Krajowy Plan Odbudowy a branża hotelarska   KORONAWIRUS

Nawet 400 mln euro unijnych środków z Krajowego Planu Odbudowy trafić ma na wsparcie branż które ucierpiały na kryzysie najmocniej: transportu, turystyki, gastronomii i hotelarstwa. Przedsiębiorcy z tych sektorów mają otrzymać punktową pomoc na dywersyfikację profilu działalności i odbudowę inwestycji oraz nowe inwestycje na rozbudowę potencjału innowacji, elektromobilności, wdrożenia zielonych technologii i produktów oraz rozwoju aplikacji i usług w zakresie cyfryzacji.

Lewica pomogła rządowi przegłosować ustawę dotyczącą Krajowego Planu Odbudowy i związanego z nim unijnego Funduszu Odbudowy. Sejm uchwalił we wtorek 4 maja ratyfikację decyzji o zwiększeniu zasobów własnych Unii Europejskiej, która jest warunkiem utworzenia Europejskiego Funduszu Odbudowy oraz wypłatą Polsce środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Za ratyfikacją głosowały PiS, Porozumienie, Lewica i PSL. Przeciwko byli posłowie Konfederacji i Solidarnej Polski. Koalicja Obywatelska wstrzymała się od głosu.

Wartość unijnych grantów dla Polski w KPO to 23 mld euro w formie bezzwrotnych dotacji oraz 34 mld euro w postaci niskooprocentowanych pożyczek ze wszystkich instrumentów Funduszu. Jak ustalono podczas konsultacji pomiędzy Lewicą, a PIS, około 400 mln euro z tej sumy zostanie przeznaczone dla branż, które pogrążyła pandemia w tym hoteli, gastronomii, turystyki i transportu.

Jak tłumaczył przewodniczący Nowej Lewicy Włodzimierz Czarzasty – Tą są te branże, które wykazały największy spadek obrotów i zatrudniają 1,4 mln pracowników. 120 tysięcy w hotelarstwie, 337 tysięcy w turystyce, 200 tysięcy w gastronomii i 750 tysięcy w transporcie. Wierzymy, że przekazanie im tych środków postawi te branże po pandemii na nogi.

Zastrzeżenia IGHP

Jeszcze w marcu uwagi do KPO zgłosiła IGHP w której ocenie „Kluczową słabością projektu KPO jest promowanie zmiany profilu działalności, czyli de facto przebranżowienia, które według IGHP, prowadzi do zredukowania aktywności przedsiębiorstwa na jego własnym rynku i na pewno nie doprowadzi do zwiększenia odporności ani konkurencyjności przedsiębiorstwa, co ma być celem komponentu „A” KPO.

Izba popiera dywersyfikację działalności gospodarczej, ale rozumianą jako jeden z elementów strategii rozwoju przedsiębiorstw. Nie może być ona jednak głównym instrumentem odbudowy postpandemicznej turystyki. Ponadto zbyt rozproszone lub co gorsza nietrafione rozszerzenie profilu działalności może dać skutek odwrotny do zamierzonego.

Zdaniem IGHP, w planie odbudowy należy skupić się na inwestycjach w obszarze zrównoważonego rozwoju turystyki i hotelarstwa”.

Pieniądze popłyną także do firm państwowych

Część pieniędzy z Funduszu Odbudowy trafi także do państwowych spółek. Jak poinformowało „Wyborczą” Ministerstwo Aktywów Państwowych wśród beneficjentów są m.in. KGHM Polska Miedź, Lotos, PKN Orlen, PGE, PGZ, Polski Holding Hotelowy, Polski Holding Nieruchomości, PKP SA, PKP PLK, Poczta Polska, Polska Grupa Górnicza, Jastrzębska Spółka Węglowa, czy Centralny Port Komunikacyjny. Jak wyjaśnia MAP wszystkie zgłoszone projekty odpowiadają na "zidentyfikowane problemy" spowodowane epidemią COVID-19. Zdaniem ministerstwa w procesie odbudowy gospodarki "nie można wykluczyć wsparcia dużych przedsiębiorstw, w tym spółek z udziałem Skarbu Państwa", ponieważ duże inwestycje mogą udźwignąć jedynie duże przedsiębiorstwa.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *