Polskie hotelarstwo – stan na dzis

Autor: Janusz Mitulski

Na początku sierpnia 2013 roku w Polsce funkcjonowało 2250 hoteli ze 108 tys. pokoi – o 37 obiektów więcej niż na początku roku. W pierwszej połowie roku zdecydowanie spadła dynamika otwarć nowych obiektów. Do grudnia otwartych zostanie jeszcze około 20-30 hoteli. W porównaniu z latami wcześniejszymi, gdy otwierało się ponad 100 obiektów, to duży spadek. Powodami takiego stanu rzeczy są m.in.: utrudniony dostęp do finansowania, coraz trudniejsza sytuacja ekonomiczna kraju czy wiele otwarć hoteli mających miejsce przed Euro 2012.


W Polsce krajowe i międzynarodowe sieci hotelowe obecne są praktycznie na terenie całego kraju. Ze względu na brak ogólnie przyjętego terminu hotelu sieciowego, przyjęliśmy definicję: „Sieć hotelowa jest to organizacja, która posiada swoją własną markę lub marki, która może być zarządzana przez tego samego właściciela lub korporację. Jest to grupa hoteli zrzeszonych. Hotel zrzeszony jest to obiekt, który jest członkiem sieci hotelowej, należy do sieci franczyzowej lub innego systemu zrzeszającego hotele, członkostwo w których przynosi mu specjalne korzyści, głównie w postaci możliwości korzystania ze wspólnego systemu rezerwacyjnego”.

 

Sieci nowe i stare

Na początku listopada 2013 roku w Polsce działało 26 polskich sieci hotelowych, które łącznie oferowały 147 hoteli z ponad 16 tys. pokoi hotelowych oraz 15 międzynarodowych sieci hotelowych ze 141 hotelami i ponad 23 tys. pokoi hotelowych. Daje to łącznie blisko 40 tys. pokoi, co w całej bazie prawie 110 tys. pokoi stanowi 36 proc. I to można uznać za obiektywny wskaźnik usieciowienia polskiej bazy; nienajgorszy, bo jeszcze kilka lat temu nie przekraczał on 20 proc. Jeśli za kryterium przyjąć liczbę hoteli, to blisko 300 sieciowych stanowi niecałe 15 proc. całości. Co pokazuje, że hotele sieciowe są średnio ponad dwa razy większe niż niezależne, a to m.in. dlatego, że wśród polskich hoteli liczną grupę stanowią obiekty małe, czasami kilkunastopokojowe, do 30-40 pokoi. w ciągu ostatniego roku rynek zasiliły trzy nowe marki hotelowe: jedna sieci Starwood – The Luxury Collection, która zastąpiła markę Le Meridien w hotelu Bristol w Warszawie, druga sieci Orbis/Accor – Ibis Styles, a trzecia sieci Best Western – Best Western Plus. The Luxury Collection sieci Starwood należy do marek luksusowych, obecna jest ona w ponad 30 krajach z kilkudziesięcioma hotelami. Hotele The Luxury Collection powstają zarówno w lokalizacjach resortowych, jak i miejskich. Prawdopodobnymi powodami zastąpienia marki Le Meridien przez The Luxury Collection w hotelu Bristol są plany wejścia do polski innej marki luksusowej – sieci Raffles Hotels&Resorts, która obecna ma być w restaurowanym hotelu Europejskim w Warszawie.

 

Ibis Styles to nowy produkt sieci Accor, który zastąpił nieobecną w Polsce markę All Seasons. Jest to marka ekonomiczna, elastyczna, która nadaje się do adaptowania hoteli, stąd dobrze spełnia potrzeby franczyzobiorców. Do tej pory w Polsce otwarto dwa hotele pod marką Ibis Styles – obiekty w Redzie i Wałbrzychu, oba działające już wcześniej na rynku pod innymi nazwami.

Best Western Plus to jedna z trzech marek sieci Best Western, obok Best Western i Best Western Premier. Przeznaczona jest dla hoteli klasy upper midscale – w polskich warunkach kategoryzacyjnych dla hoteli 3-4-gwiazdkowych. Czyli 3 obiekty Best Western Plus charakteryzują się podwyższonym standardem w stosunku do marki Best Western. Nowe sieci hotelowe w naszym zestawieniu, to Stylehotels, Condohotels Management i Port Hotel. Pierwsza z nich, sieć Stylehotels, posiada pięć obiektów hotelowych (jeden hotel 4-gwiazdkowy, trzy hotele 3-gwiazdkowe i jeden 2-gwiazdkowy) z 272 pokojami. Sieć ma charakter regionalny, obecna jest jedynie w województwie śląskim, w Chorzowie, Katowicach i Siemianowicach Śląskich. Sieć obecna jest na rynku od 2007 roku, kiedy to otwarty został 3-gwiazdkowy hotel Vacanza w Siemianowicach Śląskich. Wyróżnikami hoteli należących do sieci są bardzo dobra lokalizacja, przytulne wnętrza i smaczna kuchnia.

Condohotels Management natomiast to podmiot zajmujący się zarządzaniem obiektami hotelowymi i rekreacyjnymi. Obecnie sieć zarządza dwoma hotelami i apartamentowcem w Ostródzie, dwiema restauracjami w hotelach, Aquaparkiem i centrum SPA. Podobnie jak w przypadku sieci Stylehotels, Condohotels Management charakteryzuje się działalnością lokalną (Mazury), jednakże koncentruje się na obiektach resortowych, a nie miejskich. Czwartym obiektem zarządzanym przez sieć ma być obiekt Hotel&Resort Plaza w Ost

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *