Rok okiem dostawców 2021 – trudny, ale mimo wszystko bardziej stabilny

Wydaje się, że mijający rok był równie trudny jak poprzedni i równie nieprzewidywalny dla hoteli, więc i dla dostawców usług oraz produktów do hoteli, a w dodatku wydaje się, że końcówka roku też nie napawa optymistycznie. Jak wyglądał ten rok z perspektywy dostawców produktów i usług dla hoteli? Mimo wszystko lepiej niż poprzedni.

„Wprowadzane co jakiś czas obostrzenia i następujące po nich otwarcia działalności nie szokują już tak mocno jak kiedyś”, „zarówno hotelarze, jak i goście przyzwyczaili się już do nowej rzeczywistości i nauczyli się funkcjonowania w niej”, „był bardziej stabilny i przewidywalny niż rok 2020, kiedy to – szczególnie w pierwszej jego połowie – panowała olbrzymia niepewność co do przyszłości branży”, „obecna sytuacja pozwala stwierdzić, że rynek powoli zaczyna się stabilizować”, „nasi klienci odzyskują siły do kontynuowania swoich biznesów”, „na pewno był lepszy niż poprzedni” – odpowiadali dostawcy hotelarscy, zapytani przez „Hotelarza”, jak wyglądał mijający rok pod kątem współpracy z hotelami w porównaniu z rokiem 2020 i czy można było zaobserwować jakieś zmiany w zachowaniach hoteli, relacjach z nimi, zasadach współpracy w porównaniu z pierwszym rokiem pandemii? Czy można mówić o jakichś nowych zjawiskach, które dało się zaobserwować w tym roku, już na bazie półtorarocznego okresu pandemii?


Najczęstszy booking window wynosił tylko 11 dni Krzysztof Grzęda, Prezes zarządu Profitroom

Mijający 2021 r., tak jak poprzedni, kończymy pod znakiem niepewności. Dla każdego biznesu, w tym szczególnie hotelowego, obecny brak możliwości precyzyjnego przewidywania popytu jest dużym wyzwaniem. Wprowadzane co jakiś czas obostrzenia i następujące po nich otwarcia działalności nie szokują już tak mocno jak kiedyś. Jednak niepewność, której doświadczamy, doprowadziła do zauważalnych zmian w zachowaniach zakupowych gości hotelowych. Hotelarze mają do czynienia z drastycznym skróceniem okna rezerwacji, w 2021 r. najczęstszy booking window wynosił tylko 11 dni. Rynek wymaga również wprowadzania elastycznych warunków anulacji czy zapewniania bezpieczeństwa.

W momencie, w którym trudno o dokładny szacunek przychodów, hotelarze skupiają się na kwestiach minimalizacji kosztów prowadzenia działalności. Jedną z najbardziej skutecznych strategii wykorzystywanych przez hotele w tym aspekcie jest konsekwentne zwiększanie udziału sprzedaży bezpośredniej. Obiekty stosujące strategię direct booking szybciej budują odpowiedni poziom obłożenia i pozyskują rezerwację przy niższym koszcie. Od początku istnienia Profitroomu wspieramy tę strategię i dostarczamy narzędzia oraz usługi mające za zadanie zwiększać liczbę pozyskiwanych rezerwacji. Wiele rozwiązań wspierających widoczność najlepszej oferty na własnej stronie internetowej hotelu, wysoce konwersyjny silnik rezerwacyjny, a także możliwość precyzyjnego i efektywnego ofertowania sprawiają, że zwiększanie udziału rezerwacji bezpośrednich nigdy nie było tak osiągalne.

Wiemy, że jednym z największych wyzwań, przed którymi stanęła branża hotelarska, są kwestie kadrowe. Hotelarze stanęli przed wyzwaniem przyciągnięcia i – co istotniejsze – utrzymania przy sobie dobrego pracownika. Wsłuchując się w głosy płynące z branży, postanowiliśmy wesprzeć naszych klientów w zakresie technologicznym poprzez wprowadzenie systemu motywacyjnego, który jest dostępny w Profitroom CRM. Możliwość weryfikacji skuteczności ofertowania indywidualnego pracownika pod kątem liczby wysłanych propozycji pobytów, ich konwersji, a także realizacji rezerwacji w wybranym zakresie sprawia, że kierownicy i managerowie otrzymują możliwość dodatkowego wynagradzania najskuteczniejszych członków zespołu.

Kolejną rzeczą, którą zaobserwowaliśmy w tym roku, jest silna potrzeba wzajemnego wsparcia i wymiany doświadczeń między hotelarzami. W mijającym roku hotelarze mieli okazję uczestniczyć w wydarzeniach na żywo, a jednym z nich była organizowana przez nas Hotel Marketing Conference. Cieszymy się, że HMC mogło stanowić po rocznej przerwie ponownie wyjątkową platformę zrzeszającą środowisko hotelarskie. Końcówka roku upływa pod znakiem niepewności co do możliwości przyjmowania gości. W najbliższych miesiącach hotelarze muszą być gotowi do nagłych zmian rynkowych i konieczności szybkiego dostosowania strategii. Profitroom będzie wspierać hotelarzy, by byli gotowi na te zmiany.


Technologia do eventów hybrydowych na stałe zagościła w hotelach

Kajetan Makowiec, SAMSUNG ELECTRONICS

Rok 2021 z perspektywy dostawcy był następnym rokiem ponoszenia konsekwencji pandemii, rozpoczętej w poprzednim roku. Wiele z inwestycji na rynku hotelowym zostało opóźnionych lub odroczonych w czasie na kilka lat. Dostawcy musieli radzić sobie ze skutkami pandemii w ujęciu globalnym. Ogólnoświatowy kryzys braku komponentów spowodował wzrost cen, który nie zachęcał inwestorów i hotelarzy do inwestycji w technologię. Kolejnym utrudnieniem przy prowadzeniu biznesu w kończącym się roku były opóźnienia w dostawach produktów. Zachwiany globalny łańcuch dostaw wpłynął na dostawy technologii. Wszystko to wpływało na opóźnienia w otwarciach nowych hoteli.

Należy zauważyć, że zapoczątkowane w 2020 r. konferencje hybrydowe były równie popularne w pierwszej połowie 2021 r., a wykorzystywana podczas nich technologia na stałe zagościła w hotelach specjalizujących się w organizacji eventów. Mowa tu oczywiście o wielkoformatowych ekranach LED, monitorach LFD czy urządzeniach do prowadzenia telekonferencji. Kończący się rok na pewno zostanie zapamiętany jako kolejny rok pandemii, który pomimo swoich ograniczeń przekuł się w próbę powrotu do normalności dzięki zapałowi i energii uczestników rynku HoReCa w Polsce. Liczba konferencji offline, które zostały zorganizowane w drugiej połowie 2021 r., pokazuje, że pomimo restrykcji pandemicznych hotelarze potrafili zorganizować coś, co jeszcze w 2020 r. wydawało się trudne do osiągnięcia.

Przyszły rok dla hotelarzy to duże wyzwanie związane ze zmianą sposobu nadawania sygnału naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T drugiej generacji. To kolejny, po wprowadzeniu DVB-T, etap cyfryzacji telewizji, a prace nad jego wdrożeniem trwają w całej Europie. W Polsce przejście z DVB-T na DVB-T2 ma nastąpić do 30 czerwca 2022 r. Dla wielu hoteli będzie się to wiązało z wymianą telewizorów hotelowych lub też zmianą infrastruktury dotyczącej sposobu nadawania telewizji. Bardzo ważne jest, aby się na to odpowiednio przygotować. W rezultacie podniesie się standard w pokojach hotelowych.

Dążenie inwestorów do optymalizacji kosztów inwestycji w nowe technologie

Robert Gawroński, TP-Link Polska

Rok 2021 był zdecydowanie inny od poprzedniego. Z perspektywy dostawców rozwiązań technologicznych dla hoteli czy też integratorów IT – zdecydowanie lepszy. Pandemia koronawirusa i związane z nią obowiązujące niemal od początku roku obostrzenia sprawiły, że 2020 był rokiem ogromnej niepewności i walki o przetrwanie dla wielu hotelarzy. Z tego powodu wiele inwestycji, także tych związanych z wdrożeniem nowych technologii czy też infrastruktury sieciowej, zostało wstrzymanych. W ub.r. współpracowaliśmy z hotelami głównie pod kątem założeń projektowych inwestycji, natomiast samo wdrożenie było odsunięte na lepsze czasy.

W tym roku zaobserwowaliśmy wyraźne ożywienie na rynku. Powstało i dalej powstaje wiele nowych inwestycji hotelowych, zarówno dużych, sieciowych obiektów, jak i mniejszych, butikowych. W czasach, gdy wielu gości łączy wypoczynek z pracą zdalną, inwestorzy są też świadomi, jak ważny jest z tej perspektywy dostęp do wydajnej i bezpiecznej sieci Wi-Fi w całym obiekcie. Także wiele projektów modernizacji infrastruktury w obiektach hotelowych, nad którymi pracowaliśmy w ub.r., w 2021 r. zakończyło się wdrożeniem. Jednym z trendów na rynku, który mogliśmy zaobserwować w okresie pandemii, jest dążenie inwestorów z branży HoReCa do optymalizacji kosztów inwestycji w nowe technologie, w tym również w infrastrukturę sieciową.

W czasach przedpandemicznych część wdrożeń, szczególnie w większych obiektach, była przeskalowana, dobierany był sprzęt o funkcjonalnościach wykraczających poza potrzeby obiektów hotelowych. Obecnie hotele cały czas dążą do posiadania nowoczesnej, wydajnej i bezpiecznej infrastruktury, ale szukając oszczędności, bardzo racjonalnie podchodzą do tematu wymaganych funkcjonalności. Poszukiwani są dostawcy oferujący jak najlepszy stosunek ceny do możliwości rozwiązania, co nas akurat cieszy.

Trudno prognozować, jak będzie wyglądał przyszły rok. Wiele zależy od tego, jak będą wyglądały obostrzenia związane z rozprzestrzenianiem się nowego wariantu koronawirusa, omikron. Jeżeli nie czeka nas kolejny lockdown, to w przyszłym roku spodziewamy się kolejnych licznych nowych inwestycji oraz modernizacji infrastruktury w starszych obiektach celem dopasowania jej do potrzeb użytkowników. W bardziej pesymistycznym wariancie czeka nas powtórka z 2020 r. i współpraca z hotelarzami głównie pod kątem założeń projektowych.


Coraz więcej wiadomości e-mail

Joanna Machaj, Bookassist

Rok 2021 pokazał, że direct jest kanałem, który goście preferują, kiedy przynosi im prawdziwą wartość – czy to w postaci zwiększonej ilości informacji, bezpieczeństwa, czy też realnych rabatów lub innych bonusów. Hotele nie mają wątpliwości, że sprzedaż bezpośrednia może dobrze działać i że konieczne jest aktywne promowanie się w sieci za pomocą nowoczesnych narzędzi marketingu online (digital marketing, metasearch). Rok 2021 dla nas to kontynuacja naszej misji aktywnego wspierania hoteli w pozyskiwaniu rezerwacji bezpośrednich z jeszcze większym naciskiem na gości korzystających z urządzeń mobilnych. W tym roku duży nacisk położyliśmy na rozwój narzędzi związanych z aktywnym pozycjonowaniem stawek hoteli na wielu platformach (metasearch) oraz wdrożenie narzędzi automatyzujących komunikację z gośćmi (CRM do wysyłki ofert, chatbot), które oszczędzają czas operacyjny pracowników recepcji. Presja wywierana na personel, aby odpowiadał na coraz większą liczbę wiadomości e-mail, jest odczuwana przez hotele na całym świecie. W wyniku pandemii liczba e-maili gwałtownie wzrosła, ponieważ goście szukają bezpośredniego kontaktu przed dokonaniem rezerwacji. Dzięki automatycznemu rozpoznawaniu pytań, pokazywaniu dostępnych ofert, pokoi i stawek oraz sugerowaniu edytowalnych odpowiedzi w wielu językach, CRM do wysyłki ofert pozwala zaoszczędzić do 70 proc. czasu spędzanego obecnie na odpowiadaniu na wiadomości e-mail.

Zmiana zachowań w kwestii podejmowania nowych inwestycji

Monika Sobczak, LSI SOFTWARE

W naszych oczach rok 2021 był bardziej optymistyczny niż 20 [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *