Wina z Kalifornii

Autor: Zbyszek Bugaj
Jedynie trzy kraje – Francja, Włochy i Hiszpania – produkują więcej wina niż Stany Zjednoczone. Blisko 90 proc. całej produkcji tego kraju przypada na Kalifornię, a pochodzące stąd wyroby zdobywają rynki na całym świecie – również w Polsce

Pierwsze krzewy winne trafiły do Kalifornii pod koniec XVIII w. Zasadzili je, w 1796 r., mnisi z San Francisco. Około 1830 r. uprawą winorośli zainteresowały się osoby prywatne. Pierwszym szczepem uprawianym w tym regionie był przywieziony z Austro-Węgier Zinfandel. Okres rozkwitu kalifornijskiej produkcji przypada na lata 1870–1890 r. Wina z tego regionu zaczynają w tym czasie zdobywać coraz większe uznanie w kraju, jednak niespodziewanie nadchodzi prawdziwa katastrofa: okres prohibicji. Z „pożogi” ocalało jedynie 40 ha winnic – obsadzonych głównie szczepem Cabernet Sauvignon. Chardonnay do tego czasu nie był w Kalifornii
w ogóle uprawiany. Dzisiaj obie te odmiany – wraz z odradzającymi się jako podstawy win czerwonych Zinfandelem i Merlotem – stanowią filar kalifornijskiego winiarstwa. Stosunkowo popularne są także białe odmiany Colombard, Chenin Blanc i Sauvignon Blanc, a z czerwonych: Barbera, Grenache, Rubired i Pinot Noir.

Prawdziwy rozkwit winiarstwa w Kalifornii nastąpił w latach 70. ubiegłego stulecia i właściwie można powiedzieć, że trwa on do dziś. Do historii przeszło zwycięstwo win kalifornijskich nad francuskimi w 1976 r. w Paryżu podczas wielkiej i niezwykle prestiżowej wystawy światowej.
Dzisiaj kalifornijskie winiarstwo to raczej styl życia bardzo zamożnej tutejszej klasy średniej i milionerów z San Francisco i Doliny Krzemowej, co powoduje, że każdego roku ten przemysł zasilany jest setkami milionów dolarów. Do tego trendu dołączył nawet Hollywood, kręcąc takie filmy jak „Bezdroża”, będące hitem ubiegłego lata [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *