Sieci produkują marki – miękkie, partnerskie, eklektyczne

Autor: Rafał Szubstarski
Jednym ze stałych zjawisk we współczesnym hotelarstwie – kryzys czy nie kryzys – jest multiplikacja brandów hotelowych przez globalne sieci. Co roku ogłaszane jest powstanie kilku nowych marek, soft brandów, konceptów. Nie inaczej jest i w czasach pandemii. Jeszcze na początku XXI wieku przykładowy Accor miał bardzo proste i czytelne portfolio marek – siedmiu. We wszystkich segmentach! Sofitel w wyższym, w średnim – zestandaryzowany Novotel i bardziej elastyczny Mercure, w ekonomicznym ibis, a w budżetowym Etap (we Francji Formula 1), który potem zmienił nazwę na ibis Budget. Teraz Accor posiada ponad 40 marek i ostatnio stworzył kolejne. Sieć Marriott International ma 30 marek, inne pod 20. Dlaczego sieci tworzą tyle brandów Trend tworzenia nowych marek można wytłumaczyć dwoma nakładającymi się na siebie zjawiskami. Z jednej strony, globalnie, społeczeństwo jest coraz bardziej zróżnicowane, przez to powstaje coraz więcej coraz węższych grup docelowych, które mają swoje specyficzne potrzeby i oczekiwania (z ucieczką od sieciowych hoteli na czele). Aby do nich dotrzeć, trzeba zapewnić bardziej spersonalizowany produkt (i jak najmniej „sieciowy”). Stąd taki wysyp soft brandów – kolekcji niezależnych hoteli współpracujących z siecią, a ostatnio różnych odmian i rozszerzeń marek, jeszcze bardziej soft – hybrydowych, eklektycznych, przejściowych. Drugim powodem jest po prostu gospodarka. W zglobalizowanych świecie – a sieci hotelarskie są zresztą tego dobrą egzemplifikacją – tworzą się coraz większe koncerny, bo tylko najsilniejsi przetrwają. To też odpowiedź na to, co się dzieje w i wokół branży. Z jednej strony powstał duopol na rynku dystrybucji online przez OTA – Orbitz (m.in. Hotels.com) i Priceline (m.in. Booking), z drugiej strony naciska Airbnb z nową formułą noclegową i dystrybucyjną. Dlatego sieci muszą z jednej strony tworzyć takie „kombinaty”, żeby stanowić przeciwwagę dla głównych OTA, a z drugiej stworzyć jak najbardziej spersonalizowane oferty, żeby podebrać (nie stracić) gości od Airbnb. Z tym wiąże się pomysł, aby trafić do jak największej liczby inwestorów oraz właścicieli hoteli, żeby ściągnąć ich do swojej sieci po przystępnej cenie. Dzięki temu sieć powiększa swoje portfolio, może liczyć na jakieś przychody, ale też zajmuje miejsce innej sieci, która chciałby taką inwestycję wciągnąć pod swoją soft markę. A na końcu największe globalne sieci z pierwszej dziesiątki przejmują się nawzajem (i wtedy ważne jest, kto ile ma hoteli). Bo to jeszcze inny powód tego, że sieci mają po tyle marek – wzajemne przejmowanie się. Marriott kupił Starwood, Accor m.in. FRHI z takimi markami jak Raffles, Fairmont i Swissotel czy sieć Mövenpick Hotels & Resorts plus kilka mniejszych lub mniej rozpoznawalnych na polskim rynku. A zarazem sam Accor był przedmiotem próby przejęcia przez chińską sieć Jin Jang, która zresztą już była jego największym, kilkunastoprocentowym udziałowcem. Nie udało się, za to Jin Jang i [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *