W działalności branży hotelowej coraz większą rolę odgrywają różnego rodzaju certyfikaty i wyróżnienia. Przyznawane są one przez rozmaite instytucje hotelarskie i turystyczne i zawsze niosą ze sobą dodatkową informację dla Gości – stanowią potwierdzenie, że dany obiekt spełnia określone normy i jest wart polecenia. Wieloma certyfikatami mogą poszczycić się hotele i obiekty grupy Polish Prestige Hotels & Resorts.
Do grupy najbardziej popularnych certyfikatów dla hoteli zaliczyć można z pewnością certyfikaty jakości obsługi klienta. Przy audytach, przeprowadzanych na zlecenie jednostek certyfikujących, brane są pod uwagę m.in.: procesy rejestracji, poziom obsługi w restauracji hotelowej, możliwość komunikacji z pracownikami hotelu w językach obcych czy też dostępność i atrakcyjność ofert dodatkowych. Hotele otrzymują również certyfikaty, dotyczące innych obszarów ich działalności. Wśród nich wymienić możemy m.in.: certyfikaty ekologiczne (związane z realizacją strategii CSR – corporate social responsibility – społecznej odpowiedzialności biznesu), certyfikaty regionalne (potwierdzające, że dany obiekt jest miejscem wyjątkowym w danym regionie i podkreślające jego wkład w funkcjonowanie i rozwój społeczności lokalnej), certyfikaty dla obiektów przyjaznych dzieciom, przystosowanych dla osób niepełnosprawnych etc.
Certyfikaty jakości spełniają kilka istotnych funkcji. – Marka produktu (renoma organizacji) pełni funkcję: gwarancyjną, promocyjną i identyfikacyjną. Takie same funkcje spełniają certyfikaty jakości, przy czym należy zwrócić uwagę na funkcję identyfikacyjną – certyfikat wyodrębnia produkty (lub firmy) nim oznaczone z szeregu innych, nawet tzw. markowych – mówi Monika Trojan z Biura Fundacji PPH&R.
Jednym z hoteli grupy PPH&R, wyróżnionym za działalność proekologiczną, jest Hotel Branicki**** z Białegostoku. W 2010 r. obiekt ten otrzymał Certyfikat „Czysta Turystyka”. – Staranie się o jego otrzymanie wynikało ze świadomości oddziaływania Hotelu Branicki na środowisko naturalne, a co za tym idzie – zobowiązania do ciągłego doskonalenia działalności firmy i uwzględnienia w jej planach ochrony środowiska, jako jednego z priorytetów. Staramy się, aby działalność naszego hotelu była prowadzona w myśl polityki zrównoważonego rozwoju, w której dobro naszych Gości, ochrona środowiska i wkład w rozwój społeczności lokalnych są, obok rozwoju ekonomicznego, najważniejszymi elementami – mówi Anna Horodeńska, Kierownik Sprzedaży i Marketingu w Hotelu Branicki****.
Posiadanie certyfikatu to jednak nie tylko prestiż, ale także określone zobowiązania. W ramach starań o Certyfikat, Hotel Branicki**** zobowiązał się do:
- przestrzegania wszystkich wymogów prawnych w zakresie ochrony środowiska,
- monitorowania i ograniczania zużycia wody i energii (cieplnej i elektrycznej) poprzez wdrażanie nowych rozwiązań i stosowanie najlepszych praktyk,
- zmniejszenie ilości powstających odpadów poprzez zastosowanie opakowań wielorazowych, wydzielenie surowców wtórnych, bezpieczne magazynowanie i przekazywanie firmom posiadającym odpowiednie decyzje administracyjne,
- ograniczania ilości i uciążliwości dla środowiska używanych środków czystości oraz innych środków chemicznych,
- systematycznego sprawdzania i dbania o sprawność systemu wentylacyjnego,
- promowania własnych działań prośrodowiskowych wśród Gości, dostawców i podwykonawców firmy poprzez uświadamianie im ich wpływu i odpowiedzialności za środowisko oraz proponowanie konkretnych działań służących jego ochronie, w szczególności promowanie zasad zrównoważonej turystyki,
- prowadzenia wśród Gości działań promujących regionalną kulturę i atrakcje przyrodnicze.
Certyfikacja hoteli – Prestige Hotel – https://kargroup-prestige.eu/