Zielona energia metodą optymalizacji kosztów



Branża hotelarska należy do tych, które najbardziej odczuły negatywne skutki pandemii. Kluczowe obecnie jest skupienie na odpowiednim zarządzaniu. O przyszłości biznesu mogą zadecydować m.in. nietuzinkowe rozwiązania służące optymalizacji dotychczasowych kosztów. Jednym ze sposobów na to jest zmiana dostawcy prądu i przejście w stu procentach na zieloną energię.

Jak wygląda zużycie energii w hotelach? Aż 61 proc. stanowią koszty ogrzewania, klimatyzacji oraz wentylacji, 21 proc. ciepłej wody, 12 proc. oświetlenia, 6 proc. przygotowywania posiłków (źródło: KAPE SA Struktura zużycia energii w hotelach). – Prowadzenie obiektu noclegowego wiąże się z ogromnym zużyciem energii, m.in. na klimatyzację, ogrzewanie czy oświetlenie. Pandemia spowodowała, że wiele zakładów zaprzestało produkcji i drastycznie spadł popyt na prąd. Na te zmiany zareagowała Towarowa Giełda Energii, a dokładniej indeks TGeBase, który powstaje na podstawie obliczeń opartych m.in. na średnich ważonych cenach godzinowych energii elektrycznej i nieustannie się zmienia – mówi Katarzyna Bienias, dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska. – W związku z tym dzięki zmianie dostawcy na takiego, który korzysta z TGE, hotele mogą obecnie na kilka lat naprzód zakontraktować energię elektryczną blisko 20 proc. taniej, porównując rok do roku. Wraz z odmrażaniem gospodarki spodziewamy się jednak wzrostu cen na TGE, dlatego nie warto zwlekać z decyzją. Zmiana sprzedawcy prądu wiąże się także z innymi korzyściami. W Axpo udostępniamy w stu procentach zieloną energię, co z pewnością docenią klienci. Jednym z najczęściej występujących problemów w optymalizacji wydatków w hotelach jest uzależnienie wysokości kosztów stałych – w tym prądu – od obłożenia miejsc noclegowych. Idąc dalej, warto przyjrzeć się tematyce przekraczania mocy umownej i związanym z tym naliczaniom wysokich opłat przez dostawców energii. Zmiana sprzedawcy jest dobrym momentem, aby dokładnie przeanalizować dotychczasowe wydatki i wynegocjować z nowym usługodawcą korzystniejsze warunki. Jak wynika z badania „Świadomość zmian klimatycznych” przeprowadzonego dla Busradar.pl, polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na odpowiedzialność przedsiębiorstw w kwestii podejścia do ekologii. Dziewięć na 10 osób deklaruje gotowość do płacenia więcej za usługi firm, które dbają o środowisko, 21 proc. wybierze zawsze proekologiczną markę, bez względu na różnicę w cenie. Warto zatem szukać rozwiązań, które zapewnią obiektowi noclegowemu przewagę nad konkurencją. Z danych POT wynika, że aż 87 proc. Polaków tegoroczne wakacje spędzi w kraju. Dla części z nich oprócz ceny istotne będą także inne czynniki przy wyborze noclegu, m.in. podejście hotelu do ochrony środowiska. – Widzimy coraz większe zainteresowanie klientów naszą ofertą, nie tylko ze względu na możliwość obniżenia rachunków, ale i korzystania wyłącznie z zielonej energii. Wiele firm, dla których ważna jest ekologia, a które nie mogą pozwolić sobie na instalacje fotowoltaiczne, szuka sposobu, aby korzystać z energii odnawialnej – dodaje Katarzyna Bienias. •

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *