Nie ma ludzi do TAKIEJ pracy. O prekaryzacji pracy w branży hotelowej


Jeszcze zanim założyli swoją firmę, zauważyli, że sukcesy organizacji, które podziwiali (Nike, Apple, Starbucks, Zappos), mają bardzo silne i dobrze zdefiniowane wartości firmy. Te wartości składały się na kulturę organizacji. Bardzo szczegółowo opracowano zasady, które wpływają na relacje zarówno wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz.









Stworzyli listę firm w USA, które podziwiali i które chcieli naśladować. Dużo czasu poświęcili na to, aby dokładnie zdefiniować, jakich ludzi chcą przyciągnąć do nowej firmy i kogo chcą zatrudnić. Przede wszystkim zaczęli od ustalenia, jakie będą główne wartości ich nowej firmy, którymi się będą zawsze kierowali. Te zasady i wartości ustalili dużo wcześniej, zanim kogokolwiek zatrudnili. Wymyślili 10 wartości, np. wytrwałość, pracowitość, chęć przynależenia do firmy, rodzinność, które potem „udoskonalali”, aby cały czas trzymać się swojego DNA – prawdziwych wartości i autentycznej kultury organizacji.





HR zmienia się w dział ds. doświadczenia pracowników





Rozwój firmy był oparty w dużym stopniu na budowaniu kultury organizacji skupionej na ludziach, aby ich wspierać w rozwoju, a także wzmacniać ich motywację i zaangażowanie. Po kilku latach udanej działalności na całym świecie podjęli decyzję, aby dział HR przemienić w dział, który kompleksowo skoncentruje się na doświadczeniu pracowników. Dyrektor HR został dyrektorem ds. doświadczenia pracowników. Kiedy firma wykonała ten ruch, wywołała tym ogromne zainteresowanie społeczności HR i nie tylko w USA, ale także w Europie. Twierdzą, że ten dział bardzo różni się od tradycyjnego działu HR, ponieważ koncentruje się na znacznie szerszym zakresie. Obejmuje środowisko biurowe, wyposażenie, wyżywienie i CSR. I nie chodzi tylko o bezpłatne wyżywienie czy inne przywileje (karnety do siłowni czy na masaże). To jest zdecydowanie coś więcej, bo obejmuje grupę pracowników, których nazywają ground control, a których zadaniem jest pomoc w ożywieniu kultury organizacji poprzez takie działania jak komunikacja wewnętrzna, imprezy, świętowanie, docenianie i budowanie atmosfery. Pozwalają, aby pracownik był współtwórcą i konsumentem, tworząc „miejsce pracy jako doświadczenie”. Aż 90 proc. pracowników tej firmy poleca ją jako wspaniałe miejsce pracy.





O jakiej firmie mowa?





O… Airbnb, a jej założycielami byli Brian Chesky, Nathan Blecharczyk i Joe Gebbia. Kilka lat temu, gdy hotelarze traktowali Airbnb jako duże zagrożenie, postanowiłam dowiedzieć się, jak i dlaczego firma założona w 2008 r. w tak krótkim czasie podbiła światowy rynek i zmieniła całkowicie świat usług noclegowych. Przeczytałam wówczas książkę „The Airbnb Story: How Three Ordinary Guys Disrupted an Industry, Made Billion... and Created Plenty of Controversy”, której autorem jest Leigh Gallagher. Nadal polecam tę książkę, bo to jest sprawdzony przykład tworzenia unikatowych doświadczeń pracowników z odniesieniem do naszej branż

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Violetta Hamerska

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *