Jaka stawka VAT dla pakietów hotelowych?

Autor: Małgorzata Dankowska
Autorka jest starszym konsultantem w TPA Horwath


Rozliczanie pakietów hotelowych budzi liczne wątpliwości na gruncie podatku VAT. Generalną zasadą obowiązującą przy ustalaniu właściwej stawki VAT jest rozpatrywanie każdej usługi jako niezależnego świadczenia. Jednakże od tej ogólnej zasady są wyjątki, w tym przypadku dotyczące tzw. świadczeń złożonych.



Świadczenia złożone to nic innego jak świadczenia o kompleksowej naturze, składające się z kilku odrębnych usług/dostaw, sprzedawanych w formie pakietu. Uznanie danego pakietu za świadczenie złożone z perspektywy opodatkowania VAT powoduje, że do opodatkowania wszystkich usług wchodzących w jego ramy stosujemy jednolite zasady, w tym stawkę VAT właściwą dla świadczenia głównego.


Nocleg ze śniadaniem

Ten podstawowy rodzaj pakietu hotelowego polegający na sprzedaży noclegu (usługa hotelowa) ze śniadaniem (usługa gastronomiczna) wliczonym w cenę budzi najmniej wątpliwości interpretacyjnych. Organy podatkowe są zgodne, że wydanie śniadania jest w tym przypadku usługą towarzyszącą do usługi noclegowej i powinno podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadami przewidzianymi dla usług hotelowych. W tym przypadku zastosowanie tego podejścia przy ustalaniu wysokości stawki VAT nie ma tak dużego znaczenia, gdyż oba rodzaje usług podlegają obecnie pod stawkę 7 proc. VAT.


[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *