Trudny gość hotelowy – okiem prawnika

Autor: Joanna Nogala
Joanna Nogala. Radca prawny w INLEGIS Kancelarie Prawne Trudny gość w hotelu? To element pracy każdego hotelarza, dlatego warto wiedzieć, jakie kroki podjąć w takiej sytuacji. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zawsze łagodzenie konfliktów związanych z gośćmi hotelowymi, zgodnie z zasadą „klient ma zawsze rację”. Nie zawsze jest to jednak możliwe, a czasem wręcz sprzeczne z dobrze pojętym interesem hotelu. Wprzypadku organizowania w hotelu eventów, konferencji, imprez, spotkań biznesowych, gdy drugą stroną transakcji jest przedsiębiorca, wystawiana jest faktura z określonym terminem płatności. Coraz popularniejsza, choć na razie raczej w sklepach internetowych, staje się również tzw. płatność PayPo, a jej wprowadzenie w niedługim czasie do usług hotelowych wydaje się całkiem prawdopodobne. Brak płatności za wykonaną usługę W sytuacji, gdy termin płatności za usługę mija, a grzeczne przypomnienie o zaległej płatności nie przynosi rezultatu, należy skierować do nieterminowego klienta wezwania do zapłaty. Oprócz należności głównej, można wezwać go wtedy również do zapłaty odsetek za opóźnienie. Ponadto w przypadku klientów będących przedsiębiorcami (spółki, jednoosobowe działalności gospodarcze) do faktury można doliczyć także rekompensatę za koszty odzyskiwania należności, stanowiącą równowartość kwoty 40, 70 lub 100 euro – w zależności od wysokości dochodzonej należności. Oczywiście decyzją biznesową hotelu jest to, czy dochodząc zapłaty, będzie domagał się również należności dodatkowych. Z naszego doświadczenia wynika, że świadomość klienta o dodatkowych kosztach, w tym o narastających odsetkach, dyscyplinuje go do szybszego uregulowania płatności. Podobnie sytuacja ma się w przypadku zawarcia w wezwaniu informacji, że kolejnym etapem sprawy będzie skierowanie powództwa do sądu, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. W wezwaniu bezwzględnie należy też wskazać ostateczny termin zapłaty poprzez oznaczenie konkretnej daty bądź określonej liczby dni liczonej od doręczenia wyzwania. I na końcu – rzecz być może oczywista, choć warto o niej wspomnieć – wezwanie kierujemy do zwlekającego z zapłatą klienta listem poleconym, a dodatkowo nie zaszkodzi przesłać również jego skanu na posiadany adres e-ma [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *