O umowach franczyzowych i ich prawnych aspektach   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Rozpoczął się ostatni panel dyskusyjny pierwszego dnia dwudniowej, międzynarodowej konferencji Hotel Trends. Wieczorem uczestników czeka jeszcze dziś uroczysta gala, podczas której zostaną rozdane nagrody w konkursie Hotelarz Roku 2019, a jutro kolejna poprcja wiedzy i inspiracji dla branży hotelowej. Tymczasem teraz o umowie franczyzowej.

Prawne aspekty umowy franczyzowej to ostatni temat pierwszego dnia międzynarodowej konferencji Hotel Trends Polans & CEE. Doświadczeni operatorzy, mecenasi i przedstawiciele wiodących sieci dyskutują o tym, na co zwracać szczególną uwagę podpisując umowę franczyzową, na jakie odstępstwa sieci mogą przystać, a jakie zapisy są absolutnie niezmienne.
Dyskusję prowadzi Justyna Szwech, radca prawny Greenberg Traurig Grzesiak. W panelu biorą udział Gerhard Erasmus z Apex Alliance Hotel Management, Marcin Górzyński prezes zarządu Grupy Aquila, Weronika Guerquin-Koryzma Counsel Linklaters, Małgorzata Morek dyrektor ds. rozwoju, Polska i Europa Wschodnia Hilton Worldwide i Wojciech Popis wiceprezes zarządu VHM Management. Umowa franczyzowa to kluczowy elemement określający prawa i obowiązki obu ston.

- Zazwyczaj nie negocjujemy jej, ponieważ wpłynęłoby to destrukcyjnnie na realizowanie tej umowy i sukces tego systemu. Jeśli jednak mówimy o zpisach umowy, to każda powinna być dopasowana do konkretnego przypadku - mówi Weronika Guerquin-Koryzma.

- W okresie trwania takiej umowy, który trwa czasem nawet 25 lat przychodzą takie sytuacje, że taką umowę musimy aneksować - mówi Wojciech Popis.

- Czasem bywa, że obiekt nie radzi sobie z obsługą umowy franczyzowej i wtedy dla dobra sieci i obiektu taka umowa jest aneksowana - zauważa Małgorzata Morek. - Są to jednak bardzo sporadczne przypadki i nie można zakładać podpisując taką umowę, że w przyszłości będzie można to zmienić. Podpisując taką umowę trzeba patrzeć perspektywicznie, a nie tylko na 2-3 lata w przód.

- Tworząc taką umowę zachowujemy pewien element elastyczności, bo przez lata rynek się zmienia, rozwijają się nowe technologie i pojawiają się nowe trendy. W umowie mamy więc taki zapis, że obiekt jest zobowiązany do dostosowania się do obowiązujących standardów, ale aneksowanie umowy jest nieczęstym wyjątkiem - mówi Małgorzata Morek.

- Dziś rynek franczyzowy, który wchodzi do dużych sieci hotelowych jest znacznie bardziej sprofesjonalizowany niż kilknaście lat temu, niemniej jest wciąż jeszcze dość młody – zauważa Marcin Górzyński. – Nie mamy jednak się czego wstydzić, bo na tle innych krajów pod względem świadczonych usług wypadamy naprawdę bardzo dobrze.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *