Zastój na rynku condo

Autor: Wiktor Kołakowski
Wobec problemów z tradycyjnym finansowaniem bankowym i wzmożonego zainteresowania inwestorów indywidualnych lokowaniem środków na rynku nieruchomościowym, ogromną popularność w ostatnich latach, zwłaszcza w miejscowościach wypoczynkowych, zyskały inwestycje hotelowe realizowane w formule condo. Czy, podobnie jak na rynku mieszkaniowym, gdzie od wybuchu wojny w lutym tego roku sprzedaż spadła nawet o 50 proc., także na rynku condo mamy do czynienia ze spowolnieniem sprzedaży? Jak wpłynie to na rozwój i perspektywy rynku condohoteli hoteli? „Hotelarz” zebrał dane dotyczące poziomów sprzedaży wybranych inwestycji realizowanych w tej formule, zapytaliśmy też inwestorów, jaka ich zdaniem przyszłość czeka ten segment rynku. Określenie dynamiki popytu na rynku condo jest znacznie trudniejsze niż na tradycyjnym rynku mieszkaniowym. Brak jest tu szczegółowych danych i analiz, dostępne są jedynie szczątkowe statystyki i szacunki podawane przez niektórych inwestorów i sprzedawców, nie sposób więc precyzyjnie ocenić poziomu dynamiki sprzedaży. Dlatego, aby zobrazować aktualną kondycję rynku, pozyskaliśmy obecne stany sprzedaży jednostek w wybranych hotelach, które działają bądź działać mają pod międzynarodowymi markami hotelowymi i komercjalizowane są w systemie condo. Zestawiamy je również z kilkoma obiektami niesieciowymi, ale firmowanymi przez dużego, wiarygodnego dewelopera. Nad morz em Zdrojowa Invest, pionier i lider rynku condo hoteli w Polsce, obecnie komercjalizuje otwarty w tej formule hotel pod marką Radisson w Kołobrzegu. Na nabywców czeka tam wciąż 45 z 209 pokoi. – Jako Zdrojowa działamy w różnych segmentach, a w tym systemie sprzedajemy teraz pojedyncze apartamenty, zawierając długoterminowe umowy z umiarkowaną stopą zwrotu – mówi Jan Wróblewski, współtwórca Zdrojowej. Jego zdaniem, za spadek sprzedaży na rynku condo odpowiada kilka czynników. – Zastój na rynku condo jest konsekwencją postępującej inflacji w wyniku nadmiernych transferów państwa i wysokich stóp procentowych, ale też przesycenia tego rynku. Splot tych czynników powoduje, że można też przewidywać dalszy wzrost kosztów budowy i utrzymania, gdy jednocześnie zatrzymuje się wzrost cen. W ten sposób spadek sprzedaży i marż jeszcze zwiększa ryzyko tego segmentu rynku nieruchomości i turystycznego ocenia. – Istnieje prawdopodobieństwo, że inwestycje na wczesnym etapie komercjalizacji w ogóle nie powstaną. W Kołobrzegu komercjalizowany w formule condo jest także hotel, który działać ma pod należącą do IHG marką Crowne Plaza. W 2021 r. pakiet kontrolny spółki Baltic Waves realizującej projekt p [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *