Śpieszmy się kochać dyrektorów hoteli, tak szybko odchodzą

Zwlekałam z tym tematem, bo miałam cichą nadzieję, że to pojedyncze przypadki. Od kilku tygodni z hoteli odchodzą dyrektorzy. Odchodzą także wieloosobowe zespoły hoteli, jedna osoba za drugą. Trudno tego nie zauważyć, bo skala robi się duża. Jestem w takim momencie zawodowym, kiedy wiedza zaczyna mi bardzo przeszkadzać, bo w głowie tworzą mi się scenariusze […]

Czytaj dalej


Strategia w dobie kryzysu

W ostatnich latach managerowie polskich hoteli pilnie zdobywali szlify. Poszerzali swoją wiedzę na uczelniach oraz licznych kursach zawodowych tak w kraju, jak i za granicą. Ale prawdziwy test z umiejętności zarządzania strategicznego przychodzi im zdawać dopiero teraz, w chwili kryzysu spowodowanego globalną pandemią. Obecnie jedni z nich ciężko pracują, by osiągnąć i przekroczyć granicę rentowności […]

Czytaj dalej


Śniadania w hotelach – dziś

To, co się najbardziej zauważalnie zmieniło po wybuchu pandemii w funkcjonowaniu hoteli, oprócz wszechobecnych maseczek, przyłbic i środków dezynfekujących, to forma podawania śniadań. A jak wiadomo, śniadania – poza tym, że to najważniejszy posiłek dnia – są dla gościa jednym z podstawowych kryteriów oceny hotelu i satysfakcji z pobytu. Teraz stały się wyzwaniem logistycznym, bo […]

Czytaj dalej


GUEST EXPERIENCE 4.0 Dla wszystkich i dla nikogo, czyli co zrobić, by budować „odporność biznesową”

Ostatnie kilka tygodni to m.in. wiele rozmów z hotelarzami na temat przyszłości rynku hotelowego. Rozmów kończących się zwykle pytaniem: „Jak myślisz, jak to będzie?”, „Czy będzie tak źle, jak się zapowiada?”, „Kiedy będzie ten najgorszy czas?”, „Co nas czeka?”. Jestem dosyć ostrożna w odpowiedziach, bo różne są intencje tych pytań i nastroje pytających. Z drugiej […]

Czytaj dalej


Co to jest pre-opening

Ciężko znaleźć prosty odpowiednik w języku polskim – „przedotwarcie”, „okres przed otwarciem hotelu”? Niewątpliwie jest to najważniejszy, najbardziej intensywny, najbardziej kreatywny okres w funkcjonowaniu hotelu. W tym okresie kładziemy podwaliny pod organizację pracy każdego działu, ale także pod komunikację z gośćmi i z pracownikami. Nie odkryję Ameryki pisząc, że najważniejszym zasobem hotelu są ludzie, a […]

Czytaj dalej


INWESTYCJA HOTELARSKA Uwaga na pułapki niskiej ceny

W branży hotelowej ceny za usługi projektowe czy budowlane również zaczęły spadać. Projektanci, wykonawcy, dostawcy i inne podmioty, aby przetrwać trudne czasy jak teraz, zaczynają walczyć ceną, żeby zdobyć kontrakty na usługi czy roboty. Oczywiście, inwestorzy chętnie korzystają z tej sytuacji. I nie zawsze zwracają uwagę na pułapki, jakie mogą kryć się w niskiej cenie, […]

Czytaj dalej


Social spaces z przeszłości vs. social distancing z teraźniejszości – wyzwania przed architektami

O wpływie pandemii koronawirusa na branżę hotelarską powiedziano już wiele. Trudno się dziwić – ciężko jest znaleźć obszar, który zostałby dotknięty przez wirusa mocniej niż turystyka i hotelarstwo właśnie. Wirus zmienił nie tylko sposób, w jaki funkcjonują hotele, ale również to, jak projektowane są nowe obiekty. Pomimo nowej rzeczywistości architekci nie przewidują trzęsienia ziemi w […]

Czytaj dalej


Inwestycja hotelowa w czasach COVID-19 – kiedy budować, jak nie teraz

„Dziwne, dziwne czasy” – od kilku miesięcy odmieniamy to stwierdzenie na różne sposoby. Niektórzy pogrążają się w marazmie i beznadziei, a tymczasem powinniśmy raczej – bo co innego nam zostało – zidentyfikować szanse, jakie w związku z COVID-19 pojawiają się w każdej dziedzinie życia. Również w hotelarstwie. Wydaje się, jak gdyby higiena i bezpieczeństwo epidemiczne […]

Czytaj dalej


Kiedy nie wiemy, czego nie wiemy, czyli jak tworzyć nowe modele biznesowe w hotelarstwie

Jest połowa sierpnia 2020 r. Niebawem wrzesień i nowe wyzwania dla hotelarzy po wakacjach. Już wiadomo, że mało będzie wydarzeń biznesowych w hotelach, skoro biznes działa zdalnie i wiele firm utrzymuje na kolejne miesiące pracę tzw. mobile office (sprytnie zastąpiono słowo home office), a drastyczne cięcia wydatków na podróże służbowe lub spotkania „na żywo” stały […]

Czytaj dalej