Rekordowe wyniki finansowe i operacyjne Orbisu w 2017 roku

Rok 2017 zakończył się dla Orbisu sukcesem pod względem biznesowym i finansowym, a spółka odnotowała rekordowo wysokie wyniki. Najlepsze rezultaty osiągnęły hotele w Budapeszcie, Warszawie i Pradze, gdzie odnotowano dwucyfrowy wzrost wskaźnika RevPAR. Łącznie wskaźnik ten w Grupie Orbis, w roku 2017 wzrósł o +6,5% (do 184,1 zł) w ujęciu like-for-like w porównaniu do roku 2016. Wzrost ten był możliwy w dużej mierze dzięki wyższej średniej cenie o +5% r/r, m.in. w efekcie aktywnego zarządzania przychodami i większej liczbie gości indywidualnych.

- Hotelarstwo to branża, która nieustannie się zmienia. W ostatnich latach obserwujemy ewolucję oczekiwań gości odwiedzających hotele. Dziś goście oceniają swój pobyt w hotelu nie tylko pod kątem oferty, ale bardziej niż w przeszłości skupiają się na pozytywnych wrażeniach i doświadczeniach, które tworzą trwałe relacje z marką i mają silny wpływ na lojalność gości. Dlatego też dużo uwagi poświęcamy budowaniu długotrwałych relacji z naszymi klientami poprzez personalizację ich pobytu w hotelach i okazywanie, że są u nas zawsze mile widziani i oczekiwani („Feel Welcome”). Podejście to wspieramy prowadzoną transformacją kultury korporacyjnej w Orbisie, która zwiększa rolę naszych pracowników i jednocześnie wzmacnia podstawy do dalszego rozwoju Grupy. - powiedział Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA.

Wyniki

Znaczący wzrost wskaźników operacyjnych przełożył się na rekordowo wysokie wyniki finansowe Grupy. W roku 2017 przychody Orbisu w ujęciu like-for-like wyniosły 1 433 mln zł, co stanowiło wzrost o +6,2% w porównaniu z rokiem 2016. W rezultacie spółka osiągnęła bardzo dobry wskaźnik EBITDA operacyjna na poziomie 468 mln zł, odnotowując wyjątkowo wysoki wzrost o 20,2% r/r. Wyższa rentowność i marże (np. +4 pp. na poziomie EBITDA) potwierdzają skuteczność zarządzania, pomimo wymagającej sytuacji na rynku pracy.  

Portfolio

W ubiegłym roku Orbis znacząco rozwinął swoją sieć otwierając 8 nowych hoteli (asset-light), oferujących 650 pokoi i wchodząc na dwa nowe rynki: Serbii oraz Bośni i Hercegowiny. Spółka wzmocniliła także swoją obecność w regionie poprzez podpisanie 13 kolejnych umów (1 600 pokoi), w ramach planu rozwoju, obejmującego dzisiaj łącznie 38 projektów (ponad 5 000 pokoi). Orbis kontynuuje również realizację własnych inwestycji hotelowych: ibis Vilnius Center (164 pokoje) i ibis Styles Warszawa (178 pokoi) przyjmą pierwszych gości w 2018 roku. Wspierając rozwój w regionie dpółka uzupełniła portfolio o nową, dodatkową markę aparthoteli Adagio. Pozwoli to Grupie wypracować dodatkowe zyski w najlepszych lokalizacjach. Dzięki działaniom podjętym w zakresie rozwoju i zarządzania aktywami, portfel hoteli jest bardziej zdywersyfikowany i wyważony, nie tylko pod względem geograficznym, ale również operacyjnym, aktualnie dysponuje, bowiem strukturą hoteli asset light i asset heavy w proporcji 40%/60%. W 2017 roku, w celu dalszego zwiększenia efektywności sieci spółka zrealizowała 6 transakcji wykupu nieruchomości hotelowych na Węgrzech i przeprowadziła szereg modernizacji w hotelach położonych w kluczowych lokalizacjach. Łączna wartość nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na te projekty w ubiegłym roku wyniosła ponad 620 mln zł. Koncentrując się na wzroście wyników i rentowności, Orbis wzmacnia pozycję lidera w regionie, nie tylko poprzez rozwój sieci, lecz również poprzez przejęcia hoteli. Celem jest utrzymanie wiodącej pozycji na każdym z rynków, gdzie Spółka prowadzi swoją działalność. - Doskonałe wyniki, które osiągnęliśmy w 2017 roku potwierdzają słuszność strategicznego planu Orbisu. Dlatego też, z całą mocą potwierdzam naszą nieustającą gotowość i zdolność do budowania wartości spółki dla naszych akcjonariuszy, zgodnie ze strategią opartą na osiąganiu wyników (Performance), rozwoju sieci hotelowej (Portfolio) oraz pracownikach (People). Konsekwentną realizację naszych celów docenili nasi inwestorzy, dzięki którym znaleźliśmy się w 2017 roku w pierwszej dziesiątce spółek o średniej kapitalizacji z +27% zwrotem z akcji w skali rocznej. Spoglądając w przyszłość, będziemy nadal dążyć do przyspieszenia rozwoju Orbisu, korzystając z silnej pozycji finansowej i doświadczenia  w prowadzeniu przedsięwzięć inwestycyjnych. Wierzę, że transformacja kultury korporacyjnej w naszej Spółce także przyczyni się do jej rozwoju, wzbogaci relacje z klientami i wzmocni fundamenty organizacji.- podsumował Gilles Clavie.

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *