Najważniejsze innowacje technologiczne w branży turystycznej ostatniego półwiecza

Pod wieloma względami rok 2020 miał być przełomowy. Dobrze brzmiał z zawartą w sobie równowagą, w świecie optometrii 20/20 oznacza też widzenie idealne. No i rzeczywiście był, ale z powodów, których nikt nie zdołałby przewidzieć. Redaktorzy branżowego serwisu hoteltechreport.com, odnosząc się do angielskiego powiedzenia „hindsight is always 20/20”, oznaczającego, że zawsze jest się mądrym po fakcie, postanowili spojrzeć z perspektywy ostatniego 50-lecia na historię branży turystycznej i określić najważniejsze innowacje technologiczne, które miały wpływ na rozwój podróży. A był to okres ogromnego wzrostu. Liczba turystów według World Tourism Organization wzrosła z ok. 160 mln w 1970 r. do 1,5 mld w 2019 r. Technologia była ogromną siłą napędzającą ten wzrost, odzwierciedlając szersze trendy w rozwoju całej gospodarki światowej. Które więc innowacje technologiczne wywarły największy wpływ i fundamentalnie zmieniły trajektorię branży? Oto kalendarium najważniejszych momentów w ciągu ostatnich 50 lat. Każdy z nich wpłynął na branżę podróży, która ostatecznie stała się globalnym przemysłem. Styczeń 1970 r.: Boeing 747 oficjalnie wchodzi do służby Podróże stają się bardziej dostępne Era masowej turystyki tak naprawdę rozpoczęła się wraz z Boeingiem 747, który sam w sobie jest technologicznym cudem. Po raz pierwszy turyści mogli być przewożeni w dużej liczbie na dużych dystansach. Zarówno podróże turystyczne, jak i biznesowe stały się nie tylko wygodniejsze, ale też bardziej dostępne, gdyż linie lotnicze mogły obniżyć ceny, wsadzając więcej ludzi do samolotu. Październik 1971 r.: Magiczne Królestwo Walta Disneya otwiera się na Florydzie Początek ekspansji tematycznych parków rozrywki A wraz z nim rozpoczął się nieustający do dziś marsz tematycznych parków rozrywki przez świat. Jako pierwsza ekspansja poza Disneyland w Kalifornii, nie tylko zwiastowało to początek ery masowej turystyki i „pakietowej” kultury, ale także ideę, że technologia może umożliwić bardziej realne doświadczenia na żywo. Całe „magiczne królestwo” zostało zbudowane piętro nad ziemią, aby pomieścić wszystkie tunele narzędziowe z rurami, kablami, łączami itd., ukrywając techniczny aspekt funkcjonowania kompleksu przed widokiem publicznym. Dzięki temu zachowano iluzję prawdziwej fantazji i wprowadzono „magię”. 1976 r.: SABRE otwiera się na biura podróży Początek transformacji cyfrowej w branży Od uruchomienia w 1960 r. ten GDS (Global Distribution System) stworzony przez American Airlines zmienił sposób zarządzania swoimi rezerwacjami przez te linię. Ale najważniejszym momentem było otwarcie systemu SABRE dla zewnętrznych biur podróży, które mogły się do niego podłączać. Oznaczało to, że mogły też skuteczniej obsługiwać swoich klientów, a tym samym zwiększyły popularność wycieczek zorganizowanych, destynacji resortowych i podróży last minute. Ostatecznie skłoniło to do wejścia na rynek kolejne firmy, jak Amadeus i Travelport, co jeszcze bardziej napędziło cyfrową transformację w branży turystycznej, prowadząc do powstania OTAs (Online Travel Agents), dzięki którym podróżowanie „samoobsługowe” stało się rzeczywistością. 1976 r.: System FO SSE zostaje zainstalowany jako pierwszy PMS sieci Marriott Początek systemów zarządzania nieruchomościami w hotelarstwie Dave Berkus napisał kod dla swojego PMS (Property Management System) w 1974 r., szybko rozwijając swoją firmę, dzięki instalacji systemu zarządzania nieruchomościami w coraz większej liczbie hoteli. Ostatecznie Marriott uzyskał licencję na tę technologię, nazwaną FOSSE, wdrożył ją na całym świecie i używał przez prawie trzy dekady! PMS był towarzyszem istniejących Centralnych Systemów Rezerwacji, które zarządzały rezerwacjami zewnętrznymi, ale nie oferowały funkcjonalności do zarządzania wewnętrznymi operacjami i obsługą gości. Obecnie istnieje prawie 700 dostawców systemów PMS, obok innych technologii hotelarskich, które pomagają hotelom zarządzać operacjami, rezerwacjami i relacjami z klientami. 1976 r.: Płynne kursy walutowe zastępują standard złota Relacje między walutami napędzają turystykę Wraz z porozumieniem z Jamajki zawartym pomiędzy krajami członkowskimi Międzynarodowego Funduszu Walutowego, płynne kursy walutowe stały się globalną normą, zastępując tzw. system waluty złotej, w którym standardowa jednostka pieniądza była odpowiednikiem wartości [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *