Travelist.pl podsumował wykorzystanie bonu. Jakie obiekty cieszyły się największym zainteresowaniem?   ANALIZY I RAPORTY

Do 31 marca 2023 roku Polacy mogli wykorzystać bon turystyczny. Program wprowadzono w sierpniu 2020 roku jako odpowiedź rządu na walkę z kryzysem gospodarczym wywołanym pandemią. Eksperci z Travelist.pl postanowili wziąć pod lupę statystyki wykorzystania środków. Jaka była rekordowa transakcja z wykorzystaniem bonu na Travelist.pl, w którym miesiącu rezerwacji było najwięcej, jakie obiekty cieszyły się największym zainteresowaniem i czy rzeczywiście zachęcał on do podróżowania?

Arka Medical Spa w Kołobrzegu - najczęściej wybierany obiekt w Travelist.pl przez gości z bonem turystycznym

Bon umożliwiał dokonanie płatności m.in. za zakup biletów na imprezy czy atrakcje turystyczne, a także na rezerwację noclegów. Również na Travelist.pl. – Przez cały okres obowiązywania świadczenia nasi klienci dokonali ponad 43 tys. transakcji z wykorzystaniem bonu turystycznego. Wartość bonu pozwoliła na sfinansowanie przeszło 42 proc. wartości wszystkich zamówień na Travelist.pl złożonych z jego użyciem. Średnia wartość transakcji z użyciem bonu to w naszym przypadku 1,7 tys. zł. Nie zabrakło jednak rekordów, najwyższa wyniosła ponad 16 tys.  zł – mówi Eliza Maćkiewicz, Head of Commercial w Travelist.pl.

W 2020 r., ze względu na pandemię i związane z nią ograniczenia, zarówno do podróży, jak i korzystania z dodatkowych rządowych świadczeń Polacy podchodzili dość ostrożnie. Zdecydowane ożywienie można było zaobserwować natomiast w 2021 r. Łagodzenie obostrzeń i malejąca „wyjazdowa niepewność” sprzyjały planowaniu wyjazdów.

– Największe zainteresowanie bonem turystycznym odnotowaliśmy w 2021 roku. Już w maju słupki transakcji z jego wyszukiwaniem poszybowały w górę, utrzymując się na ponadprzeciętnym poziomie do końca września. Największy wzrost zaobserwowaliśmy w lipcu. Wówczas Polacy dokonali na naszej stronie blisko 6 tys. transakcji z użyciem rządowych środków – mówi Eliza Maćkiewicz.

Dane portalu Travelist.pl pokazują, że polskie wybrzeże było najpopularniejszym celem podróży z wykorzystaniem bonu turystycznego. Blisko 42 proc. wszystkich transakcji zrealizowano właśnie nad Bałtykiem. Najczęściej wybieranym obiektem był hotel Arka Medical SPA w Kołobrzegu, na drugim miejscu znalazł się Blue Marine Mielno, natomiast podium zamyka hotel Number One SPA & Wellness by Grano w Gdańsku. Znacznie słabiej wypadły góry – to tylko 27 proc. wszystkich transakcji z wykorzystaniem rządowego programu. Spośród 10 najczęściej wybieranych obiektów opłacanych bonem turystycznym tylko dwa znajdują się na południu Polski. To Radisson Blu Hotel & Residences w Zakopanem i Crystal Mountain w Wiśle.

– Na tego typu wynik wpływ może mieć kilka kluczowych czynników. Większość transakcji z wykorzystaniem rządowych środków zrealizowana była w trybie last minute na okres wakacji. Z wieloletniego doświadczenia wiemy już, że spora część osób w tym okresie wybiera morze. Nie bez wpływu na wybór kupujących pozostawały także koszty. Inflacja i kryzys gospodarczy konsekwentnie przekładały się na idące w górę ceny. Te rosły oczywiście w całej Polsce, jednak faktycznie w górach były wyższe niż nad morzem– stwierdza Eliza Maćkiewicz.

Największy wzrost sprzedaży wyjazdów z bonem w porównaniu do tych bez niego odnotowano w kategorii city breaków (21 proc. vs 14 proc. wszystkich transakcji).

Eksperci portalu zwrócili również uwagę na fakt, że osoby korzystające z bonu turystycznego wybierały bardziej komfortowe i ekskluzywne opcje zakwaterowania. Jak stwierdza Eliza Maćkiewicz: – Turyści dokonujący rezerwacji z bonem turystycznym na Travelist.pl znacznie częściej wybierali oferty w hotelach 4- i 5-gwiazdkowych. Można wysnuć zatem wniosek, że dla sporej części podróżujących dodatkowe środki były zachętą nie tyle do udania się na długo wyczekiwany urlop, co podwyższenia standardu podróży. Dzięki temu wiele osób skorzystało z oferty wyjątkowych obiektów w kraju, na które być może nie mogliby sobie pozwolić.

Polski Bon Turystyczny był inicjatywą rządu mającą na celu wsparcie rodzin i polskiej branży turystycznej. Ponadto zachęcał do poznawania własnego kraju, regionu i kultury. Pomysł ten spotkał się dużym zainteresowaniem. Chociaż okres składania wniosków już się zakończył, to część wyjazdów wciąż jeszcze się nie odbyła. Niektórzy zdecydowali się bowiem sfinansować w ten sposób zbliżające się wakacje.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *