Lider na trudne czasy

Z pewnością proces ten zaczął się już przed pandemią. Postęp gospodarczy, coraz większe oczekiwania klientów czy zmiana warunków pracy sprawiły, że osoby zarządzające hotelami musiały mieć cały wachlarz kompetencji. Jednak pandemia i związana z tym duża dynamika zmian, przyspieszony rozwój technologii oraz wejście na rynek pracy coraz młodszych pokoleń stawiają zarządzających przed nowymi wyzwaniami. Tym, co odróżniać będzie dobrych liderów od najlepszych, stają się umiejętności i kompetencje przyszłości.



Żyjemy w czasach cyfrowej transformacji. Hotele nie mogą pozwolić sobie na pozostanie w tyle za innymi branżami. Coraz bardziej konkurencyjne otoczenie wymaga poszerzenia palety kompetencji kadry zarządczej, także w zakresie nowych technologii. Ci, którzy tego nie uczynią, już wkrótce mogą nie potrafić sprawnie zarządzać hotelem. Oczywiście, podstawowe wyzwania dla liderów pozostają niezmienne – jak działać najefektywniej i najlepiej wykorzystać dostępne w hotelu zasoby. Jednak lider nowych czasów, realizując ten cel, równocześnie musi sprostać także nowemu i bardzo odpowiedzialnemu wyzwaniu – określić kierunek technologicznych zmian oraz wizję przyszłości hotelu.

Lider w dwóch światach

Tradycyjny lider był i jest mocno skupiony na innowacjach w zakresie produktów i usług oraz na efektywnym wykorzystaniu zasobów ludzkich. Lider przyszłości dodatkowo musi podjąć się przywództwa także w cyfrowej rzeczywistości. Oznacza to, że powinien działać wielowymiarowo i rozumieć specyfikę zmian wynikających z transformacji cyfrowej. Dzięki temu będzie mógł wyznaczyć kierunek rozwoju hotelu i sprawnie zarządzać zespołem. Część dzisiejszych liderów stoi na stanowisku, że nie musi poznawać i rozumieć nowych technologii, bo ma od tego ludzi. To błąd, którego konsekwencje poniesie firma. Przecież hotel istnieje już teraz w dwóch światach równocześnie – w realnym, ale i w tym wirtualnym. Wirtualna rzeczywistość jest niczym lustrzane odbicie naszego świata, do którego przenieśliśmy komunikację, swoje pomysły, firmy, produkty, a nawet samych siebie. Ten proces będzie postępował i nie ma już od niego odwrotu. Rozwój technologii sprawił, że systematycznie zacierają się też granice między światem rzeczywistym a wirtualnym. Zatem mamy dwa światy, którymi równocześnie trzeba zarządzać. Jeżeli szef zarządza tylko tym realnym, to kto zarządza wirtualnym? I czy osoba, która to robi, na pewno ma kompetencje, żeby myśleć o tej przestrzeni strategicznie? Lider, który nie rozumie technologii, nie jest zorientowany na przyszłość. Prawdopodobnie nie zdoła on też sprawnie zarządzać zmianą, która jest właśnie kluczowym aspektem transformacji cyfrowej. Może również brakować mu merytorycznych argumentów podczas dyskusji z zespołem, a wtedy istnieje niebezpieczeństwo, że ważne decyzje będzie opierał na swojej intuicji.

Sprawna komunikacja z zespołem w czasach digital

Obecnie dla osób zarządzających hotelami wyzwaniem jest nie tylko zwiększona ilość pracy, znacznie większa złożoność procesów, ale także tempo zachodzących zmian, które sprawia, że niejednokrotnie decyzje trzeba podejmować bardzo szybko. Umiejętność sprawnego zarządzania zmianami na stałe już wpisanymi w nasze życie, często też w sytuacji kryzysowej, będzie niezwykle istotna w zarządzaniu. Lider powinien je nie tylko dostrzegać i umieć na nie właściwie zareagować, ale także starać się je przewidzieć i właściwie wykorzystać. W zarządzaniu zmianą niezwykle istotna jest i będzie umiejętność sprawnej komunikacji z podległym zespołem. Lider musi komunikować się tak, aby zespół odczuwał jego zrozumienie oraz szacunek do wykonywanej przez nich pracy, ale również jej specyfiki. Te kompetencje nabierają szczególnego znaczenia właśnie w czasach digital i wyjątkowej szybkości w podejmowaniu decyzji biznesowych. Kiedy czas je [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Agnieszka Majewska-Kunat

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *