Outsourcing sprzątania – komu to się opłaca

Autor: Marcin Szakoła
Usługa outsourcing personelu sprzątającego, obecna na naszym rynku od kilkunastu lat, ciągle się rozwija i udoskonala, a mimo to jest jeszcze stosunkowo mało popularna wśród hoteli. Z czego to wynika? Przede wszystkim z przekonania o wyższym koszcie takich usług, w stosunku do kosztów zatrudnienia własnych pracowników, niewystarczającej liczby firm specjalizujących się w usługach sprzątania dla hoteli, z obaw zarządzających hotelami o jakość świadczonych usług oraz bardzo często z przyzwyczajenia do tradycyjnej formy organizacji pracy obiektów.   Zalety Tymczasem, jak wynika z wyliczeń firm świadczących takie usługi, koszty sprzątania dzięki outsourcingowi można obniżyć od kilkunastu, w przypadku małych hoteli, do nawet 50 procent, w przypadku hoteli dysponujących znaczącą liczbą pokoi. Wynika to z prostych wyliczeń. Koszt zatrudnienia jednego pracownika wraz ze wszystkimi przypisanymi obciążeniami (podatki, składki ZUS, dodatkowe świadczenia, koszty odzieży, szkolenia, badań lekarskich itd.), to w przypadku pracownika służby pięter około 3 tys. zł miesięcznie. Zakładając, że jedna osoba sprząta w zależności od standardu hotelu, wyposażenia, wielkości pokoju i łazienki, w granicach 10−15 pokoi w ciągu zmiany, miesięcznie firmie zewnętrznej moglibyśmy już zapłacić za taką usługę w okolicach 2 tys. zł. Jest to możliwe głównie dzięki temu, że profesjonalne firmy zewnętrzne korzystają ze skali swojej działalności, wykorzystują w bardziej efektywny sposób potencjał pracowniczy i rozliczają się za liczbę sprzątniętych pokoi, a nie godziny. Nie generują też „pustych zmian” oraz często mają możliwość tańszego zakupu profesjonalnych środków chemicznych i urządzeń. Co ważne z punktu widzenia hotelu, odchodzi również problem zagospodarowania czasu pracownikom w niskich sezonach, kwestie urlopów, płatnych zwolnień lekarskich, rekrutacji i szkolenia nowych pracowników, których to kosztów bardzo często nie bierze się pod uwagę przy analizie opłacalności takich rozwiązań. Jednak ta forma wsparcia zarządzania personelem hotelowym nie jest dla każdego. Jakim zatem hotelom opłaca się korzystać z outsourcingu personelu sprzątającego?   Ważna rola kierownika housekeepingu Mariusz Kubala, dyrektor zarządzający PUHIT S.A. (Best Western Hotel Felix, Atos, Portos, Aramis) PUHIT SA korzysta z zewnętrznych firm świadczących usługi sprzątania. W przypadku dużych obiektów, powyżej 100 pokoi, jest to korzystne z uwagi na częste wahania frekwencji, a co za tym idzie, liczby pokoi do sprzątania. Korzystanie z outsourcingu pozwala na elastyczne dopasowanie kosztów do bieżących potrzeb obiektu. Dodatkowo operator hotelowy dysponujący dużą liczbą pokoi ma możliwość wynegocjowania atrakcyjnej ceny zarówno w zakupie samych usług jak i środków do sprzątania i nie musi zajmować się zakupem specjalistycznego sprzętu. Nie zwalnia to oczywiście hotelu z nadzorowania procesu codziennego sprzątania, stąd ważna rola kierownika działu housekeeping, który zarządza i nadzoruje całym obszarem związanym z utrzymaniem czystości obiektu i komunikacją z firmą świadczącą usługi sprzątania. Przy ustabilizowanej współpracy w dużym obiekcie jest możliwość „stałego” personelu, który dzięki znajomości specyfiki obiektu może pracować bardziej skutecznie.   Kto powinien… Przede wszystkim tym, których obłożenie podlega wahaniom w dłuższych terminach związanym z sezonowością lub krótszych, zależnych od częstego występowania lokalnych wydarzeń wpływających na obłożenie (targi, wydarzenia sportowe, cykliczne imprezy kulturalne itp.). W takich obiektach w okresie wzrostu obłożenia firma sprzątająca zapewnia większą liczbę pracowników, tak aby zachować wymagany czas oddania pokoi do dyspozycji gości i recepcji. Odbywa się to w sposób płynny i niezauważalny z punktu widzenia zarządzającego hotelem, ponieważ firma sprzątająca posiłkuje się osobami, które na co dzień pracują dla niej w innych obiektach, niekoniecznie hotelach, a czasami tacy pracownicy w przypadku większych firm ściągani są z innych miast. Są to jednak osoby przeszkolone, znające zasady, system sprzątania, urządzenia i środki, które są im powierzane, a zatem ich pojawienie się w hotelu wymaga jedynie krótkiego wprowadzenia. Outsourcing personelu sprzątającego to korzystne rozwiązanie również dla tych hoteli, które same z róż [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

8 komentarzy do “Outsourcing sprzątania – komu to się opłaca

  1. Zgadzam się z panem Kubalą!!!!
    Outsourcing sprzątania w dużych obiektach to możliwość dużych oszczędności. Odchodzi nam też użeranie się z serwisem.
    Nie ma minusów.

  2. Minusy sa takie ze pracownicy firm sprzatajacych sa wykorzystywani. Wymagaja od nich sprzatniecia od 15-20 pokoi dziennie.Na hotelach ktore maja nizszy standard jakos mozna wyrobic ta norme ale na 4,5 gwiazdkowych jest ciezko..pracownicy potrafia sprzatac nawet po 10 godzin zeby wyrobic norme.W dodatku niektore firmy daja umowe tylko na pol etatu a i tak trzeba sprzatac ok 20 pokoi.

    • Sprzątałam w hotelu i byłam inspektorem pensje ??? a dziennie jak wyjechała grupa ,a druga czekała to w 5 dziewczyn 100 pokoi na tip top z odkurzaniem i to nie było raz w miesiącu. .
      Pozdrawiam.

  3. Niestety my zrezygnowaliśmy z outsourcingu tego typu usług i utworzyliśmy własną spółkę sprzątającą nasze obiekty…

Skomentuj Pablor Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *