Efekty & koszty

Autor: Kamil Maroszek, Bartłomiej Rak
Po stworzeniu hotelowego profilu lub fan page’u w mediach społecznościowych oraz wykreowaniu na nim treści, które będą przyciągać użytkowników, przychodzi czas na próbę zmierzenia efektywności naszych działań, przegląd kosztów i potencjalnych zysków.   Spora grupa osób, nie będąc przekonana co do słuszności podejmowania jakiejkolwiek aktywności w sieciach społecznościowych, pyta o jej koszty, a także szanse na weryfikację poczynionych działań.   CZY TO MA SENS? Musimy rozczarować niecierpliwych – szybkie sprawdzenie efektów działalności społecznościowej jest raczej trudne, szczególnie jeśli chodzi o sprzedaż. Przede wszystkim jednak powtarzamy jak mantrę: osoby rozpoczynające działania w Social Mediach muszą być świadome, że jest to aktywność głównie wizerunkowa a nie sprzedażowa. Ci, którzy są w stanie przeznaczyć większą ilość czasu na realizację obecności w sieci, a także hotele, które mogą sobie pozwolić na prowadzenie profili przez profesjonalne firmy, rezultaty zobaczą w perspektywie 6 – 8 miesięcy działań. Najprostszym czynnikiem, który daje obraz popularności naszego profilu, jest liczba osób obserwujących treści przez nas serwowane, a także liczba osób, które „polubiły” fan page w ciągu określonego czasu (np. przez miesiąc). Kolejnym elementem jest liczba przekierowań na stronę internetową promowanego obiektu i zaangażowanie wchodzących tam internautów. Jeżeli współczynnik odrzuceń jest bardzo wysoki, warto zastanowić się nad zmianą layoutu i treści strony hotelu, bo ewidentne jest, że strona w pierwszym odruchu rozczarowuje użytkownika, który zdecydował się na zwiększenie swojej wiedzy o danym obiekcie. Nie powinniśmy dopuścić do sytuacji, gdy luźny charakter profilu kontrastuje ze sztywną, statyczną i nieprzyjazną stroną www, zaletą jest spójność wyglądu i podobny ton treści, zamieszczanych w obu miejscach. Użytkownicy, którzy obserwują profile, początkowo zwykle nie angażują się w ich życie. Nasza rola polega na tym, by każda treść wywoływała jak najwięcej interakcji: komentarzy, pytań, apeli czy tzw. share’ów – przekazywania informacji znajomym. Z pewnością otrzymują Państwo takowe od swoich przyjaciół, czy to w postaci linka do ciekawego/śmiesznego/strasznego filmu na Youtube, czy to w formie maila z zadziwiającą treścią, czy też po prostu linków na facebookowej tablicy, zachęcających do zapoznania się z konkretną stroną internetową. Warto pamiętać, że im więcej interakcji dotyczy danej informacji, tym częściej i łatwiej do „rozmowy” dołączają kolejni użytkownicy. Sytuacja ta jest analogiczna do popularności fan pagów na Facebooku – zdecydowanie łatwiej przekonać internautę, że ciekawszy jest ten, kto posiada 2 tys. osób obserwujących, niż ten, kto ma ich zaledwie 25. Jeżeli dana treść nie wywołuje żadnego odzewu, kolejna osoba, która ją zobaczy, uzna ją za nieciekawą, niewartą zaangażowania i przejdzie do dalszego przeglądania sieci. Mile widziane są nowe, wciągające formy zainteresowania fanów przedstawianą informacją!   ZAGROŻENIA Z MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH Obecność w mediach społecznościowych wiąże się z pewnym ryzykiem. Przeanalizujmy sytuację od samego początku. Załóżmy, że nie zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie działań w Social Media. Czy to powstrzyma internautów przed rozmawianiem o naszym hotelu? Oczywiście nie, ponieważ w internecie każdy może się wypowiedzieć na dowolny temat. Skoro nasi byli, obecni i potencjalni klienci rozmawiają o nas, może warto uczestniczyć w tej dyskusji? Wszyscy wiemy, że nie zawsze uwagi klientów są uzasadnione. W takich przypadkach warto się bronić i przedstawić własną wersję wydarzeń. Czyli jednak lepiej być obecnym? Nie jest to do końca tak oczywiste. Większe zaangażowanie w mediach społecznościowych skutkuje większym zaangażowaniem naszych obserwato [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *