Gdy likwiduje się spółkę zależną

Autor: Małgorzata Nicewicz. Autorka jest managerem w TPA, międzynarodowej grupie consultingowej oferującej rozwiązania z zakresu strategicznego doradztwa podatkowego, transakcyjnego, audytu finansowego i outsourcingu księgowego
Tak jak na innych rynkach, w branży hotelowej dochodzi niekiedy do zmian struktury organizacyjnej grupy hotelowej. Ze względów biznesowych w grupie hotelowej może zostać podjęta decyzja o likwidacji spółki zależnej i przeniesieniu całego jej majątku do jedynego udziałowca – spółki matki. Czy jeśli spółka matka postanowi sprzedać środki trwałe otrzymane w wyniku likwidacji spółki zależnej, będzie mogła rozpoznać z tego tytułu koszt podatkowy? Wydawać by się mogło, że w razie sprzedaży środka trwałego otrzymanego w wyniku likwidacji spółki zależnej należałoby postąpić tak jak w razie sprzedaży środków trwałych nabytych w inny sposób – czyli rozpoznać przychód podatkowy w wysokości ustalonej ceny sprzedaży oraz koszt podatkowy w wysokości wartości podatkowej netto zbywanego środka trwałego (wartość początkowa pomniejszona o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne). ARGUMENTY PODATNIKÓW Przepisy podatkowe zawierają szczególne regulacje wyjaśniające, w jaki sposób ustalić wartość początkową środków trwałych otrzymanych w rezultacie likwidacji spółki zależnej. Co do zasady za wartość początkową środków trwałych otrzymanych w wyniku likwidacji spółki zależnej uważa się ustaloną przez podatnika wartość poszczególnych środków trwałych, nie wyższą od ich wartości rynkowej. Skoro spółka matka może wprowadzić otrzymane od likwidowanej spółki zależnej środki trwałe (np. grunty, budynki, budowle, urządzenia) do własnej ewidencji środków trwałych i [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *