Budżet marketingu. Nie planujcie wydatków, planujcie zadania

Jacek Piasta
Autor jest doświadczonym dyrektorem hoteli.
Obecnie wiceprezes zarządu spółki INVESTON
będącej właścicielem sieci hoteli Ideał

Koniec roku to okres podsumowań mijającego roku oraz snucia planów i przygotowywania dokumentów na rok kolejny, Jedną z komórek, która powinna dokładnie zaplanować swoje działania w każdym nadchodzącym roku, jest komórka odpowiedzialna za sprzedaż i marketing obiektu hotelowego.

W niektórych hotelach przygotowanie planu i budżetu marketingu jest zadaniem obowiązkowym, wymaganym stosownymi przepisami wewnętrznymi. Jest to zadanie coroczne i oczywiste - tak dzieje się np. w hotelach międzynarodowych sieci. W większości hoteli krajowych planu i budżetu marketingu nie ma. Nie ma, nigdy nie było i nikt nie planuje by był. Bo i po co komu taki plan?

Czasami jest tak: właściciel, prezes, zarząd, żona (niepotrzebne skreślić) i tak trzyma wszystkie pieniądze i to on sam decyduje o wydaniu każdej złotówki. Foldery projektuje jego syn lub znajomy, zgodnie z gustem właściciela; drukuje jego kolega. O wyborze upominków reklamowych decyduje właściciel. Wyjazdy na targi traktuje jako brewerię, ludzie mają pracować, a nie jeździć nie wiadomo gdzie i po co. Reklam nie zamawia, bo i po co, stronę internetową hotelu zrobiła jego córka albo syn kolegi, a i to dopiero wtedy, gdy ktoś ze znajomych właściciela zwrócił mu uwagę, że nie ma strony www.

Żywię uzasadniona obawę, że wielu pracowników komórek odpowiedzialnych za sprzedaż i marketing ma przed oczami swoich pryncypa-łów i obiekt, w którym pracują. Kolejni powiedzą, że owszem zadali sobie trud sporządzenia planu i budżetu marketingu i dokument ten wzbudził nawet entuzjazm i aprobatę właściciela, ale co z tego, skoro i tak w ciągu roku nie było pieniędzy na żadne z [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Jacek Piasta

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *