Social media policy – co to jest i czy warto, żeby hotel ją miał?

Autor: Krzysztof Czyżewski
Nowe przysłowie mówi, że jeśli nie ma cię na pierwszych kilku stronach wyników wyszukiwania Google, to tak, jakbyś w ogóle nie istniał. Nic więc dziwnego, że każdy hotel, z większym lub mniejszym entuzjazmem, stworzył i utrzymuje swoją stronę internetową, profil w mediach społecznościowych i, ostatecznie, bloga. Te internetowe okna na świat prowadzone są przez wyspecjalizowane agencje, wyznaczonych pracowników lub zespół PR. Ale w sieci obecni są również pracownicy, współpracownicy i podwykonawcy. Wszystko to niesie ze sobą zarówno szanse – na pokazanie się, zdobycie nowych klientów, utrzymanie dotychczasowych, jak i zagrożenia – bo ktoś pokaże lub napisze coś, co będzie niezgodne z prawem lub w inny sposób naruszy interesy pracodawcy bądź konkurentów. Na działania innych osób podejmowane w internecie hotel nie ma wielkiego wpływu (dopóki nie naruszą jego praw). Jest jednak grupa ludzi, w szczególności pracowników i współpracowników, którym warto uświadomić, jak taka komunikacja powinna być prowadzona zgodnie z prawem, by – z jednej strony – nie szkodzić hotelowi, a z drugiej – nie narazić ich samych na odpowiedzialność. Wiele kłopotów w komunikacji w internecie wynika bowiem z niezrozumienia konsekwencji różnych działań, braku świadomości, że publikacja określonych treści może naruszać czyjeś prawa, czy z mylnego przekonania, że wolność wypowiedzi jest nieograniczona. Hotel w prywatnej komunikacji pracowników Takim komunikatem, czy też internetowym manifestem hotelu, może być social media policy (polityka w mediach społecznościowych). SMP to instrukcja, która opisuje – z jednej strony – na jakich zasadach hotel chce być obecny w internecie, co chce publikować i pokazywać, a czego unikać, z drugiej – tłumaczy pracownikom i współpracownikom, na co powinni zwrócić uwagę, gdy wypowiadają się w sieci na temat hotelu, jego usług, planów, kolegów i konkurentów. W tym dokumencie można wyjaśnić, w jaki sposób hotel (jego nazwa, produkty, oznaczenia, know- -how) może być wykorzystywany w prywatnej komunikacji internetowej pracowników. Obszarów zagrożenia w toku takiej komunikacji (czy to prowadzonej przez oficjalny kanał firmy, czy poza nim, ale odnoszącej się do firmy) jest niestety wiele. Zachowania lub prezentowane postawy mogą dotyczyć takich obszarów, jak: naruszenie renomy firmy lub konkurenta, nieuczciwa konkurencja, naruszenie prywatności innego pracownika, naruszenie czci pracownika, naruszenie dobrych obyczajów, ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa, nielegalna reklama, naruszenie praw autorskich itp. W SMP można wyjaśnić i podać przykłady tego, co może być nielegalne i jakie może to rodzić konsekwencje. Co więcej, możemy w niej pomóc nakreślić różnice w wypowiedzi prywatnej, która nie dotyka pracodawcy, a tej, która może temu pracodawcy zaszkodzić. Oczywiście SMP nie może zmieniać zasad prawa pracy, nie może być prywatnym kodeksem karnym pracodawcy. Może natomiast przypomnie [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *