Zadać sobie odpowiednie pytania

Jak analizować wyniki operacyjne hotelu
- rachunkowość zarządcza, część XVI




Marta Kuniszyk

Autorka, doktor nauk
ekonomicznych,

jest
dyrektorem działu rozwoju w biurze zarządu Orbis SA,

wykłada rachunkowość
zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie




Najszybszą metodą poszukiwania średniej ceny, przy której możliwy jest zwrot planowanych nakładów, jest tzw. reguła kciuka (rule of thumb), która została przedstawiona w styczniowym numerze "Hotelarza" (Prognozowanie s. 28).


Jednak techniki prognostyczne to jedno, a umiejętność wyciągania prawidłowych wniosków i analizy bieżących wyników hotelu, tak aby mogły stanowić źródło wiedzy do sprawnego zarządzania
- to drugie.
Spójrzmy na analizę wyników od innej niż poprzednio strony - nie z punktu widzenia metod analitycznych, stosowania określonych wskaźników i relacji operacyjnych, finansowych, lecz od strony celów, jakim prowadzone analizy powinny służyć.


Wyniki należy analizować w taki sposób, by przynosiło to korzyści na przyszłość, dawało możliwość zmodyfikowania dotychczasowych działań i lepszego dostosowania podejmowanych decyzji do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych.
Podstawowym celem analiz jest wspomaganie bieżącego zarządzania oraz decyzji strategicznych.




Dlaczego tyle "dlaczego"?




Podstawowe pytania, które pojawiają się w momencie analizy wyników zawartych w raporcie operacyjnym i stwierdzenia określonych odchyleń od planu lub zachwiania relacji, powinny brzmieć:

  • Dlaczego nie uzyskano właściwej frekwencji?
  • Dlaczego średnia cena jest wyższa (lub niższa) od zakładanej?
  • Dlaczego nie wykonano planu wyniku operacyjnego ogółem?
  • Dlaczego nie wykonano planu wyniku operacyjnego dzia
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Marta Kuniszyk

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *