Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Przeczytaj całość, Zamknij to okno informacyjne


O nas    Prenumerata    Kontakt  
        




HOTELARZ » 05/2018, ZARZĄDZANIE I MARKETING » Prawo do prywatności gościa hotelowego

Prawo do prywatności gościa hotelowego

Jedną z podstawowych zasad obowiązujących w hotelarstwie jest pełne poszanowanie prawa do prywatności gościa hotelowego. I choć może się to wydać truizmem, goście oczekują, że to, co zdarzyło się podczas ich pobytu w hotelu, na zawsze już tam pozostanie. Jednakże oczekiwanie to może okazać się trudne do spełnienia w sytuacji, w której powszechne stało się korzystanie przez hotele ze stałego monitoringu wizyjnego.



I chociaż głównym argumentem za jego stosowaniem jest potrzeba zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa gościom hotelowym oraz ich mieniu, nie oznacza to, że korzystanie z niego pozbawione jest jakiegokolwiek ryzyka prawnego. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że niekiedy prowadzenie stałego monitoringu wizyjnego oraz korzystanie z zarejestrowanych za jego pomocą nagrań może prowadzić do naruszenia prawa. W tym kontekście wydaje się, że najłatwiej o naruszenie dóbr osobistych w postaci wizerunku oraz prawa do prywatności, jak również naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. W skrajnych wypadkach takich naruszeń hotelarzowi grożą dotkliwe sankcje finansowe. Zastanówmy się więc, w jaki sposób prawo odnosi się do monitoringu w hotelach.



Prawo do wizerunku gościa hotelowego

Jednym z takich dóbr osobistych, chronionych na gruncie kodeksu cywilnego oraz niezależnie na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest wizerunek. Na próżno jednak szukać definicji tego pojęcia w obowiązujących aktach prawnych. Pomocne może okazać się natomiast orzecznictwo, w którym przyjmuje się, że na wizerunek człowieka składa się ogół zewnętrznych cech, które charakteryzują daną osobę. Innymi słowy, wizerunek definiowany jest jako wygląd człowieka, jego podobizna, jego obraz fizyczny. Według niektórych, w te ramy włączyć można dodatkowe elementy związane z wykonywanym zawodem, jak charakteryzacja, ubiór, sposób poruszania się, inne elementy identyfikujące, np. okulary, fryzura czy nawet szczególna linia profilu bądź charakterystyczny cień. W każdym wypadku chodzi o cechy nierozerwalnie związane z konkretną osobą, dla niej znamienne i decydujące o jej rozpoznawalności. Na gruncie obowiązujących przepisów cywilnych, ochronie nie podlega jednak sam fizyczny, zewnętrzny wygląd człowieka, ale jedynie prawo do autonomicznego decydowania o zakresie i okolicznościach publicznego udostępnienia wizerunku danej osoby. Zakresem tej autonomii nie jest zatem objęte samo wykonanie zdjęcia czy sporządzenie nagrania wideo przedstawiającego wizerunek naszego gościa hotelowego, ale jedynie prawo do wyrażenia zgody lub odmowy co do publicznego udostępnienia tak uwiecznionego wizerunku. Zastanówmy się przez chwilę, czy w związku ze stosowaniem monitoringu w praktyce hotelarskiej możliwe jest naruszenie czyjegoś dobra osobistego w postaci prawa do wizerunku. Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Do prowadzonego przez nas hotelu przyjeżdża popularna aktorka serialowa, która chce poczuć odrobinę prywatności, odpocząć od stresującej pracy i codziennych obowiązków. Gwiazda nie stroni jednak od przebywania z innymi gośćmi – tak jak inni korzysta z organizowanych przez nas wieczorów integracyjnych, zażywa kąpieli słonecznych na wygodnych leżak [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.



Dostęp dla prenumeratorów Hotelarza
Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


Autor: Maciej Jamiołkowski, Szymon Studziński, prawnicy w kancelarii Czyżewscy

Skomentuj artykuł


Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.

Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Warszawa: ruszył Arche Hotel Krakowska z 344 pokojami. W condo

Na przełomie września i października otwarty został 4-gwiazdkowy Arche Hotel Krakowska na granicy Ochoty i Włoch. Oferuje 344 pokoje, w 13 apartamentów, oraz 15 sal (...)

Jak utrzymać deklarowaną jakość hotelu na trudnym rynku pracy?

Obecnie największym problemem branży hotelarskiej jest absolutny brak pracowników, gdy na generalny spadek bezrobocia nałożył się jeszcze boom inwestycyjny w hotelarstwie. W efekcie nie ma (...)

Revenue management w Akademii Hotelarza

W czwartek 11 października w hotelu Courtyard by Marriott w Warszawie odbyło się kolejne z tegorocznych seminariów szkoleniowych w ramach Akademii Hotelarza, tym razem poświęcone (...)

Orbis wchodzi do Chorwacji

Orbis S.A. – wyłączny licencjodawca marek AccorHotels w Europie Wschodniej, podpisał z chorwacka spółką Rox umowę o zarządzanie hotelem w Zagrzebiu pod marką Novotel. Będzie (...)

Sukces kolejnej edycji HMC

POD PATRONATEM HOTELARZA Jedna konferencja – kilkadziesiąt godzin spędzonych ze specjalistami, tysiąc uczestników, mnóstwo pozytywnych emocji. Tak w skrócie można podsumować Hotel Marketing Conference 2018 (...)

Bezpłatny newsletter
Z Branży
więcej...

Na piszemy:







Nasze serwisy


ProMedia www.pws-promedia.pl     Restauracja www.e-restauracja.com

Rynek Turystyczny www.rynekturystyczny.pl     Polski Jubiler www.polskijubiler.pl    

Nowoczesna Stacja Paliw www.e-stacjapaliw.pl
REKLAMA