Kiedy marketing hotelowy nie działa

Autor: Anna Wykurz
Gdyby zapytać hotelarzy o marketing hotelowy, to każdy powie, że go realizuje. Robione są ulotki i foldery, ktoś prowadzi profil na Facebooku, a jeszcze ktoś inny zarządza stroną WWW, na której aktualizowana jest oferta hotelu w zależności od sezonu. W większości hoteli realizowane są także kampanie AdWords oraz pozycjonowanie. Co jednak dziwi, to fakt, że wiele hoteli w ogóle nie planuje swoich działań marketingowych, a same kampanie prowadzone są ad hoc, często na ostatnią chwilę, kiedy nie sprzedaje się bieżąca oferta. Skuteczne działania marketingowe mogą przesądzić o sukcesie albo porażce obiektu. Kiedy marketing hotelowy nie działa? I co zrobić, by prowadzone działania były skuteczne i efektywne? Jak wynika z raportu portalu eholiday.pl, tylko 35 proc. obiektów tworzy roczne plany marketingowe. Tymczasem obiekty, które stworzyły, a następnie wprowadziły strategię marketingową i konsekwentnie ją realizują, osiągają zdecydowanie lepsze wyniki od swoich konkurentów, którzy tego nie zrobili. Oto trzy kroki do zwiększenia liczby rezerwacji i zbudowania lojalności gości. KROK 1. STRATEGIA Dzięki strategii zdołamy przeprowadzić właściwą segmentację i określić grupę docelową oraz zbudować dla niej odpowiedni przekaz. Istotne jest przede wszystkim odpowiedzenie sobie na pytanie: dla kogo jest nasz hotel, czyli kto jest naszą grupą docelową? Wiedząc, z kim się będziemy komunikować, możemy się zastanowić, gdzie przebywa nasza grupa docelowa i jakie przekazy do niej docierają. Jeśli przyjmujemy, że naszym celem jest zwiększenie obłożenia w hotelu o 25 proc. w ciągu roku oraz zwiększenie sprzedaży usług SPA o 20 proc., to plan marketingowy powinien wskazać, co konkretnie musimy zrobić, aby te cele strategiczne osiągnąć, jakie działania marketingowe i kiedy są potrzebne. Strategia marketingowa hotelu pozwoli nam określić, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy. Bez długofalowej strategii jest trudne, jeśli nie wręcz niemożliwe, precyzyjne określenie drogi do realizacji założonych celów. Jakie ryzyko niesie ze sobą brak strategii? • Niewystarczające działania marketingowe (hotel działa na początku opierając się na „powiewie nowości”, dzięki czemu goście i firmy wybierają go jako destynację pobytową lub miejsce na firmowy event, ale efekt nowości przeminie, a hotel zostaje bez jasno określonego planu działania. • Brak świadomego zarządzania marką powoduje, że zostawiamy przestrzeń dla innych na mówienie o nas. Ludzie i tak będą o marce mówili, zabieramy jednak sobie możliwość kreowania przekazu, jaki chcemy, by określał nasz hotel. • Trudności z określeniem grupy docelowej i dopasowaniem do niej przekazu. Powoduje to, że jeśli nie do końca mamy określoną swoją grupę docelową, to gość tym bardziej nie wie, jakiej oferty może się u nas spodziewać i w jaki sposób nas sklasyfikować (czy jako obiekt weselny, konferencyjny, rodzinny).W jaki sposób stworzyć strategię marketingową? Na początek zacznijmy od analizy sytuacji bieżącej. Najbardziej znaną jest analiza SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats). Analiza SWOT pozwala na określenie słabych i mocnych stron obiektu, z jednoczesnym uwzględnieniem szans i potencjalnych zagrożeń, zarówno wewnętrznych [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *