Polski Holding Hotelowy przedstawił strategię rozwoju na lata 2025–2034. Firma będzie się koncentrować na inwestycjach, na które do 2030 r. przeznaczy 1,2 mld zł. Strategia, której hasłem przewodnim jest „Z natury gościnni”, zakłada również podział 53 posiadanych obiektów na trzy linie biznesowe: Miasto, Kurort, Uzdrowisko i stworzenie marek własnych w linii kurortowej i uzdrowiskowej. PHH otwiera się też na rozwój w modelu asset light przez dzierżawy i zarządzanie. Wprowadzono również nowe logo.

Strategia zakłada przejście w ścieżce rozwoju PHH z horyzontu krótkoterminowego, jakim była konsolidacja hotelowych aktywów skarbu państwa, do średnioterminowego – wzmocnienia pozycji lidera rynku hotelowego, w kierunku długoterminowego – kreatora polskiego rynku hotelarskiego.
– Polski Holding Hotelowy istnieje od 2019 r., skupiając należące do skarbu państwa hotele i obiekty noclegowe. W tej chwili w naszym portfolio mamy 53 obiekty. Po etapie konsolidacji przyszła pora na uporządkowanie struktury, komercjalizację oraz wzmocnienie naszej pozycji lidera rynku hotelarskiego w Polsce – mówi Rafał Kincer, prezes zarządu PHH. Nowa strategia PHH na lata 2025–2034 opiera się na czterech filarach: segmentowości, doskonałości komercyjnej, efektywności wewnętrznej oraz rozwoju nowych modeli biznesowych.
W ramach segmentowości portfolio PHH zostało podzielone na trzy linie biznesowe: Miasto, Kurort i Uzdrowisko. W pierwszej grupie znalazły się hotele biznesowe, oparte na markach franczyzowych globalnych sieci hotelarskich. Oprócz hoteli lotniskowych są to obiekty, które przeszły już modernizację (jak m.in. otwarte od jesieni ub.r. Aiden by Best Western w Łodzi, Holiday Inn Express w Lublinie, Four Points by Sheraton we Wrocławiu i voco w Katowicach, a wcześniej Best Western Plus w Rzeszowie i Olsztynie) lub są w jej trakcie (Ikar w Poznaniu pod marką Four Points by Sheraton i Royal w Krakowie pod marką Le Meridien).
W linii Kurort znajdzie się 21 obiektów skierowanych do gości szukających odpoczynku, dla których ważny jest dobrostan i holistyczne podejście do zdrowia oraz wyjątkowa jakość usług w zgodzie z naturą. W obiektach linii Uzdrowisko miejsce i opiekę mają znaleźć osoby wymagające poprawy zdrowia, rehabilitacji, jak i te, dla których ważna jest profilaktyka zdrowotna (dziewięć obiektów, w większości sieci Geovita oraz Interferie w Dąbkach i Ustroniu Morskim, a także sanatorium Podczele w Kołobrzegu i hotel Krynica w Krynicy-Zdroju). Do Grupy PHH ma być też włączony kompleks Uzdrowisko Krynica-Żegiestów. W segmentach Kurort oraz Uzdrowisko PHH będzie rozwijał swoje dwie marki własne, których szczegóły ma ogłosić jesienią.
W 2025 r. Grupa PHH przeznaczy 220 mln zł na modernizację hoteli. W przyszłym roku będzie to 211 mln, a w 2027 roku 223 mln.
– Wartość trwających obecnie inwestycji w pięciu obiektach z 900 pokojami wyniesie 450 mln zł. W ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy zakończyliśmy inwestycje na łączną kwotę 350 mln zł. Rozwój infrastruktury hotelowej, efektywność finansowa i zrównoważony rozwój to priorytety PHH na najbliższe lata – mówi Agnieszka Malinowska, członkini zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego.
W tej chwili, poza hotelami w Krakowie i Poznaniu, w modernizacji znajdują się hotele Krynica w Krynicy-Zdroju, Wolin w Międzyzdrojach i Interferie Medical SPA w Świnoujściu, który ma wejść pod markę Mövenpick. Modernizacja obiektów wpłynie na zwiększenie średniego obłożenia oraz poprawę konkurencyjności obiektów, których wykończenie odbiegało od standardów rynku.
Nowa strategia zakłada również realizację modelu asset light, czyli koncentracji na dzierżawie i zarządzaniu hotelami, które nie należą do PHH. Jednak ten model dotyczy jedynie miejskich hoteli sieciowych, gdyż PHH ma największe doświadczenie w tym segmencie, współpracując od swojego powstania z największymi sieciami: Marriott, Hilton, IHG, Louvre Hotels Group, Best Western, a wkrótce też Accor.
Zarząd widzi również możliwość dalszej konsolidacji grupy. PHH zakłada także współpracę przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego jest naturalnym partnerem przy realizacji inwestycji hotelowych, a prognozowane jest tam zapotrzebowanie na ok. 1 tys. pokoi.
Przychody Grupy PHH w 2025 r. wyniosą ok. 600 mln zł. Według przyjętej strategii w 2034 r. będzie to 879 mln, co oznacza wzrost o 68 proc. w stosunku do 2024 r. Największe przychody mają pochodzić z linii Miasto (367 mln zł), natomiast z linii Kurort 305 mln zł, a z linii Uzdrowisko 207 mln zł. Przychody mają wzrosnąć z 523 mln w 2024 r. do 879 mln w 2034, EBITDA z 56 do 239 mln zł, a marża EBITDA 2,5-krotnie do 27,5 proc.
Zwieńczeniem nowej strategii PHH jest zmiana logo, które odzwierciedla świeże podejście i kierunek rozwoju. Znajdująca się w logo popularna w Polsce jaskółka została wybrana jako symbol ptaka powracającego do domu, a kolor nawiązuje do bursztynu. Grupa, w której portfolio znajdują się zarówno własne marki, jak i sieci międzynarodowe, swoją tożsamość podkreśla poprzez nowy slogan: „Z natury gościnni”. – To kwintesencja naszej misji i wartości, w centrum stawiamy zarówno gości, jak i pracowników, dbając o ich dobrostan oraz otaczające nas środowisko. Cała strategia jest hołdem dla pokoleń polskich hotelarzy, którzy przez lata budowali wyjątkową tradycję gościnności. Dziś, czerpiąc z ich doświadczeń, łączymy najlepsze praktyki z nowoczesnym podejściem, by tworzyć miejsca, w których każdy czuje się wyjątkowo, w zgodzie z naturą, w trosce o ludzi i otoczenie – podsumowuje Rafał Kincer.
Obecny podczas ogłaszania nowej strategii wiceminister aktywów państwowych, Robert Kropiwnicki, podkreślając, że „PHH jest jedną z najmłodszych spółek skarbu państwa, ale bardzo dynamiczną i z dużym potencjałem”, zaznaczył, że nie są prowadzone żadne prace związane z prywatyzacją spółki.
Dodaj komentarz