Travelist: branża turystyczna w 2021 roku – last minute, city break i bon   ANALIZY I RAPORTY

Jak funkcjonowała branża turystyczna w 2021 roku? Dokąd podróżowali turyści? U schyłku 2021 roku można przyznać, że wyglądał on zdecydowanie lepiej niż poprzedni – podsumowuje mijający rok portal rezerwacyjny Travelist. Polacy szturmowali hotele zaraz po zniesieniu lockdownów, ceny noclegów wzrosły w stosunku do 2019 r., większą popularnością cieszyły się city breaki, ofertę kupowana last minute, a drugim najczęściej wyszukiwanym hasłem w 2021 r. zaczynającym się od „jak” było „jak aktywować bon turystyczny?”

Już na początku 2021 roku, gdy ważyły się decyzje dotyczące ponownego otwarcia hoteli po trudnej i niepewnej zimie, można było odnotować, że stęsknieni za podróżami Polacy potrzebują wypoczynku. W lutym chwilę po konferencji prasowej rządu, podczas której ogłoszono zniesienie części obostrzeń, nastąpiła błyskawiczna reakcja klientów. Portal Travelist.pl odnotował wówczas natychmiastowy wzrost ruchu na stronie – o 139% większy w stosunku do poprzedniego tygodnia.

– Spodziewaliśmy się dużego zainteresowania wyjazdami, jednak to, co wydarzyło się w weekend po konferencji rządu, przeszło nasze oczekiwania. Co ciekawe, niemal 80% ówczesnych rezerwacji na portalu dotyczyło najbliższych tygodni. Oznacza to, że Polacy naprawdę potrzebowali zmiany otoczenia i relaksu, głównie w polskich górach, które wówczas najczęściej wybierali – mówi Krzysztof Dębski, marketing director w Travelist.pl.

Podobny trend można było zauważyć w maju, gdy po kolejnym zablokowaniu funkcjonowania obiektów hotelowych pojawiła się decyzja o otwarciu ich działalności po długim, majowym weekendzie. Na portalu Travelist.pl odnotowano wtedy dwukrotnie większe zainteresowanie wyjazdami, w porównaniu do 2019 roku. Podobnie jak w lutym rezerwacje obejmowały najbliższe terminy.

W okresie wakacyjnym, mimo że odnotowywano wyższe ceny noclegów zarówno w nadmorskich, jak i górskich kurortach (+9% względem 2020 r. oraz +17% w stosunku do 2019 r.), to ponad 70 % użytkowników serwisu wybrało się na urlop do droższych, 3- i 4-gwiazdkowych hoteli. .

Analizy Google Trends wykazują, że drugim najczęściej wyszukiwanym hasłem w 2021 r. zaczynającym się od „jak” było „jak aktywować bon turystyczny? Nic w tym dziwnego, bo do skorzystania z bonu namawiały w tym roku nie tylko obiekty noclegowe czy rekreacyjne, ale i regionalne samorządy oraz organizacje turystyczne.

Według danych ZUS do czerwca 2021 roku z bonu turystycznego skorzystało zaledwie 15% Polaków. Sytuacja zmieniła się jednak po wakacjach – na początku września informowano, że Polacy wykorzystali przeszło 1,7 mld zł z całkowitej puli 4 mld zł. Portal Travelist.pl podaje, że najwięcej płatności z użyciem bonu dokonano w lipcu oraz sierpniu b.r. – stanowiły one odpowiednio 33% i 36% wszystkich transakcji w tych miesiącach.

Tą formą płatności Polacy pokrywali głównie pobyty nad Bałtykiem – stanowiły one aż 47% wszystkich transakcji z wykorzystaniem bonu w 2021 r. Co równie ciekawe – transakcje z użyciem bonu turystycznego na portalu Travelist.pl miały znacznie wyższe wartości. Wiąże się to między innymi z faktem, że 50% transakcji z wykorzystaniem bonu realizowano w hotelach 4-gwiazdkowych i 31% w hotelach 3-gwiazdkowych.

W 2021 roku wzrósł trend tzw. city breaków, czyli krótkich, najczęściej weekendowych wizyt. Według danych Travelist w 2019 roku ten rodzaj wakacyjnych podróży wybrało niespełna 9% turystów. Rok później, pomimo pandemii i towarzyszącego jej lockdownu, blisko 12% z nich. W te wakacje nastąpiły kolejne wzrosty – tym razem na city breaki zdecydowało się 16% podróżnych, a najczęściej wybierano Kraków, Gdańsk, Wrocław, Warszawę i Toruń.

Ciekawym trendem w 2021 r. był także wzrost popularności turystyki Last Minute. Tylko podczas tegorocznego, listopadowego Black Week aż 28% wszystkich rezerwacji dokonanych na portalu Travelist.pl obejmowało grudniowe terminy, a 10% sprzedaży w tym okresie stanowiły rezerwacje listopadowe – mimo iż miesiąc ten dobiegał już końca.

Pandemia odcisnęła mocne piętno na wyborach Polaków dotyczących podróżowania. 2021 rok minął pod znakiem przemyślanych urlopów i zakupów noclegów, żyjąc według zasady: tu i teraz. Obserwując sytuację gospodarczą, ekonomiczną i pandemiczną, w 2022 roku można spodziewać się kilku trendów w turystyce.

– W nadchodzącym roku spodziewamy się jeszcze większego niż dotychczas zainteresowania krajową turystyką, obserwując jednocześnie powrót do turystyki zagranicznej. Jednak w tym drugim przypadku zdecydowanie nie można spodziewać się fajerwerków. Oddech pandemii na plecach przełoży się jednocześnie na turystykę Last Minute – organizowania podróży na ostatnią chwilę, ukierunkowanie na elastyczność cenową oraz tworzenie ofert z możliwością anulacji lub zmiany terminu wyjazdumówiKrzysztof Dębski.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *