ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: Ekologia to nie kaprys

Coraz częściej słyszy się o potrzebie działań ekologicznych w środowisku, w którym żyjemy, a hotele są takimi mikrośrodowiskami, które mają na nie olbrzymi wpływ. To tu każdego dnia zużywa się kilowaty prądu, hektolitry wody i przetwarza tony pożywienia. Najważniejsze, aby robić to świadomie i niczego nie marnować. Prowadzić biznes sprzyjający człowiekowi. Ekologia jeszcze 20 lat temu kojarzyła się z chwytami marketingowymi, które miały zachęcić konsumentów do korzystania z określonych produktów. Ze względu na to, że były wyjątkowe, również wyjątkowo kosztowały. Dziś to już nie jest fanaberia, ale konieczność, jeśli mamy brać odpowiedzialność za środowisko, w którym żyjemy. Co prawda hotele w Polsce, które mogą pochwalić się ekologicznymi rozwiązaniami, należą wciąż do elity, ale coraz więcej ich powstaje, a te, które od dawna funkcjonują, śmielej wprowadzają ekologiczne rozwiązania. Bo stawka jest duża – życie na Ziemi nasze i kolejnych pokoleń. Hotele, którym zależy Hotele mające rozwiązania ekologiczne komunikują je swoim gościom. Z jednej strony, chcą przyciągnąć do siebie tych, którym troska o środowisko nie jest obojętna, a z drugiej – podnosić świadomość swoich konsumentów. Warto wspomnieć tu chociażby o australijskim hotelu Paperbark Camp, który był jednym z pionierów ekoturystyki w czasach, gdy termin ten był wciąż mało znany. Goście śpią tu w płóciennych namiotach, zapewniających komfortowy wypoczynek, oświetlenie zasilane jest energią słoneczną, a deszczówka magazynowana do późniejszego wykorzystania. Podczas budowy nie wycięto ani jednego drzewa, a hotelowe namioty osadzono na niewielkich palach, które chronią delikatną równowagę biologiczną tutejszych mokradeł. Innym przykładem może być hotel Terra’s Tree House z Malezji. Na obiekt składa się sieć domków zbudowanych przez członków lokalnego plemienia Orang Asli z drewna bambusowego i liści palmowych. Woda jest do nich dostarczana z górskiego strumienia, a z energii elektrycznej korzystać można tylko od godziny 7.30 do 22.30, bo wtedy włączany jest generator zaopatrujący ośrodek w prąd. Z kolei w australijskim Alto Hotel on Bourke nawet karty do otwierania pokoi zrobione są ze skrobi kukurydzianej. Crowne Plaza Copenhagen Towers chwali się wykorzystywaniem używanego sprzętu elektronicznego wykonanego z tworzyw sztucznych nadających się do przetworzenia. Sycylijski Petit Hotel ma we wszystkich pokojach jonizatory powietrza, a nocą goście mają możliwość całkowitej dezaktywacji wszystkich urządzeń elektronicznych. W Nowym Jorku na 12. piętrze hotelu Crosby Street mieści się ogród, z którego warzywa wykorzystywane są do przygotowywania dań w restauracji. Z kolei w 1 Hotel Central Park przy prysznicach zamontowane są klepsydry odliczające czas 5 minut, jako optymalny na wzięcie kąpieli, mające uświadomić gościom potrzebę oszczędzania wody. Hilton planuje zmniejszyć wpływ swojej działalności na środowisko o połowę do 2030 r. Jest pierwszą siecią hotelową na świecie, która przeznacza pieniądze na cele naukowe powiązane z ekologią. Managerowie mają tu do dyspozycji urządzenia pozwalające w czasie rzeczywistym śledzić zużycie zasobów i porównywać je z innymi obiektami na świecie. Mogą konfigurować osobiste panele kontrolne i tworzyć dostosowane do własnych potrzeb raporty dotyczące gospodarowania wodą, odpadami, gazem, parą lub elektrycznością oraz na ich podstawie dokonywać analiz. Na naszym podwórku Hampton by Hilton Warsaw City Centre może pochwalić się niskim zużyciem energii i wody oraz zredukowanym o 80 proc. spływem wody deszczowej w porównaniu z obecnymi warunkami. Budynek wykorzystuje 40 proc. mniej energii w stosunku do standardu ASHRAE 90.1 – 2007 (norma amerykańska). Innym przykładem może być Hotel Uniejów ecoActive&SPA, promujący postawę eco-friendly. Polega ona m.in. na wykorzystaniu alternatywnych źródeł energii w postaci kolektorów słonecznych, ogrzewania z wykorzystaniem wody geotermaln [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *