Wartości i doświadczenie – rozmowa z Piotrem Kalinowskim, CEO i dyrektorem kreatywnym wrocławskiego studia MIXD

Z Piotrem Kalinowskim, CEO i dyrektorem kreatywnym wrocławskiego studia MIXD, rozmawiamy o nowych trendach w branży hospitality, o szansach otwierających się przed Polską i Europą Wschodnią oraz o recepcie na sukces.

  1. Miałeś niedawno okazję wziąć udział w londyńskiej konferencji Sleep & Eat. Jakie są w tej chwili gorące tematy w światowej branży hospitality?

    Stawia się przede wszystkim na trzy aspekty. Pierwszy to budowanie oraz integrowanie społeczności wokół hotelu. Wiele z marek i hoteli jest zaangażowanych w aktywizację otoczenia hotelu, stają się otwarte i dostępne dla mieszkańców miasta czy okolicy, czerpią z niej na wielu poziomach, ale także ją wzbogacają. Drugi to odpowiedzialność i ekologia. Odchodzenie od produktów plastikowych na rzecz biodegradowalnych, optymalizacja procesów i obsługi tak, aby zużywać mniej surowców i oszczędzać energię oraz edukowanie gości w tym zakresie. Trzeci to design. Ten, który zależy od nas projektantów. Marki budują kultury oparte na wartościach i to musi komunikować projekt hotelu - przede wszystkim poprzez doświadczenie, jakie przeżywa gość. Dla nas jako MIXD jest to zdecydowanie ważne. Mówimy, że projektujemy doświadczenie, a nie dekoracje. Wielu inwestorów zapomina, że hotel już wybudowany musi się utrzymać i dzieje się to dzięki gościom. Dzięki ich pozytywnym wspomnieniom i poleceniom.

  2. Kto z prelegentów Eat and Sleep wywarł na Tobie największe wrażenie swoim wystąpieniem i dlaczego?

    Myślę, że założyciel NeueHouse, Josh Wyatt. Mówił sporo o sukcesie klubowego i lojalnego podróżowania w stylu Soho House. Wiele osób, poprzez przynależność do klubów buduje swoje doświadczenia życiowe, swój lifestyle. Asertywność, odpowiedzialność i świadomość gościa hotelowego wzrasta i jest on w stanie więcej wydać na hotel, który uzna za zgodny ze jeg stylem życia. NeueHouse buduje atmosferę i ofertę bardzo świadomie – a wnętrza są tego ważnym elementem.
    Ogromne wrażenie wywarło też na mnie żywe zainteresowanie projektantami ze wschodniej Europy. Wraz z sukcesem Puro w „oskarach hotelowego designu i doświadczenia”, czyli Ahead Awards, otwiera się nowy rozdział dla naszego regionu. Sam odbyłem wiele rozmów świadczących o tym, że światowy rynek hospitality nas obserwuje, jest świadomy naszych mocnych stron i zaprasza nas do współuczestnictwa w odważnych, dojrzałych projektach globalnych. Dotyczy to także MIXD.


  3. A jak z tej globalnej perspektywy wygląda Polska? Które z ogólnoświatowych trendów czy zjawisk są dla nas najbardziej istotne, odczuwalne? Na jakim etapie rozwoju znajduje się nasz rynek?

    Przypomniała mi się moja prezentacja z 2018 roku przygotowana na konferencję Hotel Meeting (zainteresowanych odsyłam do nagrania w serwisie YouTube). Moje przewidywania się sprawdzają. Polski rynek rozwija się w zawrotnym tempie, chłonie jak gąbka nowe inwestycje, marki i daje sporo możliwości. Pojawiają się coraz to nowi hotelowi gracze, którzy prześcigają się w pomysłach jak przyciągnąć gości hotelowych. Polskie miasta są hotelową pustynią, która jest „nawadniana” przez otwarcie tamy. Na tym tle trudno się dziwić naszym własnym wynikom. MIXD odnotował ponad 230% wzrost w skali r/r i jest jedną z najszybciej rozwijających się firm projektujących dla branży hospitality w Polsce. Dziękujemy bardzo naszym klientom za zaufanie i zapewniamy że to dopiero początek. To początek prawdziwego hospitality w Polsce. Czekamy jeszcze na wiele trendsetterskich marek w Polsce, ale wiem że one już patrzą w naszą stronę i czekają na odpowiedni moment.



  4. Branża hospitality ciągle poszerza się i specjalizuje odpowiadając na zmieniające się potrzeby podróżujących i zmieniających miejsce pobytu. Które z nowych sektorów tego rynku są obecnie najbardziej perspektywiczne? Które najszybciej się rozwijają?

    Niesamowity potencjał rynkowy mają nowe koncepty hotelowe, segmentujące rynek wg stylów życia, bo gościnność to przede wszystkim współdzielenie doświadczeń. Stad sukcesy marek takich jak Moxy czy Tribe. Myślę, że największy wzrost zaobserwujemy natomiast w obszarach wąsko segmentowych marek co-livingowych i akademików – uważam, że nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić jak wielkie zapotrzebowanie jest na rynku także w obszarze serviced apartments. Jest ogromny popyt na rozwiązania mid- i long stay dla młodych i często podróżujących. Drugi obszar to marki lifestylowe premium i upper mid-scale. Morze możliwości dla hotelarzy i inwestorów otwierają także programy lojalnościowe.

  5. Dobiega końca rok 2019. Jaki będzie dla hotelarzy i designerów ten kolejny? A może pokusisz się o jakieś prognozy na całą następną dekadę - jakie wyzwania czekają naszą branżę,  jakie zmiany?

    Kiedy doczekamy się modeli subskrypcyjnych dla największych sieci? Coś czuję, że bardzo niebawem. Branża hospitality to jedna z najbardziej rozwojowych na świecie. Podróż to styl życia, który uprawia coraz więcej osób. Ten, kto odnajdzie sposób na utrzymanie klienta u siebie, wygra. Jeśli chodzi o design – opowiadałem już na moich wykładach o koncepcji „multitrends”. W natłoku mód i sztucznie kreowanych trendów, szukamy własnej, autentycznej drogi. Dlatego design hotelu powinien być prawdziwy – w MIXD mówimy na to projekt doświadczenia. Wokół niego „kreci” się cały koncept i potem realizacja. A doświadczenie musi być prawdziwe, silne i autentyczne, aby zostało w nas na zawsze. Na tym będzie opierać się design i całe hotelarstwo. Uwaga ludzi skupia się na człowieku. A czy dookoła będzie lastriko, metal, drewno czy kamień, nie będzie miało znaczenia.
  6. Dla MIXD chyba był to dobry rok - dynamicznie się rozwijacie, realizujecie kolejne projekty, osiągnęliście - już w drugim roku istnienia firmy- wynik finansowy plasujący Was w ścisłej czołówce podobnych pracowni w Polsce. Jaka jest Wasza recepta na sukces?

    Działamy w metodologii Agile – jesteśmy bardzo efektywni i skuteczni w naszych procesach wewnętrznych. Opracowaliśmy własny proces projektowy DesignCycles, którym wprowadzamy do projektowania wnętrz nowa jakość. Stąd nasz wzrost może bardziej przypominać firmy z branży IT, z której zaczerpnęliśmy inspiracje, niż tradycyjne firmy projektowe. Redefiniujemy co jest ważne w projektowaniu wnętrz i nasi inwestorzy na tym zyskują. Projektujemy dla sieci Hyatt, Hilton, Qubus, Accor, Louvre i dla hoteli prywatnych. Projektujemy dla marek premium, lifestyle, economy. Jak to możliwe? Stawiamy na proces, w którym możemy zaprojektować luksusowy resort nad morzem i w górach, lub lifestylowy hotel miejski dla aktywnych. W standardzie dla klienta dostarczamy – najlepszy design, solidną dokumentację i project management. Nasz sukces to składowa wielu elementów – ale u podstaw jest ciężka praca i nieustępliwość. Szukanie nowych rozwiązań. Podróż polega na odkrywaniu, na tym też polega nasza praca. Może dlatego tak dobrze to idzie w parze.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *