7 naj 2023

Już po raz 15. „Hotelarz” przyznaje nagrody 7 NAJ (bo w siedmiu kategoriach). Wyróżniamy nimi ludzi, hotele, marki i sieci za ich NAJwiększy wpływ na polski rynek hotelarski w mijającym roku. Kolejnym dla polskiego hotelarstwa roku pod znakiem niepewności, mimo szybko rosnących przychodów, ale też jeszcze szybciej rosnących kosztów, roku pełnym obaw co do rozwoju sytuacji w polskiej gospodarce i w światowej geopolityce. Ale też roku wypełnionym różnorodnymi aktywnościami hotelarzy, otwarciami nowych, spektakularnych hoteli, debiutami nowych marek i ogłoszeniami nowych projektów. Co pokazuje, że polskie hotelarstwo mimo trudnych czasów, w jakich musi funkcjonować, wciąż się rozwija i jest atrakcyjne tak dla inwestorów, jak i dla gości.

CZŁOWIEK ROKU POLSKIEGO HOTELARSTWA:

ARTUR KOZIEJA
właściciel i prezes zarządu
Grupy Europlan

Twórca i prezes grupy Europlan, która w tym roku otworzyła 5-gwiazdkowy kompleks hotelowy Radisson Blu Resort & Conference Center Ostróda z 238 pokojami, aquaparkiem i centrum konferencyjnym na 1 tys. osób – jedyny hotel sieciowy na Mazurach. A wiosną 2024 r. otwiera kolejny 5-gwiazdkowy hotel, tym razem w Karpaczu – Sanssouci pod accorowską marką MGallery Collection ze 110 pokojami, który zapowiada się na luksusową wizytówkę Karkonoszy. Wiosną rusza też będący już na ukończeniu hotel Campanile w Warszawie ze 152 pokojami sieci Louvre Hotels Group. W tym roku portfolio grupy powiększyło się również o 5-gwiazdkowy Pałac Pakoszów pod Jelenią Górą z 47 pokojami, wydzierżawiony przez Europlan.

Podpisano też umowę na zarządzanie planowanym w Gdańsku hotelem Motlava ze 125 pokojami, który działać ma pod międzynarodową marką, oraz na The Sea Resort w Międzyzdrojach w standardzie 5-gwiazdkowym ze 153 apartamentami i pełnym zapleczem resortowym przy Promenadzie Gwiazd. To pokazuje zmianę strategii i dopasowanie się do nowych realiów w polskiej branży hotelarskiej. Początkowo strategia Artura Koziei oparta była na inwestycjach „brownfieldowych” – kupowaniu niedokończonych lub podupadających obiektów, gdzie w ciągu 12 miesięcy można byłoby uruchomić działalność po wprowadzeniu ich pod globalne marki i podpisaniu umów o zarządzanie z sieciami.

Na tej zasadzie kupił on na początku 2018 r. niedokończony budynek hotelu Gromada Kraków, a już pod koniec roku otworzył w nim hotel Metropolo by Golden Tulip zarządzany przez Louvre Hotels Group z 220 pokojami i ok. 2,5 tys. m kw. powierzchni konferencyjnej. W 2019 r. kupił stojący od kilku lat w stanie surowym zamkniętym obiekt w Ostródzie i podpisał umowę na zarządzanie z siecią Radisson Hotels Group oraz 50-pokojowy hotel Grot w Warszawie, aby rozbudować go do ponad 150 pokoi i wprowadzić pod markę Campanile, a w 2020 r. były internat sportowy Imperial w Zakopanem, aby rozbudować go do 130 pokoi pod marką Mövenpick sieci Acccor. Jednak pandemia zweryfikowała te plany i otwarcie Radisson Blu Ostróda, Campanile Warszawa i Mövenpick Zakopane przesunęło się w czasie, a sam Artur Kozieja, jak przyznał podczas panelu na naszej konferencji Hotel Investment Trends w maju, nieco zmienił swoje podejście do biznesu hotelarskiego i preferowanego rozwoju w modelu condo, stawiając na rozwój przez zarządzanie obiektami. Pokłosiem tego było podpisanie umów na zarządzanie Pałacem Pakoszów oraz planowanymi hotelami Motlava i The Sea Resort.

Jeszcze w 2019 r. otworzył też Lake Hill Resort & Spa ze 173 pokojami w Sosnówce między Jelenią Górą a Karpaczem, a w 2021 r. drugą część Lake Hill Apartments z 89 apartamentami; trwają prace przy trzecim etapie z 80 apartamentami w 10 budynkach oraz 20 willami. Na początku przyszłego roku pozwolenie na budowę uzyskać ma inwestycja w Zakopanem, a w Karpaczu planowana jest kolejna – Orlinek Berghotel w niegdyś największym budynku w mieście z 200 miejscami noclegowymi. Obecnie Europlan to już jeden z 30 największych graczy na polskim rynku hotelarskim, a po planowanych w 2024 r. otwarciach hoteli Campanile w Warszawie i MGallery w Karpaczu grupa stworzona przez Artura Kozieję po zaledwie pięciu-sześciu latach od zaistnienia w branży hotelarskiej będzie już w pierwszej dwudziestce z ok. 1 tys. pokoi i apartamentów.

NOMINACJE:

Leszek Mięczkowski – właściciel i prezes zarządu Grupy Dobry Hotel

Twórca Grupy Dobry Hotel, która obecnie jest największym niezależnym operatorem hotelowym (i dzierżawcą) na polskim rynku, zarządzającym ponad 20 hotelami i obiektami hotelowymi.

Tylko w tym roku portfolio grupy powiększyło się o wydzierżawione hotele Hyatt Place w Krakowie z 216 pokojami i Haffner w Sopocie ze 105 pokojami oraz 5-gwiazdkowy Unicus Palace Sławkowska z 36 pokojami i obiekt hotelowy N.33 Premium Apartments w Krakowie. Grupa wprowadziła także pod debiutującą w Polsce markę Wyndham Grand hotel Unicus Palace Floriańska w Krakowie, a do sieci marketingowej Design Hotels należącej do Marriott International warszawski H15 Boutique Hotel, dołączając go w ten sposób do jednego z największych hotelowych program lojalnościowych, Marriott Bonvoy. I jak wynika z nieoficjalnych informacji, to nie ostatni z obiektów Dobrego Hotelu, który działał będzie pod jedną z marriottowskich marek. W tym roku Dobry Hotel podpisał też umowę dzierżawy i na zarządzanie powstającym na Wyspie Spichrzów hotelem z 96 pokojami, który działać ma pod międzynarodową marką, oraz uzyskał 5-gwiazdkową kategoryzację dla H15 Hotelu Francuski, który otwarty został w ub.r. po ponad dwuletnim generalnym remoncie. Jeszcze na początku 2022 r. Grupa Dobry Hotel liczyła 15 obiektów z ok. 1 tys. pokoi, na koniec 2023 r. to już 21 obiektów z ok. 1,5 tys. Imponujący wzrost firmy stworzonej i zarządzanej przez Leszka Mięczkowskiego, który był najpoważniejszym kontrkandydatem do tytułu Człowieka Roku Polskiego Hotelarstwa 2023.


Jakub Bilik – prezes i dyrektor zarządzający B&B Hotels Polska

Trafił do sieci B&B Hotels Polska pod koniec ub.r., aby wprowadzić nową strategię dynamicznego rozwoju, skupiając się na trzech głównych obszarach ekspansji: przejęciach hoteli, konwersjach nieruchomości niehotelowych oraz nowych inwestycjach z deweloperami i inwestorami. I od tego czasu sieć powiększyła się w dzierżawie o cztery hotele – w Kielcach (w budynku po byłym ibisie), Bytomiu (z przekształcenia Prime Hotelu), Piotrkowie Trybunalskim (były Best Western) i Tomaszowie Lubelskim (otwarty trzy lata wcześniej pod marką ibis Styles), łącznie z ponad 310 pokojami.

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *