Koszty działania hotelu: bezpośrednie, niepodzielne i stałe

Przy omawianiu struktury sprawozdania operacyjnego według USALI zostały określone trzy główne grupy kosztów, na których pokrycie muszą zostać wygenerowane przychody w grupie departamentów zysków, aby w działalności hotelowej pojawił się dochód operacyjny. Są to koszty bezpośrednie w departamentach zysków, koszty niepodzielne w departamentach kosztów oraz koszty stałe nie podlegające alokacji w departamentach. Standardy branżowe jednoznacznie […]

Czytaj dalej


Podatek od nieruchomości – jak płacić dużo mniej

Podatek od nieruchomości stanowi istotną pozycję kosztową w działalności, do której prowadzenia niezbędne są budynki, a więc także w branży hotelowej. W czasach, gdy każda oszczędność wydatków jest na wagę złota, pominięcie możliwości optymalizacyjnych w podatku od nieruchomości można by określić jako dużą niefrasobliwość. Pokazujemy, co można zrobić, by płacić mniej. W niektórych przypadkach nawet […]

Czytaj dalej


Kategoria hotelu a standardy marki

Są dwa ważne aspekty, wymagające dokładnego przemyślenia przed rozpoczęciem realizacji inwestycji hotelowej, czyli zdefiniowaniem docelowego produktu hotelowego oraz zakresu hotelowych usług – wybór kategorii i marki hotelu. Oczywiste jest, że zdefiniowany produkt powinien dodatkowo, w zależności od docelowej kategorii, spełniać wymogi, jakie narzuca ustawa kategoryzacyjna. Dobrze się dzieje, jeśli istnieje spójność pomiędzy wizerunkiem przemyślanego hotelu […]

Czytaj dalej


10+5 trendów hotelarstwie na rok 2014 cz. 2

W poprzednim numerze „Hotelarza” przedstawiliśmy 10 trendów, które będą miały wpływ na rozwój branży hotelarskiej w najbliższym czasie. W tym numerze prezentujemy pięć kolejnych. Mogą one być podpowiedziami dla hotelarzy, w którym kierunku powinny zmierzać ich działania i na co powinni zwrócić uwagę, aby osiągnąć sukces na rynku. Większość wniosków opiera się na analizie twardych […]

Czytaj dalej


Pokój to wyzwanie

Hotel jako przestrzeń jest zarazem trudny i fascynujący. Dla architekta to pole, gdzie przychodzi mu zmierzyć się z wieloma wyzwaniami i odgórnie narzuconymi normami, które mają bezpośredni wpływ na ostateczny kształt projektu, funkcjonalność przestrzeni, a także względy ekonomiczne, czyli szybkość zwrotu z inwestycji. Już w początkowej fazie procesu projektowania niezbędne staje się uwzględnienie wszystkich aspektów, […]

Czytaj dalej


Nowy szef hoteli Grupy Trip…

Grupa Trip utworzyła nowe stanowisko pełnomocnika zarządu, sprawującego nadzorczą funkcję nad wszystkimi hotelami znajdującymi się w grupie (Belweder, Czarny Potok, Litwor w Zakopanem i Ossa k. Rawy Mazowieckiej). Objął je Emanuel Dalnodar, wcześniej związany m.in. z warszawskimi hotelami Sheraton i Westin. Emanuel Dalnodar, z pochodzenia Włoch, karierę zaczynał jako kelner w rodzinnym Merano. Pracę w […]

Czytaj dalej


Nowy dyrektor sprzedaży w Ossie

Dyrektorem sprzedaży hotelu Ossa Congress & Spa z Grupy Trip został Mariusz Paszkiel, wcześniej szef sprzedaży w Marriott Warszawa. Mariusz Paszkiel posiada 15-letnie doświadczenie w branży hotelarskiej. Swoją karierę zawodową rozpoczął w 1998 w dziale operacyjnym hotelu Victoria Intercontinental w Warszawie. Dwa lata spędził w hotelach w Wielkiej Brytanii. To doświadczenie zaowocowało pracą w dziale […]

Czytaj dalej


Nowy stary prezes Port-Hotel

Rada nadzorcza spółki Port-Hotel w wyniku przeprowadzonego konkursu powołała Mirosława Moczarskiego, dotychczasowego prezesa zarządu spółki, na kolejną trzyletnią kadencję. Mirosław Moczarski zasiada w zarządzie Port-Hotelu od 2008 roku. Odpowiadał za sprawy operacyjne hotelu Courtyard by Marriott i rozwój spółki. Prowadził i koordynował, przy udziale Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, proces negocjacji z korporacją Marriott International dotyczący […]

Czytaj dalej


Nowy konsultant od rynku hotelowego w Cushmanie

Šárka Chapman objęła stanowisko konsultanta ds. nieruchomości hotelowych w dziale Wycen i Doradztwa warszawskiego oddziału Cushman & Wakefield, międzynarodowej firmy doradczej na rynku nieruchomości komercyjnych. Šárka Chapman ma ponadtrzyletnie doświadczenie na rynku nieruchomości. Od 2010 roku pracowała jako konsultant w biurze Cushman & Wakefield w Pradze. W swojej dotychczasowej karierze uczestniczyła m.in. w sprzedaży 3-gwiazdkowego […]

Czytaj dalej