Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
        




HOTELARZ » 03/2018, ZARZĄDZANIE I MARKETING » Klauzula sumienia w usługach hotelarskich – okiem prawnika

Klauzula sumienia w usługach hotelarskich – okiem prawnika

Wyobraźmy sobie sytuację, w której do hotelu zgłaszają się goście o bardzo wyrazistych poglądach, chcący zorganizować konferencję na kontrowersyjny i nośny temat, oczywiście w asyście reflektorów ogólnopolskich mediów. Gości byłoby wielu, więc z perspektywy hotelu to przede wszystkim pewny dochód. Tylko temat konferencji budzi u właściciela obiektu jakiś wewnętrzny sprzeciw nie do przezwyciężenia. Czy może odmówić przyjęcia takich niepożądanych gości, bez ryzyka, że za parę dni wyląduje na jego biurku pozew lub, co może i gorsze, wezwanie do prokuratury?



Zastanówmy się nad tym nieco głębiej. Czy od dawna zadeklarowana feministka walcząca o szerszy dostęp do aborcji ma obowiązek przyjąć do swojego hotelu przedstawicieli ruchu „pro-life” chcących prezentować zdjęcia obrazujące nieudane zabiegi aborcji? Albo czy głęboko wierzący właściciel hotelu, angażujący się lokalnie w inicjatywy katolickie (organizowane przez bliskiego przyjaciela rodziny, księdza), musi udostępnić swój obiekt osobom z ruchu LGBTQ (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer), skoro od lat wiadomo, że jest zwolennikiem tradycyjnego modelu rodziny? Proszę wybaczyć nam te – być może krzywdzące – uproszczenia. W kilku zdaniach trudno jest pokazać, z jakimi wątpliwościami może spotkać się przedsiębiorca, któremu zależy, by swoim biznesem nie przyczyniać się do rozpowszechniania obcych mu poglądów. Spójrzmy więc, jak kwestia odmowy świadczenia usług (zwana też w debacie publicznej kwestią klauzuli sumienia), uregulowana jest prawnie.

Konstytucja i inne okoliczności

Wolność sumienia i prawo do kierowania się jego wskazaniami mają swoje odzwierciedlenie w przepisach prawa. Konstytucja w art. 53 ust. 1 zapewnia każdemu wolność sumienia i religii. Każdy może mieć jednak różnorodne podpowiedzi od własnego sumienia. Czasami też, kierując się własnym sumieniem, można znacząco ograniczyć drugiej osobie jej wolność. Zabronić jej czegoś, co gwarantuje jej prawo. Dlatego też przepisy prawa w określonych wypadkach wprost wskazują, kiedy dana osoba może skorzystać z tzw. klauzuli sumienia, czyli odmówić wykonania określonych czynności tylko dlatego, że jest to sprzeczne z jej zasadami moralnymi. Artykuł 85 ust. 3 Konstytucji przewiduje możliwość odmowy pełnienia służby wojskowej tym obywatelom, którym nie pozwala na to moralność lub religia.

Takie osoby musiałyby w zamian za to pełnić służbę zastępczą. Zastosowanie klauzuli sumienia dopuszczono także w wypadku niektórych zawodów. Lekarz, pielęgniarka i położna mogą odmówić udziału w procedurze medycznej sprzecznej z ich sumieniem, np. w przeprowadzeniu zgodnej z przepisami prawa aborcji. Uprawnienie to obwarowane jest określonymi warunkami: osoba taka musi wskaza [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


Autor: Magdalena Świąder, Aleksander Zarzeka

Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Orbis z kolejnym hotelem w Rumunii

Grupa Hotelowa Orbis – największy operator na rynku hotelarskim w Europie Wschodniej i strategiczny partner AccorHotels, podpisała umowę na kolejny hotel w Rumunii – ibis (...)

Warszawa: ruszył Arche Hotel Krakowska z 344 pokojami. W condo

Na przełomie września i października otwarty został 4-gwiazdkowy Arche Hotel Krakowska na granicy Ochoty i Włoch. Oferuje 344 pokoje, w 13 apartamentów, oraz 15 sal (...)

Jak utrzymać deklarowaną jakość hotelu na trudnym rynku pracy?

Obecnie największym problemem branży hotelarskiej jest absolutny brak pracowników, gdy na generalny spadek bezrobocia nałożył się jeszcze boom inwestycyjny w hotelarstwie. W efekcie nie ma (...)

Revenue management w Akademii Hotelarza

W czwartek 11 października w hotelu Courtyard by Marriott w Warszawie odbyło się kolejne z tegorocznych seminariów szkoleniowych w ramach Akademii Hotelarza, tym razem poświęcone (...)

Orbis wchodzi do Chorwacji

Orbis S.A. – wyłączny licencjodawca marek AccorHotels w Europie Wschodniej, podpisał z chorwacka spółką Rox umowę o zarządzanie hotelem w Zagrzebiu pod marką Novotel. Będzie (...)

Bezpłatny newsletter
Z Branży
więcej...

Na piszemy:







Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA