Jak radzić sobie z kawą w hotelu?

Kawa jest zawsze nieodłącznym elementem podczas pobytu w hotelu czy centrum konferencyjnym. Jednak większość obiektów hotelarskich i konferencyjnych serwuje kawę nierównej jakości. Dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, aby wyeliminować ten problem?



Serwowana jest na wiele sposobów – od słoika z łyżeczką i wrzątkiem poprzez ekspresy przelewowe po zaawansowane automatyczne ekspresy do serwowania różnych rodzajów kaw czarnych, białych, czekolady na gorąco. Patrząc z punktu widzenia managera czy właściciela hotelu, wszystkie te „narzędzia do serwowania kawy” mają wiele ułomności, z którymi obsługa musi sobie radzić każdego dnia. Dlatego warto zacząć od opisu formatów surowca, z którego powstaje filiżanka kawy, oraz problemów z tym związanych.

Kawa ziarnista

Wielu klientów, z którymi miałem okazję rozmawiać na temat optymalnego rozwiązania serwisu kawowego, na wstępie zaznaczało, że bardzo ważne, aby to była kawa ziarnista i najlepiej 100-procentowa arabica. Dlaczego? Może z powodu przereklamowanego chwytu z hasłem „100 proc. arabica”. Tymczasem ten rodzaj kawy nie do końca przypada do gustu konsumentom. Z badań wynika, że wolą łagodniejsze, delikatniejsze w smaku, nie kwaskowate, czyli wprost przeciwne do efektu, jaki daje właśnie czysta arabica. Oczywiście z preferencjami smakowymi bardzo trudno dyskutować, ale blendy kawowe, takie jak 70 proc. arabica i 30 proc. robusta, na pewno znajdą w Polsce wielu więcej zwolenników. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich kaw ziarnistych, bez względu na mieszankę, jest czas serwisu. I w tym wypadku 25-30 sekund zajmie podanie filiżanki kawy świeżo mielonej. Oczywiście jeżeli chcemy podać dobrą smakowo, czarną z gęstą cremą.

Kawa mielona

Dzięki zakupowi już zmielonej kawy omija się ten etap produkcji, ale wówczas wkraczamy w temat procesu zaparzania tej kawy, np. za pomocą wielkich, automatycznych ekspresów przelewowych, przykładowo z dwoma zbiornikami po 11 litrów każdy. Wtedy trzeba pamiętać o filtrach, wymaganym czasie na zaparzenie kawy, odpowiednim dozowaniu mielonego produktu na litr wrzątku. Do tego rzeczy oczywiste: powstające fusy, wylewanie niewypitej kawy do zlewu. Do tego dochodzi kolejny problem, a mianowicie potrzebna jest osoba do parzenia kawy i napełniania np. dzbanków (termosów) do serwisu na sali konsumpcyjnej.

Kawa w kapsułkach

Często słyszę w hotelach pięciogwiazdkowych: „nic nie poradzę, nasi goście oczekują najwyższej jakości kawy i dlatego serwujemy ją w kapsułkach”. W tym miejscu bardzo trudno jest polemizować z definicją „najwyższej jakości”, na którą składa się wiele czynników. Ale zdarzają się sfrustrowani goście konferencji, czekający w kolejce na swoją kawę, której szansa wypicia oddala się proporcjonalnie do upływu czasu w trakcie przerwy, bo także w tym formacie produktu czas około 20 sekund na podanie filiżanki jednej kawy jest nieunikniony. Mamy tutaj też ryzyko, że kapsułka się zawiesi, zostanie niewłaściwie włożona do podajnika lub [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Jacek Czauderna, Hello Coffee

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *