Jak i gdzie promować hotel, by zdobyć gościa?

Autor: Wiktor Kołakowski
Internet i polecenie, czyli marketing szeptany są obecnie uważane za dwa najważniejsze kanały promocji hoteli. Globalna sieć i opinie konsumentów są ze sobą ściśle powiązane: to właśnie internet jest pierwszym miejscem, gdzie informacji na temat produktu szukają jego potencjalni nabywcy. Najcenniejszą informację stanowią dla nich opinie innych internautów-konsumentów. Na co zwracać uwagę przy doborze kanałów promocji, co to jest „zerowy moment prawdy”, jak w promocji hotelu wykorzystać nowoczesne technologie – tym kwestiom poświęcony jest jeden z rozdziałów publikacji „Zarządzaniem nowoczesnym obiektem hotelarskim. Księga dobrych praktyk”, która stanowi podsumowanie doświadczeń ponad stu polskich hoteli i obiektów hotelarskich uczestniczących w programie oceny jakości obsługi gości „Złoty Standard”. Znajdują się w niej nie tylko strategiczne zalecenia dla managerów hotelowych, ale też sprawdzone rozwiązania mogące wpłynąć na efektywność działania obiektu hotelowego. Książka zawiera bogaty zbiór opinii ekspertów i praktyków hotelarstwa. Każdy z szesnastu rozdziałów poświęcony jest innemu zagadnieniu związanemu z prowadzeniem obiektu hotelarskiego. Jeden z nich „Jak i gdzie promować hotel, bu zdobyć gościa” publikujemy poniżej. Oprócz niego znajdziemy m.in. rozdziały „Jak prowadzić spójną politykę cenową”, „Jak prowadzić marketing hotelarski w sektorze klienta biznesowego”, „Jak skutecznie promować hotel w internecie”, „Jak właściwie przygotować pokój na przyjęcie gościa”, „Jak prowadzić hotelową gastronomię”, czy „Co jest najważniejsze w obsłudze gościa hotelowego”. Publikacja ukazała się w nakładzie 5 tys. egzemplarzy i trafiła do liderów opinii branży hotelarsko-turystycznej m.in. do miesięcznika „Hotelarz” oraz do laureatów i uczestników programu „Złoty Standard”. Część nakładu dostępna będzie w sprzedaży bezpośredniej prowadzonej przez biuro programu „Złoty Standard”. „W najbliższych latach znaczenie internetu w kształtowaniu zachowań konsumpcyjnych wzrośnie, m.in. z powodu rozwoju technologii mobilnych. Cały czas jednak istotny wpływ na podjecie decyzji o dokonaniu rezerwacji w danym hotelu ma dobrze przemyślana i spójna kampania promocyjna obiektu. Powinna być dopasowana zarówno do możliwości finansowych hotelu, jak i pożądanej przez niego grupy klientów. Warto bowiem promować hotel tylko tam, gdzie przyniesie to efekty. »Wyróżnij się lub zgiń«. Tytuł przełomowej książki amerykańskiego marketera Jacka Trouta mógłby być najkrótszą i jednocześnie najprostszą odpowiedzią na pierwszą cześć pytania zadanego na początku artykułu. Od ponad dwudziestu lat główna myśl publikacji Trouta jest naczelną zasadą marketingową we wszystkich możliwych branżach. Obecnie nabrała znaczenia jak nigdy dotąd. Potencjalny gość hotelu, tak samo zresztą jak i klient supermarketu, ma bowiem w dzisiejszych czasach nie tylko ogromny wybór produktów, usług i ich dostawców. Dzięki nowoczesnym technologiom ma także niemniejszą możliwość dowiedzenia się o nich niemal wszystkiego i podjęcia decyzji o zakupie, zanim wybierze się do sklepu czy biura podróży. Dlatego tak istotne staje się nie tylko właściwe, to znaczy skuteczne, promowanie usług, lecz także przekonujące uzasadnienie dlaczego klient powinien wybrać właśnie tę, a nie inną ofertę.   Przygotuj plan promocji Podstawą skutecznej promocji jest odpowiednie przygotowanie, a następnie wdrożenie i zrealizowanie strategii marketingowopromocyjnej hotelu. – Pierwszym jej krokiem jest stworzenie planu marketingowego, który zawiera szczegółowy harmonogram działań promocyjno-sprzedażowych łącznie z budżetami, jakie będą przeznaczone na ich realizację – wyjaśnia Paweł Skoczylas, kierownik działu sprzedaży i marketingu Parkhotelu Vienna. – Plan jest narzędziem, które pomaga w usystematyzowaniu pracy działu marketingu, ale nie należy traktować go jako coś, czego nie można zmienić bądź poprawić w ciągu roku. Sytuacja na rynku jest na tyle dynamiczna, że niektórych działań po prostu nie da się przewidzieć z dużym wyprzedzeniem. Dlatego plan zawsze zakłada rezerwę budżetową. Często wykorzystuje się ją w nagłych sytuacjach, które mogą skutecznie pomóc w promocji obiektu – tłumaczy Paweł Skoczylas. Na promocję hotelu składają się: reklama (np. w prasie, radiu, telewizji, internecie, ambient czy zewnętrzna), public relations (np. materiały prasowe, wywiady, sponsoring, działalność dobroczynna) oraz promocja sprzedaży (np. pokazy kulinarne, imprezy promocyjne, konkursy, telemarketing). Wykorzystanie wszystkich wymienionych instrumentów w działaniach promocyjnych byłoby jednak zbyt kosztowne i czasochłonne nawet dla największego obiektu. Należy koncentrować się wyłącznie na narzędziach najbardziej efektywnych. Te jednak będą w przypadku każdego hotelu inne, gdyż obiekty różnią się między sobą i to, co sprawdzi się w jednym, okaże się absolutną klapą w przypadku drugiego. Hotel położony w centrum miasta, w dzielnicy pełnej modnych klubów nocnych, warto promować w mediach społecznościowych. Natomiast hotel historyczny mieszczący się w zabytkowym pałacu z dala od zgiełku miasta więcej gości pozyska dzięki promocji w luksusowych magazynach, niż na facebooku. Wśród wszystkich kanałów promocji hotelu managerowie obiektów wyróżnionych godłem »Złotego Standardu« dostrzegają jednak dwa najskuteczniejsze: internet oraz marketing szeptany. Dokładnie takie same kanały komunikacji zostały wskazane przez respondentów w badaniu przeprowadzonym w 2010 r. przez Eurobarometr na temat nastawienia Europejczyków wobec turystyki. Internet jako główne źródło informacji w planowaniu wakacji wskazało 43 proc. respondentów. Jeszcze więcej, bo aż 59 proc., ankietowanych osób z 27 państw członkowskich UE stwierdziło, że najbardziej przekonujące są opi [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

94 komentarze do “Jak i gdzie promować hotel, by zdobyć gościa?

  1. Dobrym i często odwiedzanym miejscem jest strona tanie wypoczywanie na której możesz zareklamować się za darmo.

  2. Zgadzam się z Grażyną, jeśli jest możliwość organizacji konferencji w hotelu to świetnym sposobem na zdobycie dużej liczby gości jest promowanie go w serwisach typu: konferencyjne-obiekty.pl.

  3. My korzystamy z darmowej bazy noclegowej http://taniewakacje.info/ Ludzie często wyszukują noclegów w sieci, dlatego to dobre rozwiązanie. Teraz wszystko dzieje się w sieci, dlatego uważam, że to właśnie tutaj najlepiej się reklamować.

  4. Ja reklamuję wszędzie gdzie można to zrobić tanio i darmowo. Oczywiście słowa jakich poszukuje klient są bardzo ważne. Np Jastarnia Noclegi itd. ważne jest też podanie adresu jak http://www.nr1jastarnia.pl polecam

  5. Można też na forach. Często są tam pytania o noclegi. Poza tym ja swoją stronę często promuję darmowych serwisach ogłoszeniowych.

  6. Najlepszym sposobem na promocję hotelu czy innego obiektu noclegowego jest dodanie go do dobrego portalu (z odpowiednią renomą i ruchem) skupiającego takie obiekty. Przykładem takiego portalu jest http://www.noclegownia.pl/ gdzie każdy może bezpłatnie dodać informacje o swoim obiekcie noclegowym.

  7. Witam najlepszym rozwiązaniem aby dobrze wybrać serwisy noclegowe jest wpisanie w Google Noclegi i nazwę swojej miejscowości i we wszystkich wynikach na 1 stronie umieścić swój wpis. Dla przykładu Noclegi Stronie Śląskie. zapraszam do odwiedzenia także mojej strony http://www.uireny.pl. Pozdrawiam

  8. Ostatnio odkryłam, że pensjonaty wystawiają ogłoszenia o wolnych pokojach na Allegro. Wystawia się takie ogłoszenie jako przedmiot kup teraz – kosztuje to około 15 zł na tydzień. Dopiero testuję ten sposób reklamy, wydaje się obiecujący.
    A mój pensjonat jest na pokoje44.blogspot.com

  9. Jak zdobyć lojalnego klienta za 14,90 PLN ?

    To niszowe i efektowne rozwiązanie dla hoteli , pensjonatów, apartamentów oraz innych typów działalności gdzie relacja z klientem jest ważniejsza niż transakcja.

    Już za 14,90 PLN * zdobędą Państwo lojalnego klienta !
    Jak ?
    Wystarczy podarować mu Bagę z logiem Państwa hotelu !

    Gdziekolwiek Państwa klient będzie potem podróżował – wszędzie zabierze Bagę !
    Dzięki temu nie zapomni i wróci !

    To niezawodny sposób na utrwalenie się w pamięci Klienta, darmowa reklama dla Państwa oraz miażdżąca przewaga nad konkurencją !

    *cena orientacyjna – może ulec zmianie – zależy od zamówionej ilości, wzoru, rodzaju tkaniny i sposobu naniesienia loga.

    „ BAGA” jest producentem woreczków podróżnych na bieliznę, rajstopy, obuwie, rękawiczki, szaliki, stroje kąpielowe, skarpetki, apaszki i inne drobiazgi.
    Szyjemy je m.in. z satyny, bawełny, jedwabiu.

    Produkt dedykowany jest osobom ceniącym elegancję, dobry smak i uporządkowaną przestrzeń (nie tylko walizki) oraz pomysłowe rozwiązania w ekskluzywnym opakowaniu.

    Prowadzimy sprzedaż hurtową oraz detaliczną. Klientów hurtowych zapraszamy do kontaktu telefonicznego / e-mail, natomiast klientów indywidualnych do naszego sklepu internetowego http://www.baga.net.pl

  10. Zapraszamy do Papuga Park Hotel**** Spa & Wellness o pow. 2400 m2 – tu poczujesz orientalny klimat.
    Nawet krótki pobyt w Wellness Marrakesz jest w stanie zastąpić Twój tygodniowy urlop.
    http://www.papuga.pl

  11. Jeśli chodzi o promocję hotelu to ważne są ładne zdjęcia. U nas fotografia wnetz zajeła sie Dominika Tatoń http://www.domi-foto.pl/ i naprawde wpłyneło to na ruch w hotelu. Widać ze zdjecia przyciagaja jednak uwage.

  12. Już niebawem ruszamy z portalem jakiego jeszcze nie było. Zachęcam do odwiedzenia naszego profilu na facebooku.
    Jeśli posiadasz miejsca noclegowe to dodaj swój obiekt i zacznij zarabiać http://nocujnamazurach.pl/

  13. Warto reklamować się z głową i postawić na jakość a nie ilość. Polecam taki darmowy poradnik właśnie w temacie reklamy obiektów noclegowych- http://guide.zapizap.com/informacja-o-poradniku/ Bardzo mi pomógł. Myślałam na początku, że jak się wrzuca swoją ofertę wszędzie gdzie się da to będzie odzew, ale byłam w błędzie- warto poczytać, jako poszerzenie tego artykułu. Ja się w końcu dowiedziałam jakie błędy popełniłam no i staram się ogarnąć temat jeszcze raz.

  14. Prawda. A poradnik całkiem do rzeczy, bardzo fajnie, przystępnie napisany. Polecam też 😉

  15. Cieszę się, że się przydał. Podzieliłam się nim na kilku forach i wszyscy chwalą, także warto jednak czasem zaglądać do tych wrzucanych linków. Można znaleźć coś przydatnego. 🙂 Pozdrawiam i życzę powodzenia w biznesie w nowym roku.

  16. A co jeśli chodzi o ludzi, którzy mają nie hotele, ale jakieś mniejsze domki, czy kwatery prywatne? Czy myślicie, że ogłaszanie się na portalach typu nocujznami.pl czy innych wystarczy? Z doświadczenia wiem, że dobrym narzędziem jest też Allegro.

  17. Moja znajoma właśnie ma kilka domków na Kaszubach i próbowała na różnych portalach, ale nocujznami.pl – pierwsze słyszę, muszę jej polecić, bo wygląda profesjonalnie.

  18. Dodajecie same hotele i pensjonaty, a tak faktycznie każdy powinien sprawdzić co mu się opłaca najlepiej. W artykule wskazano, że trzeba korzystać z najbardziej efektywnych narzędzi. Efektywność ogłoszeń można łatwo sprawdzić za pomocą narzędzia takiego jak Calltracker. Sprawdzacie skąd dzwonią klienci i wiadomo, gdzie warto się ogłaszać.

  19. Dzięki dziewczyny! Dzięki Wam znaleźliśmy w ostatniej chwili domek na Mazurach na majówkę:) Super sprawa to nocujznami.pl

  20. Poszukując noclegu internet jest dzisiaj chyba głównym narzędziem, ja tak właśnie robię dzięki czemu trafiłem na http://mishmashhostel.pl/ z której to oferty skorzystałem. Strony internetowe mają duże znaczenie, ich wygląd, treść i ładna galeria prezentująca hotel na pewno wpływa na wybór noclegu w takim miejscu 😉

  21. Szczególnie polecam reklamowanie się w serwisach noclegowych przede wszystkim w takich, które są najwyżej w google na dane słowa kluczowe np. noclegi w górach, tanie noclegi Kraków, przykładowe serwisy nocowanie, eholiday, meteor itp. Warto również zainwestować w stronę internetową i dobrze ją pozycjonować pod słowa kluczowe, najbardziej odpowiadają naszej ofercie i przyciągną uwagę klienta. Strona musi być wykonana z prostą nawigacją żeby nie zniechęcała klienta i miała prosty logiczny zawierający wszelkie informacje opis oraz co najważniejsze piękne kolorowe wyraźne grafiki, przypominam, że klient kupuje oczami i coś mu musi wpaść w oko, przykładowa strona internetowa http://www.gorskiwierch.pl/

  22. Uważam, że nie wystarczy dodawać obiektu noclegowego gdzie popadnie. Lepiej dodać w mniej miejsc, ale zrobić to rzetelnie. W wielu serwisach ogłoszenia są dodane niedbale. Zróbmy ładny opis, dodajmy dobrej jakości zdjęcia, dbajmy o aktualizację treści naszego ogłoszenia. Ile razy to się widzi „weekend majowy 2016”, przeglądając ogłoszenia we wrześniu. Samo to już coś mówi o takim obiekcie turystycznym. Polecam dodać ogłoszenie do portali, gdzie dbają o wygląd i aktualizację ogłoszeń, np. http://www.travelomania.pl

  23. a czy np. targi branżowe nie są dobrym miejscem? Nie jest to droga opcja, a trafiamy do sporej liczby osób, trochę nowych kontaktów zdobędziemy, czegoś sie nauczymy i załapiemy nowe trendy 😉 w krakowie w listopadzie są targi horeca, wyposażenie hoteli i gastronomii, byłam już 2 razy i polecam 😉

  24. Ciekawym rozwiązaniem w hotelach jest podawanie kawy na wynos w papierowych kubkach z nadrukiem o hotelu. Warto też zaznaczyć, że stawka VAT jest inna na kawę w kubku papierowym (na wynos) niż w porcelanie czyli za różnicę w VAT można powiedzieć
    że kubki i reklama jest za free. A można je zamawiać już od 1000 szt. (www.rainbowcups.eu/pl/content/9-cennik)

  25. U nas w hotelu chcemy wprowadzić haftowane logo na wyposażeniu dla gości (ręczniki, szlafroki, serwetki itp.). A do tego gadżety z naszym logo – długopisy, smycze na klucze, mydełka. Stałym klientom biznesowym będziemy dawać pióra z grawerem firmowym. Szukamy tylko sprawdzonego producenta. Póki co ceny są zaporowe, więc 17 lutego wybieramy się na targi RemaDays poszukać konkurencyjnej oferty i negocjować maksymalne rabaty.

  26. Od 2013 roku działa nowatorski ogólnopolski system http://www.urloplandia.pl nazywany informatycznym rajem. W jednym miejscu: noclegi, atrakcje turystyczne i gastronomia. Prezentacje obiektów pozwalają na zaprezentowanie się w pełnej krasie.

  27. Osobiście uważam, że należy usprawnić działania hotelu. Jeżeli obsługa gości nie jest na wysokim poziomie, wtedy na pewno nasz hotel nie będzie prężnie działał. Dobrze w takich wypadkach postawić na http://www.intelihotel.pl/ Dobre oprogramowanie dla hotelu może załatwić wiele i znacznie pomóc nie tylko właścicielowi, ale przede wszystkim pracownikom w pracy 😉

  28. Z reklamowaniem się gdzie bądź – bo taki wpis przeczytałam – trochę bym uważała. Ostatnie aktualizacje google sprawiają, że jeśli będziemy mieli dużo śmieciowych linków prowadzących do naszej witryny, a wtedy strona zaliczy poważne spadki.

  29. Promocja tylko przez dodawanie linków do serwisów noclegowych może być nieskuteczna. Właśnie przez zasadę „wyróżnij się albo zgiń”. My w portalu http://goryiludzie.pl staramy się ugryźć inaczej temat reklamowania hoteli i proponujemy im konkursy, w których można wygrać weekend dla dwojga. Dzięki temu można pobudzić zaangażowanie użytkowników i wbić im do głowy informację o istnieniu danego obiektu :-).

  30. Promowanie ośrodka wypoczynkowego to nie lada sztuka, my swój na Kaszubach prowadzimy od 22 lat i nie zawsze było słodko. Kiedyś jeszcze za starych dobrych czasów gość sam przyjeżdżał, teraz od kilku lat przy tak potężnej konkurencji nic dobrego się nie zrobi. Znajomy z Gdańska polecił nam agencje reklamową Nakatomi http://www.nakatomi.pl , na początku trochę nas koszty przeraziły po parę tysięcy przez kilka miesięcy szło, ale końcowy efekt świetny. Przy obłożeniu 41% w roku 2015 w 2016 zrobili u nas 72%, ogólnie, dobry pomysł, jak ma się jakieś środki na start. Jak działają, szczerze nie wiem oprócz rzeczy jakie widzę jak prowadzenie facebooka czy jakieś ogłoszenia to reszta to ściśle tajne 🙂 , ale liczy się końcowy efekt. Wydaje mi się, że reklamy kierowane są na rynki zagraniczne, bo mamy wzrost klintów zagranicznych o 80%. Doba agencja pozdrawiam Panią Ewelinę i dziękuję za pomoc takim wpisem.

  31. Ja znalazłam świetną firmę zajmującą się promocją w branży turystycznej. Panowie budują strony www dla agroturystyk w bardzo przemyślany sposób. Najpierw przeanalizowali moich klientów, ich oczekiwania, moje problemy z brakiem klientów po za sezonem letnim, po czym zbudowali mi stronę internetową która rozwiązała wszystkie moje problemy. http://www.tm24h.eu – tu ich znajdziecie. Moje zyski po roku czasu zwiększyły się o 34%. Dla tego polecam serdecznie. Chata Skrzata w Zełwągach.

  32. W przypadku działalności hotelowej niezwykle ważne jest dobranie odpowiedniej strategii marketingowej. Skuteczność podjętych działań można zmierzyć za pomocą calltrackera. U mnie świetnie się sprawdza 🙂

  33. Wiele hoteli, pensjonatów czy hosteli współpracuje z agencjami reklamowymi. To jest dobre podejście, bo zajmują się tym profesjonaliści. Nie ma dodatkowych kosztów, bo agencji płaci się za kampanie a nie za wszystko osobno. To jest zaoszczędzenie czasu, pieniędzy i nerwów. Nakatomi to agencja marketingowa, w której znajdują się specjaliści (również z branży turystycznej), którzy profesjonalnie promują firmy. Więcej informacji zapraszamy http://nakatomi.pl

  34. Ja osobiście proponuję 10-letni serwis internetowy http://saleilokale.pl
    W serwisie można zamieszczać rozbudowane wizytówki Hoteli,Restauracji itp…
    Bardzo duże zaplecze stron – forum,katalogi stron,giełda,media społecznościowe.
    Wizytówki na stałe bez limitu dni, mnóstwo funkcji, długa historia na rynku.

  35. Jak ktoś słusznie napisał, dodanie do wyszukiwarek, na serwisy z ogłoszeniami właśnie na ten cel, turystycznymi, noclegowymi. Ja swój dom wczasowy dodaje na Gufik.pl bo celuje w rodziny z dziećmi a tam właśnie takie ogłoszenia, miejsc dla dzieci głownie, skuteczne a to najwazniejsze

  36. Są tez takie serwisy jak Gufik , jak macie miejsce polecane dla rodzin z dziećmi warto z nimi nawiązać współprace, nasz pensjonat z Gufikiem współpracuje, wychodzi nam to na prawdę na rękę bo klientów przybyło

  37. Ja myślę, że konieczne jest prowadzenie dynamicznych działań reklamowych. Nasz hostel korzysta z usług agencji Orchidea Group. Super stronka internetowa, częste postowanie na fanpage’u i organizowanie we współpracy z zespołem z Orchidei ciekawych eventów sprawia, że nasz hostel napędzają nie tylko ci, którzy u nas goszczą na noc, ale także miejscowi, którzy uwielbiają spędzać czas w naszym barze 🙂

  38. My korzystamy z usług firmy eventowej Orchidea Group – dbają o to, aby wszystkie organizowane przez nas eventy i konferencje były naprawdę wysokiej jakości. Poza tym na tym etapie firma bez porządnej strony internetowej nie ma racji bytu. Na szczęście w Orchidei projektują super stronki z własnego pomysłu grafikami. Ich grafik potrafi zrobić dosłownie wszystko! Lepiej zaufać specjalistom i tyle 🙂

  39. A ja gorąco polecam: http://www.urloplandia.pl.
    Jest to portal stworzony przez Biuro Podróży Eskapada Słupsk (29 lat w branży).
    Noclegi, atrakcje i gastronomia w jednym miejscu.
    Lata doświadczenia w branży jak i fakt, że Eskapada cały czas działa prężnie na rynku, pomaga obiektom umieszczonym na Urloplandii
    w pozyskaniu nowych klientów.

Skomentuj romkaa Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *