Pierwsze półrocze – gorzej w Warszawie, świetnie w Poznaniu

Autor: Rafał Szubstarski
Po raz pierwszy od lat w Warszawie spadł przychód z dostępnego pokoju RevPAR w okresie od stycznia do czerwca – o blisko 2 proc. To głównie efekt dużej podaży nowych obiektów w ostatnim czasie (i dwóch długich weekendów w maju), co spowodowało spadek obłożenia, bo średnie ceny jeszcze lekko rosły. RevPAR spadł też nieznacznie w Trójmieście, ale wyniki były tam gorsze już rok temu, bo na rynek od 2016 r. zaczęło wchodzić dużo nowych obiektów. Za to w Poznaniu RevPAR wzrósł o 16,5 proc. W Krakowie i we Wrocławiu przychód z dostępnego pokoju rośnie stabilnie o 3 proc. – wynika z danych STR. WARSZAWA W pierwszym półroczu obłożenie hoteli spadło o 2,4 punkty procentowe do 73,8 proc. Wzrosły nieco średnie ceny o 1,4 proc. do blisko 340 zł. W efekcie RevPAR spadł o 1,7 proc. do 239 zł. Co jest i nie jest zaskoczeniem. Jest – bo przez ostatnie lata od czasu kryzysu z 2009 r. przychód z dostępnego pokoju niemal nieustannie rósł, w pierwszym półroczu ub.r. nawet o 11,5 proc. Nie jest – bo do poprzedniego roku szybko rosnący popyt w stolicy nie przekładał się na rosnącą podaż nowych obiektów. Dużo hoteli było w przygotowaniu, ale ich wysyp nastąpił dopiero w ostatnich kilkunastu miesiącach. Otworzyły się Renaissance z 225 pokojami, Raffles ze 106 pokojami, Golden Tulip Airport (90), Holiday Inn w centrum (256), ibis Styles na bliskiej Woli (220), Hampton by Hilton na Służewcu (163), Platinum Hotel & Residence w Wilanowie (163) łącznie z ponad 1,2 tys. pokoi. To musiało mieć wpływ na rynek. A to dopiero początek. W sierpniu ruszyły aparthotele Arche Hotel Poloneza na Ursynowie (150) i Varsovia Apartamenty Kasprzaka (330), do połowy przyszłego roku otwartych ma być kolejnych 10 hoteli z 1,5 tys. pokoi., a do końca 2020 r. 3 tys. następnych. Więc – dobrze już było. Ale na wyniki pierwszego półrocza miało też wpływ kilka innych czynników, jak np. bardzo długi weekend majowy (1 maja przypadał we wtorek, a 3 maja w czwartek, w związku z czym cały pierwszy tydzień miesiąca był dla większości wolny). Dla rynku stricte biznesowego, jakim cały czas jest Warszawa, oznaczało to jeden tydzień mniej obrotów, a do tego Boże Ciało w tym roku wypadło 31 maja, podczas gdy rok temu było 15 czerwca. I widać to było po danych STR. W maju średnie obłożenie spadło aż o 5,5 p.p. do 76 [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *