JLL o rynku gruntów inwestycyjnych pod hotele

Firma doradcza JLL podsumowała rok 2017 oraz wskazała trendy na rok 2018  w segmencie gruntów m.in. pod inwestycje hotelowe w Polsce. Popyt na atrakcyjne grunty i budynki do adaptacji na cele hotelowe przewyższa podaż nieruchomości, JLL przewiduje więc m.in. że wzrośnie zainteresowanie przejęciami konkurencyjnych firm. Przyszłość sektora hotelowego będzie kształtować m.in. dynamiczny rozwój projektów wielofunkcyjnych.

– W segmencie gruntów inwestycyjnych, zdecydowanym liderem 2017 roku był rynek mieszkaniowy. To w tym sektorze zanotowaliśmy rekordową liczbę oraz wartość umów kupna i sprzedaży. Wysokie tempo utrzymał również sektor gruntów pod biurowce i obiekty hotelowe, co potwierdzają zrealizowane transakcje sprzedaży kilkudziesięciu nieruchomości na takie cele na terenie całego kraju – komentuje Daniel Puchalski, dyrektor działu gruntów inwestycyjnych w JLL. Sektor hotelowy w Polsce przeżywa rozkwit, co jest rezultatem m.in. rozwoju turystyki zagranicznej i krajowej, poprawy jakości infrastruktury transportowej, czy wzrostu zamożności społeczeństwa. Dobra koniunktura gospodarcza nakręcała dodatkowo popyt na usługi hotelowe i MICE. Zachęceni dobrą sytuacją na rynku inwestorzy śmielej podejmowali decyzje o nowych projektach. Miało to bezpośrednie przełożenie na zainteresowanie gruntami na sprzedaż, jak również obiektami do adaptacji na cele hotelowe. Najwięcej otrzymywanych w 2017 roku przez JLL zapytań dotyczyło nieruchomości w centrach miast, w pasie nadmorskim oraz w górskich kurortach. – Liczba ogłoszonych i rozpoczętych w 2017 r. projektów hotelowych, jak również spore zainteresowanie tym rynkiem ze strony inwestorów, sprawiają, że w najbliższych latach możemy spodziewać się kilkudziesięciu otwarć nowych obiektów rocznie. W kolejnych latach będziemy też obserwować debiuty marek znanych międzynarodowych sieci, które nie występowały dotychczas na polskim rynku, np. Motel One, Moxy, Renaissance, Four Points by Sheraton, Raffles, Staybridge Suites, Radisson Red, Autograph Collection Hotels, Crowne Plaza, Sure Hotel czy MGallery by Sofitel. Odmienność hotelowych marek i konceptów wchodzących na polski rynek przekłada się na zróżnicowanie wymagań inwestorów w stosunku do nieruchomości. Z punktu widzenia rynku gruntów, zwiększa się zakres zarówno zabudowanych, jak i niezabudowanych nieruchomości wpisujących się w obszar potencjalnego zainteresowania inwestorów – mówi Daniel Puchalski. Zdaniem JLL, przyszłość sektora hotelowego będzie kształtować m.in. dynamiczny rozwój projektów wielofunkcyjnych oraz rozwój marek hotelowych skierowanych do przedstawicieli młodszych pokoleń.   Pokolenie Y na celowniku Rosnący udział młodego pokolenia w grupie gości hotelowych będzie sprzyjać powstawaniu kolejnych marek hotelowych uwzględniających nie tylko ich gusta i preferencje, ale także zasobność portfela. Dla przykładu, w Polsce intensywnie rozwija się marką Moxy, należącą do grupy Marriott International, adresująca swoją ofertę w szczególności do pokolenia tzw. millennialsów. AccorHotels promuje na świecie ekonomiczną markę JO & JOE łączącą elementy hotelu, apartamentu mieszkalnego i młodzieżowego hostelu oferującą m.in. dostęp do wspólnej kuchni z możliwością samodzielnego przygotowywania posiłków. Również Best Western Hotels & Resorts postanowił odpowiedzieć na potrzeby pokolenia Y tworząc marki Vīb oraz GLōSM. Rozwój ekonomicznych hoteli o oryginalnym wystroju wnętrz, dostosowanych do potrzeb młodego pokolenia, wymaga równie innowacyjnego podejścia do wyboru nieruchomości przeznaczonych na ten cel. Zdaniem specjalistów JLL, tereny i budynki, które nie spełniały dotychczas wyśrubowanych kryteriów hoteli sieciowych z wyższej półki, mogą dzięki temu zyskać drugą szansę. Moda na mixed-use W kolejnych latach będziemy obserwować, według JLL, rozwój projektów wielofunkcyjnych, w tym projektów uwzględniających funkcję hotelową. Sprzyja temu kilka czynników. Pierwszym jest dostępność terenów inwestycyjnych o dużej skali. Drugi to zwiększająca się dynamicznie w największych miastach podaż nowoczesnej powierzchni biurowej. Obawa przed problemami z jej absorpcją przez rynek i presją na stawki czynszowe sprzyja poszukiwaniu alternatywy dla projektów pierwotnie planowanych jako wyłącznie biurowe. Jako trzeci czynnik można wskazać docenianie przez inwestorów korzyści i synergii płynących z uzupełniania się funkcji w jednym projekcie. Wśród planowanych w najbliższych latach projektach mixed-use łączących funkcję biurową, handlowo-usługową oraz hotelową można wskazać The Warsaw HUB realizowany w Warszawie przez Ghelamco. Pojawią się w nim hotele dwóch marek należących do sieci InterContinental Hotels Group - Crowne Plaza oraz Holiday Inn Express. Ghelamco planuje realizację obiektu o funkcji hotelowej również w ramach wielofunkcyjnego projektu w Nowym Centrum Łodzi. Komponent hotelowy wkrótce wzbogaci też warszawskie Centrum Praskie Koneser, gdzie w 2018 roku ma zostać otwarty hotel Moxy. Natomiast w Krakowie hotel marki Radisson RED ma zostać wpisany w wielofunkcyjny projekt Unity Center.   Hotelowy biznes deweloperów mieszkaniowych Deweloperzy nadal będą zainteresowani zdywersyfikowaniem swojej działalności poprzez wejście w segment hoteli i aparthoteli. Na aparthotele postawił mocno J.W. Construction, który prowadzi sprzedaż apartamentów w inwestycjach Wola Invest i Apartamenty Varsovia Jerozolimskie w Warszawie. W planach dewelopera są kolejne projekty na warszawskim Ursynowie i w Gdyni. W jego ślady idą kolejni deweloperzy. W 2017 roku Atal rozpoczął inwestycję Atal Baltica Towers, która składa się z budynku mieszkalnego oraz aparthotelu. Trójmiejski deweloper Grupa Inwestycyjna Hossa, który posiada już w swoim portfelu Smart Hotel Garnizon w Gdańsku Wrzeszczu i Longstay Aparthotel w Gdyni, zapowiedział otwarcie w Sopocie w 2019 roku hotelu Radisson Blu. Mimo zwiększającej się podaży nowych obiektów hotelowych oraz rosnącej konkurencji ze strony apartamentów przeznaczonych na krótkookresowy najem, zdaniem specjalistów JLL, dynamiczny rozwój polskiego rynku hotelowego utrzyma tempo w kolejnym roku. – Duży potencjał rynku hotelowego powoduje, że zdecydowana większość inwestorów z branży planuje dalszy rozwój portfela. Jednocześnie, podobnie jak na rynku mieszkaniowym, popyt na atrakcyjne grunty i budynki do adaptacji na cele hotelowe przewyższa podaż nieruchomości. W 2018 r. spowoduje to utrzymanie zainteresowania inwestorów nowymi lokalizacjami. Wzrośnie również otwartość właścicieli na przejęcia konkurencyjnych firm, mimo że na razie większość z nich preferuje wzrost w oparciu o posiadany bank ziemi oraz nabyte nieruchomości – podsumowuje Daniel Puchalski.


Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *