Skutecznie zniechęcić gościa

W „Hotelarzu” pojawiają się cyklicznie materiały poświęcone savoir-vivre i dobrym manierom. Teksty te mają wspomagać budowanie kultury obsługi gościa, a przez to i pozyskiwanie coraz większej ich liczby. Tym razem postanowiliśmy jednak pomóc właścicielom i pracownikom obiektów noclegowych w skutecznym pozbyciu się klientów Znajomość bon-tonu nie tylko ułatwia komunikację pracowników obiektów noclegowych z gośćmi, podnosi […]

Czytaj dalej


Jak karmić dziennikarzy… mięsem

Na łamach Hotelarza wiele razy poruszaliśmy problematykę Public Relations, przedstawiając takie działania jako bardziej efektywną od reklamy, a przy tym najtańszą formę komunikacji marketingowej. Najprostszym zaś i najtańszym narzędziem PR jest informacja prasowa Hotele, czy szerzej obiekty noclegowe, dysponują zwykle dość ograniczonym budżetem promocyjnym. Większe wydatki towarzyszą zazwyczaj wejściu obiektu na rynek lub zaistnieniu ponownemu […]

Czytaj dalej


Sprawdzian z gastronomii

Styczeń to dla wszystkich studentów tradycyjny okres rozpoczęcia sesji egzaminacyjnej. űeby wszyscy moi Czytelnicy nie czuli się gorsi, a wielu z nich przypomniało sobie studenckie lata, zamiast kolejnego materiału postanowiłam, jak co jakiś czas, przeprowadzić mały egzamin W grudniowym numerze Hotelarza przedstawiłam wskaźnik RevPASH, który jest gastronomicznym odpowiednikiem znanego wszystkim hotelarzom wskaźnika RevPAR. RevPAR (inaczej […]

Czytaj dalej


Odpowiedzialni za piętra i pokoje

W grudniowym Hotelarzu zastanawialiśmy się nad istotą pracy oraz predyspozycjami, jakimi powinni się charakteryzować pracownicy służby pięter w obiektach noclegowych. W tym materiale przedstawiamy zadania i miejsce służby pięter w schemacie organizacji pracy hotelu Pewien starszy hotelarz powiedział mi przy okazji zbierania informacji do tego materiału, że termin służba pięter zastąpił powszechnie używane jeszcze latach […]

Czytaj dalej


Podstawa, to dobre konto

Ewa Bednarz Autorka jest dziennikarzem ekonomicznym i ekspertem zajmującym się tematyką finansową. Publikuje m.in. w Gazecie Prawnej i Newsweek Polska. Jest również redaktorem naczelnym czasopism Antyki i Modern Art Banki zaczynają dbać o przedsiębiorców, w tym o prowadzących obiekty noclegowe. Wprawdzie nadal nie rozpieszczają ich przesadnym oprocentowaniem oszczędności, ale obniżają opłaty za prowadzenie rachunków Największą […]

Czytaj dalej


Obiad bardzo oficjalny

Można powiedzieć, że wspólne spożywanie posiłków to zwyczaj celebrowany, odkąd istnieje cywilizacja. Takie „grupowe” zasiadanie przy stole zawsze zbliża ludzi, sprzyja nawiązywaniu kontaktów, a więc jest niezbędnym elementem również w pracy każdego hotelarza Przyjęcia na siedząco mają w naszym kraju bogatą tradycję. Już w średniowieczu powstawały utwory, nierzadko w sposób satyryczny opisujące ówczesną etykietę zasiadania […]

Czytaj dalej


Recepcjonista, czy gospodarz

Sylwia Bortniak Autorka jest socjologiem, reprezentuje firmę Concierge Polska Recepcjoniści dużych obiektów sieciowych zawsze mogą liczyć na pomoc kolegów. W mniejszych hotelach osoba zatrudniona na tym stanowisku musi być o wiele bardziej wszechstronna, bo jest nie tylko „wizytówką”, ale często jedynym pracownikiem znajdującym się w danym obiekcie Ponad 80 proc. działających w Polsce hoteli, to […]

Czytaj dalej


Oblicza hotelowych recepcji

Sylwia Bortniak Autorka jest socjologiem, reprezentuje firmę Concierge Polska Rynek hotelowy średnimi i małymi obiektami stoi, powiedział kiedyś współtwórca jednej z pierwszych sieci obiektów noclegowych. Takich hoteli powstaje i zawsze powstawało najwięcej. W jaki sposób jest, a w jaki powinna być w takich obiektach zorganizowana recepcja?   Siłą, ale czasem i słabością średnich i małych […]

Czytaj dalej


Savoir-vivre nie tylko w hotelu

Powstaje coraz więcej hoteli i restauracji o bardzo wysokim standardzie, ekskluzywnych, markowych sklepów. Stopa życiowa wzrasta, zbliżamy się do wielkiego świata, jednak cóż nam po nienagannie skrojonym garniturze czy idealnie dobranym krawacie, cóż po kreacji od Armanniego, skoro w zapomnienie odchodzą dobre maniery. Niestety także w hotelach Wprawdzie podstaw savoir-vivre’u uczą w każdej szkole o […]

Czytaj dalej


A może wywiadzik z… samym sobą

Jednym z najczęściej stosowanych przez obiekty noclegowe we współpracy z mediami instrumentów public relations jest wywiad. Niestety, ta wydawałoby się najprostsza forma komunikowania się z potencjalnymi klientami, jest zarówno przez hotele, jak i firmy z branży bardzo rzadko wykorzystywana w sposób efektywny Większość artykułów i publikacji poświęconych public relations obiektów noclegowych przedstawia prawdy objawione już […]

Czytaj dalej