Polska najatrakcyjniejszym miejscem do inwestycji w hotele w CEE

Polska została wskazana jako najbardziej atrakcyjne miejsce do inwestycji w hotele w Europie Środkowo-Wschodniej oraz dziewiąte w całej Europie, wynika z raportu CBRE "European Hotels. Investor Intensions Survey 2018". Eksperci CBRE wskazują, że rynek Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, jest atrakcyjny ze względu na szybki rozwój gospodarczy w ostatnim czasie. To oznacza, że w tym roku jest szansa na pobicie rekordu z 2017 roku, kiedy w polski sektor hotelarski zainwestowano aż 350 mln euro.


- Ubiegły rok, zarówno pod względem wielkości, jak i liczby transakcji hotelowych, był rekordowy dla Polski. Inwestycje na tym rynku wyniosły około 350 mln euro, a wiele wskazuje na to, że 2018 rok będzie jeszcze lepszy. Po pierwsze, apetyt inwestorów rośnie. W naszym badaniu aż 90% respondentów wskazało, że w 2018 roku zainwestuje w hotele. Po drugie, tego typu inwestycje już nie są postrzegane jako niszowa forma lokaty kapitału. Grono zainteresowanych inwestorów sukcesywnie się powiększa, a liczą oni przede wszystkim na wzrost wartości kapitału w przyszłych latach - powiedział dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych CBRE Przemysław Felicki, cytowany w komunikacie.

90% inwestorów przebadanych przez CBRE zamierza inwestować w hotele w 2018 roku. Co ważne, aż połowa planuje przeznaczyć na ten cel więcej środków niż w ubiegłym roku, a 44% tyle samo. Podobnie jak rok wcześniej, w pierwszej trójce najatrakcyjniejszych miejsc w Europie dla hotelowych inwestycji znalazły się kolejno: Wielka Brytania (wybór 35% inwestorów), Niemcy (18%) oraz Hiszpania (16%). Polska w tym zestawieniu uplasowała się na dziewiątej pozycji, co oznacza awans o jedno miejsce w porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania. Warto jednak podkreślić, że Polska jest numerem jeden w regionie CEE i wyprzedziła w tym wyścigu m.in. Czechy. Tak wysoka pozycja kraju nad Wisłą nie jest zaskoczeniem, jeżeli uwzględnimy, że w 2017 roku odnotowano rekord pod względem liczby oraz wartości inwestycji na rynku hotelowym (350 mln euro), co zaostrza apetyt inwestorów na kolejne lata, podano również.

Z raportu CBRE wynika, że hotelowych inwestycji poszukują głównie firmy prywatne, które stanowią aż 28% inwestorów, następnie fundusze inwestycyjne (23%) oraz indywidualne osoby lub spółki rodzinne (20%). To właśnie oni są najbardziej zainteresowani umowami najmu (32%, wzrost o 4% w stosunku do 2017 roku), następnie obiektami wolnymi od umów (26%), które dają największą elastyczność, 23% preferuje umowy zarządzające hotelami, a 18% wyraża zainteresowanie umowami franczyzowymi.

-Te wyniki są zgodne z tym, co widzimy na polskim rynku hotelowym, gdzie dążenie funduszy inwestycyjnych do inwestowania w umowy najmu skłania coraz większą liczbę deweloperów do zainteresowania tymi formami operacyjnymi - dodał Felicki z CBRE.

Główne motywacje dla inwestycji w hotele to oczekiwanie wzrostu wartości kapitału (ten argument został wskazany przez 38% respondentów) oraz potrzeba dywersyfikacji portfela (16% wskazań). Inwestorzy podkreślali również, że oczekują wyższej stropy zwrotu w porównaniu do oferowanych przez innego typu nieruchomości, podano także.

"Na drodze inwestycji hotelowych stoi jednak kilka przeszkód. Te najważniejsze to cena aktywów wskazywana przez 32% inwestorów, co oznacza wzrost o aż 13 pkt. proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Na drugim miejscu wśród barier znalazło się otoczenie geopolityczne wskazywane przez co piątego inwestora, a podium domyka dostępność środków (15% wskazań)" - podsumowano.

Badanie "European Hotels. Investor Intentions Survey 2018" zostało zrealizowane przez CBRE w 2018 roku. Wielkość próby wyniosła 336 respondentów (inwestorów) na całym świecie.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *