż atrakcyjnych gruntów pod inwestycje hotelowe jest znacznie mniejsza niż popyt (w ciągu roku ceny ziemi w Warszawie wzrosły o ok. 20 proc.). Problemem jest również rosnąca konkurencja – na nierównych zasadach – ze strony segmentu sharing economy typu Airbnb, czyli krótkoterminowego wynajmu mieszkań. Ich właściciele oferują usługi hotelarskie, ale nie muszą płacić od tego podatków, spełniać wyśrubowanych warunków bezpieczeństwa itp.



Gheorghe Marian Cristescu, przewodniczący Społecznej Rady Turystyki przy MSiT, prezes Chopin Airport Development, omówił bieżącą sytuację i trendy na polskim rynku hotelowym oraz wyzwania i szanse, jakie czekają rynek w najbliższych latach

Prezes Chopin Airport Development omówił też najważniejsze trendy, które mają wpływ na zmiany w branży hotelarskiej: więcej technologii w pokoju, infrastruktura wspierająca zdrowy tryb życia, ekologia mająca istotny wpływ na strategie inwestowania, dynamiczny rozwój sprzedaży w kanale mobile, globalna konsolidacja, rozwój soft brandów. Pierwszy panel o sytuacji na hotelarskich rynkach regionalnych w Europie Środkowo-Wschodniej rozpoczął Borivoj Vokrinek, partner i strategic advisory & head of hospitality research w Cushman & Wakefield Hospitality EMEA, prezentacją poświęconą najważniejszym wskaźnikom na tych rynkach. Zauważył, że obecnie trwa jeden z najdłuższych okresów prosperity w branży, gdy od początku dekady rosną wszystkie główne wskaźniki efektywności.


Borivoj Vokrinek, head of hospitality research w Cushman & Wakefield Hospitality EMEA, przedstawił sytuację na regionalnych rynkach hotelarskich, co stanowiło wstęp do trzech paneli o Polsce, krajach bałtyckich oraz Czechach i Słowacji

Wynika to z rosnącej liczby turystów, ale także ze wzrastającej roli biznesowej tego regionu Europy. Dlatego też w ostatnich latach daje się także zauważyć rosnące zainteresowanie tym rynkiem inwestorów zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych. – I chociaż każdy zadaje sobie zadaje pytanie, ile jeszcze potrwa ta dobra koniunktura, to wciąż warto inwestować w hotele w Europie Środkowo-Wschodniej – podsumował. Rozwinięciem tego panelu były trzy dyskusje przybliżające specyfikę poszczególnych rynków hotelarskich: w Polsce – moderowana przez Rafała Szubstarskiego, redaktora naczelnego „Hotelarza”, a także w krajach bałtyckich oraz w Czechach i na Słowacji – prowadzone przez Davida Natha, szefa działu hotelowego na region Europy Środkowo-Wschodniej w Cushman & Wakefield.



Panel poświęcony polskiemu rynkowi poprowadził Rafał Szubstarski, a dyskutowali: Andrzej Wójcik, Satoria Group, Ireneusz Węgłowski, Orbis, IGHP i Janusz Mitulski, Marriott International
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Anna Jabłońska, Piotr Stawiński

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *