Pokój hotelowy – koszty i trendy na Hotel Investment Trends Poland&CEE

Rozpoczął się ostatni panel dyskusyjny międzynarodowego forum Hotel Investment Trends Poland&CEE, odbywającego się w warszawskim hotelu Renaissance Warsaw Airport.

Koszt wybudowania pokoju hotelowego to w zależności od standardu obiektu od 200-250 tys. zł za pokój (pod klucz) w hotelu budżetowym do blisko 500 tys. zł w dobrym hotelu 4-gwiazdkowym. Jak podjąć właściwe decyzje projektowe przed rozpoczęciem budowy, które pozwolą uniknąć problemów z nieustawnym pokojem hotelowym czy zbyt małą łazienką? Dobry projekt nie daje 100 proc. gwarancji sukcesu hotelu, ale znacznie zwiększa jego szanse, gdyż najwięcej czasu, pieniędzy i energii traci się na poprawianie błędów popełnionych na etapie planowania inwestycji i jej założeń funkcjonalnych. O kosztach budowy i trendach rozmawiają: Michał Bordewicz, Key Account Manager z firmy Samsung,
Bogdan Czajkowski, założyciel i prezes zarządu HRCA, Magdalena Federowicz-Boule, prezes i współwłaściciel studia TREMEND, Marcin Grochała SME/LE Sales Director z UPC Biznes, Piotr Madej, Executive cmanager Hotelu Bristol, Luxury Collection Hotel Warsaw oraz Magdalena Sekutowska, dyrektor ds. rozwoju w regionie CEE Hilton Worldwide. Debatę moderuje Artur Pakuła, dyrektor działu zarządzania projektami i kosztami CBRE.
- W kwestii trendów dostrzegamy rozwój funkcji, czyli części wspólnych hotelu oraz ważną rolę designu - zauważa Magdalena Fedorowicz-Boule. - Hotel musi być ponadczasowy, bo nowatorskie projekty mogą się szybko zestarzeć, a klasyka zawsze jest modna. nie należy zapominać, że w hotelarstwie bardzo ważna jest jakość.
Rośnie potrzeba wykorzystania technologii w hotelu, ale niektórzy zdają się to bagatelizować. Ciekawostką może być fakt, że 65% gości hotelowych loguje się do WIFI już w pierwszych minutach pobytu. Goście coraz częściej chcą także odtwarzać swoje treści w odbiornikach telewizyjnych znajdujących się w pokoju - zwraca uwagę Marcin Grochała.
- Mówi się, że hotele są konserwatywne i to postępuje bardzo powoli, ale to się zmienia i można zauważyć to w naszej sieci. Hilton uważany jest za bardzo nowatorski pod tym względem - mówi Magdalena Sekutowska. - W większości obrendowanych hoteli przestrzenie wspólne są bardzo płynne. W pokojach natomiast ludzie potrzebują poczucia, że są jak w domu. W ankietach jednak goście pokazują, że są w większości nadal konserwatywni pod względem nowych technologii, ale też wyposażenia pokoju. Natomiast to co proponujemy w naszych hotelach jest przetestowane i jest pewnikami.
- Zwiększa się grupa gości, którzy do hotelu nie przyjeżdżają tylko po to, aby się przespać. Poszukują emocji i dodatkowych przyjemnych doznań - zauważa Bogdan Czajkowski. - Jeśli chodzi o same pokoje, to mam wrażenie, że tracą one trochę na znaczeniu. Ważniejsze zaczyna być lobby, recepcja, bar i inne ogólnodostępne przestrzenie, w których szukają dodatkowych doznań. Także zmienia się oczekiwanie w kwestii wyposażenia łazienek, w których goście potrzebują się zrelaksować. Ludzie lubią być trendy, dlatego trendy będzie zawsze na czasie.
Trendy jest być nie trendy - zaznacza Piotr Madej. - pamiętajmy o tym, że płytkę ceramiczną możemy kupić już za 100 zł za metr kwadratowy, ale też za 800. Wszystko zależy od tego czego nasi goście oczekują.
Rolą inwestorów jest przypomnienie projektantom w jakim budżecie chcą się zmieścić, bo większość inwestycji powstaje w twardych realiach biznesowych.
- Zdecydowanie lepiej jest na początku dobrze przemyśleć inwestycję niż później zmieniać wszystko i sięgnąć do podstaw hotelarstwa - podkreśla Piotr Madej. - Zobaczmy jaka jest ergonomia, jak to wszystko działa, bo czasem ciężko się korzysta z tego, co zaprojektuje architekt wnętrz. To w jaki sposób pracownicy poruszają się po pomieszczeniach ma również wpływ na zyski operacyjne.
- Renowacja hotelu nie musi być tak bardzo kosztowna, jeśli chodzi o wprowadzenie nowych technologii - tłumaczy Michał Bodrewicz. - Jeśli gość ma dobre doświadczenia związane w nowymi technologiami w hotelu, potem do niego wraca. Technologicznie jesteśmy w stanie się do designu dopasować.
- Czasem wystarczy jeden lub dwa słabe punkty w pokoju hotelowym, które sprawiają, że gość już nigdy do niego nie wróci - podkreśla Bogdan Czajkowski.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *