Imprezy okolicznościowe w hotelu – jak uniknąć problemów z sąsiadami

Głośna muzyka i hałas dobiegający z przyjęć organizowanych w hotelu mogą stanowić poważny problem dla właścicieli sąsiednich nieruchomości. Osoby mieszkające w sąsiedztwie hotelu, w którym często organizowane są imprezy okolicznościowe, są pozbawione swobodnego korzystania ze swojej nieruchomości, co nierzadko skłania je do podejmowania kroków prawnych, aby ograniczyć uciążliwości związane z ciągłym hałasem.



Wpierwszej kolejności należy podkreślić, że właściciel hotelu nie powinien lekceważyć skarg swoich sąsiadów. Poza generalnymi względami dobrego współżycia również dlatego, że właścicielom sąsiednich nieruchomości przysługuje prawo domagania się zapłaty żądanych kwot związanych z nadmiernym hałasem pochodzącym z hotelu, a także – co jest jeszcze bardziej uciążliwe dla hotelu – tzw. roszczenie negatoryjne, czyli żądanie zaprzestania naruszeń i przywrócenia stanu zgodnego z prawem. Uprawnia to sąsiadów hotelu np. do żądania ustanowienia przez sąd zakazu organizowania w hotelu imprez okolicznościowych z towarzyszeniem muzyki.

Sąsiedzi mogą skarżyć się na immisję

Podstawą takiego roszczenia jest m.in. art. 144 kodeksu cywilnego, który stanowi: „Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych”. Przepis ten będzie dotyczył takich działań właściciela nieruchomości, których szkodliwe skutki mogą być odczuwalne w sposób naturalny na nieruchomościach sąsiednich, np. poprzez wywoływanie hałasów, wibracji czy wytwarzanie zapachów. To oddziaływanie bywa nazywane w literaturze immisją. W myśl tego przepisu immisje będą dozwolone, jeśli nie zakłócają korzystania z nieruchomości sąsiednich w granicach „przeciętnej miary, wynikającej ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości oraz stosunków miejscowych”. Przykładem działań, które nie mieszczą się w granicach „przeciętej miary” będą z pewnością działania zagrażające życiu lub zdrowiu ludzkiemu. Dlatego też, jeśli wywoływany hałas z hotelu spowoduje problemy ze zdrowiem u sąsiadów, jest duże prawdopodobieństwo, że sąd uzna ich rację.

Sąd zakazuje imprez w hotelu

Taka sytuacja był [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Joanna Borczyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *