Dolce vita w spa

Autor: Agnieszka Grzegorczyk
Agnieszka Grzegorczyk
Autorka ukończyła Górnośląską Wyższą Szkołę Handlową im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.

Informacje zamieszczone w artykule pochodzą z jej pracy licencjackiej zatytułowanej "Hotele Sanus Per Aquam (SPA) we Włoszech", napisanej w Katedrze Turystyki GWSzH pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. T. Żabińskiej i mgr J. Raźniewskiego

Praktykowane od niedawna połączenie klasycznych zabiegów wodolecznictwa z nowoczesnymi programami odnowy biologicznej sprawia, że z roku na rok rośnie liczba Włochów zainteresowanych wypoczynkiem w obiektach spa.

Według badań przeprowadzonych w 2001 roku dla Włoskiej Federacji Term i Wód Leczniczych potencjalnym klientem obiektów spa jest osoba w średnim wieku, odczuwająca potrzebę skorzystania z tzw. wakacji regenerujących, zajmująca wyższe stanowisko i której dochody wybiegają ponad średnią krajową.

Respondenci motywowali swój wybór chęcią odzyskania równowagi psychofizycznej i kontaktu z samym sobą, bliskości z naturą, spędzenia czasu wśród nowo poznanych osób oraz uprawiania sportu i skorzystania z dodatkowych rozrywek. Wyniki przeprowadzonych badań były kolejnym sygnałem dla branży hotelowej, że warto poszerzać ofertę usługową w kierunku profilaktyki zdrowotnej i rehabilitacji. Współczesne społeczeństwo inwestuje we własne zdrowie przez cały rok, dzięki czemu ośrodki spa zyskują coraz więcej zwolenników.

Z przedstawionego 15 marca 2005 r. w Wenecji raportu dotyczącego systemu hotelowego na terenie Włoch wynika, że włoskie hotele zajmują pierwsze miejsce w Europie, a trzecie na świecie pod względem liczby oferowanych pokoi. Obecnie na terenie Włoch jest zarejestrowanych 33 411 hoteli, które dysponują w sumie 986 326 pokojami i 1 929 544 łóżkami (por. zestawienie). Ważnym czynnikiem wpływającym na utrzymanie renomy danego hotelu jest wnikliwe badanie oraz analiza współczesnych trendów i tendencji. Inwestorzy branży hotelarskiej korzystają z cennych obserwacji ekspertów, którzy starają się określić aktualne oczekiwania potencjalnego klienta.

Źródło zdrowia i dochodów

Wynika z nich, że współczesny styl życia wymaga nieograniczonych pokładów energii i wyjątkowo dobrej kondycji psychofizycznej. Dla osób chcących dotrzymać kroku tak szybkiemu tempu, jakie narzucono współczesnemu człowiekowi, jedynym wyjściem wydaje się zadbanie o własne zdrowie.

W dobie kultu ciała, młodości i koncepcji cywilizacji zdrowia tradycyjne oferty hotelowe starają się świadomie modyfikować własne usługi. Coraz częściej hotelarstwo określane jako społecznie zorganizowana działalność usługowa, polegająca na udzielaniu gościnności przyjezdnym decyduje się na rozszerzenie standardowego zakresu oferowanych świadczeń o wachlarz zabiegów i kuracji, które zgodnie z ideą obiektów spa proponują "zdrowie przez wodę". We Włoszech tradycja kąpieli posiada swoją długą historię i z pewnością miała ona wpływ na rozwój wielu obiektów.

Obecnie programy obejmujące kurację w wodzie wzbogacane są przez szereg zabiegów odnowy biologicznej, zajęcia ruchowe i kontakt z naturą. Dzięki dodatkowej ofercie hotele podnoszą ogólny standard i wizerunek obiektu, stając się przez to atrakcyjniejsze. Niekwestionowanym celem każdej nowej inwestycji jest zwiększenie zysków i umocnienie pozycji na rynku. Rosnące zainteresowanie ze strony potencjalnego gościa hotelowego powinno zwiększyć obroty danego ośrodka, o czym informuje właścicieli wskaźnik RevPar, pozwalający mierzyć obroty każdego wybudowanego pokoju.

Wraz z wprowadzeniem kolejnych świadczeń związanych z rekreacją należy jednocześnie zapewnić konkurencyjne ceny w stosunku do kategorii przedsiębiorstwa hotelarskiego. Przy każdej tego typu inwestycji należy racjonalnie oszacować popyt na daną usługę. Obsługa specyficznych urządzeń wymaga zatrudnienia dodatkowego personelu, co podnosi koszty użytkowania.

Bardzo istotne jest, aby pracownicy posiadali odpowiednie kwalifikacje. W przypadku kosmetyczek i masażystów należy ukończyć odpowiednie kursy, natomiast opieka na basenie i siłowni należy do kompetentnej kadry ratowników i instruktorów. Wykonując wszelkie zabiegi, powinno się korzystać z preparatów kosmetycznych potwierdzonych aktualnymi atestami. Aby opracowany program zabiegów był wiarygodny i skuteczny, konieczne jest uwzględnienie pracownika medycznego. Każdemu z gości w czasie konsultacji z lekarzem zalecany jest właściwy zestaw zajęć, dzięki czemu efekty kuracji widoczne są znacznie szybciej.

Hotele przeważnie współpracują z zakładami termalnymi, korzystając z pełnej gamy usług leczniczych. Niektóre z obiektów mają bezpośrednie przejście do pomieszczeń rehabilitacyjnych, co jest sporym atutem oferty. Według najnowszych danych przeprowadzonych przez Federalberghi (działająca od ponad 100 lat narodową organizację, która reprezentuje hotelarzy włoskich) 33 proc. hoteli na terenie Włoch dysponuje własnym centrum zdrowia (por. tabela). Pozostałe zgodnie z informacjami zamieszczonymi w "Raporcie o systemie termalnym z 2004 roku" korzystają ze świadczeń samodzielnych centrów zdrowia usytuowanych w pobliżu obiektów.

Klucze do sukcesu

Równie ważnym czynnikiem gwarantującym powodzenie danej inwestycji jest lokalizacja ośrodków spa&wellness. Zgodnie z tradycją wznoszenia kompleksów termalnych obiekty znajdują się najczęściej w sąsiedztwie zbiorników wodnych lub źródeł termalnych zapewniających dostęp do bogatych składników mineralnych. Dodatkowym atutem jest bliskie położenie parków i lasów.

Te zielone płuca natury pozwalają na rozwój rekreacji w formie gimnastyki i ćwiczeń na świeżym powietrzu. W ciągu [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *