WorldHotel vs. Invest-Hotel

Dwie najważniejsze hotelarskie imprezy targowe – WorldHotel w Warszawie i Invest-Hotel w Poznaniu odbyły się w tym roku niemal dzień po dniu. W piątek 5 października kończyły się targi w Warszawie, w poniedziałek zaczynały w Poznaniu. Nie przysłużyło się to żadnej z tych imprez.




Wystawcy, którzy zdecydowali się na udział w obydwu imprezach, w piątek wieczorem pakowali swoje stoiska w Warszawie, żeby w poniedziałek rano (a faktycznie w niedzielę wieczorem) rozpakowywać się w Poznaniu. Wielu było zdziwionych taką sytuacją, inni zdecydowali się na udział tylko w jednej z tych imprez, choć gdyby było między nimi kilka tygodni różnicy wzięliby udział w obu. Zbieżność dat skłoniła też do zadania sobie pytań, czym te imprezy różnią się od siebie, jeśli czymś się różnią.

 

V. edycja WorldHotelu

V. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Obiektów Noclegowych WorldHotel organizowane przez firmę MT Targi odbyły się w dniach 3-5 października. Wystawiało się na nich 101 firm podczas gdy w ubiegłym roku 120, ale więcej o 10 proc. było zwiedzających, według deklaracji organizatorów, blisko 4,3 tys. Historia targów WorldHotel sięga 2008 roku, gdy wyodrębniły się one z dużo większej imprezy – wiosennych targów gastronomicznych EuroGastro. Przyczyna była prozaiczna – część hotelarska nie mieściła się już w hali targowej razem z wystawcami z gastronomii. Ale nie tylko z tego powodu. – Mieliśmy wiele opinii od hotelarzy i wystawców, że to jest tak duża branża i tak inna od gastronomii, że powinna mieć imprezę specjalnie dla siebie, a przy gastronomii oni gdzieś giną. Słyszeliśmy od samych zainteresowanych, że hotelarze chcą mieć targi, na których goście będą przychodzili specjalnie dla nich, będą przyjeżdżali ci, którzy faktycznie są zainteresowani zakupami do swoich obiektów – mówi Urszula Potęga, prezes MT Targi (czytaj na str. 29).

 

I tak powstała jedyna impreza targowa, która skierowana jest wyłącznie dla branży hotelarskiej, nie obudowana żadnymi większymi imprezami targowymi (równolegle odbywały się IV Targi Event dla organizatorów imprez oraz Vending Poland, ale niedostępne dla uczestników WorldHotelu bez wykupienia biletu). Tegorocznym targom, jak zwykle, towarzyszył bogaty program merytoryczny, który ma być według zamierzeń organizatorów, wyróżnikiem tej imprezy. Swoje dwa szkolenia „Hotel – opłacalna inwestycja” i „Organizacja pracy w hotelu” organizował m.in. „Hotelarz”. Łącznie zgromadziły one ponad 60 uczestników (więcej czytaj na str. 12). „Problemy właścicieli obiektów hotelowych w Polsce i sposoby ich rozwiązywania” przedstawiła firma Projekt Hotel. O obowiązkach osób korzystających z utworów w miejscach publicznych opowiedzieli prelegenci ze Stowarzyszenia Autorów ZAiKS podczas konferencji „Prawo autorskie – jak korzystać z utworu w działalności hotelowej i eventowej?” Przy pełnej sali odbyła się konferencja „Spa & Hotel 2012” organizowana przez Europejską Fundację Spa, której gościem specjalnym był Jean-Guy de Gabriac, założyciel i prezes Tip Touch International, jeden z najbardziej znanych konsultantów SPA na świecie.

 

Eksperci podczas trzech paneli omówili kwestie związane z rynkiem i marketingiem SPA, a także odpowiedzieli na pytania: „SPA w hotelu – generator strat czy zysków” oraz „jak uniknąć błędów w projektowaniu, które kosztują?” Dużym zainteresowaniem cieszyło się też szkolenie zorganizowane przez firmę SANA Consulting „Jak zwiększyć obroty usług hotelowych o 20-30 proc. dzięki indywidualnej i unikatowej obsłudze klienta?”. Uczestnicy poznali perspektywę konsumenta i decydenta – ich wartości, motywacje, ścieżki zakupu usług hotelarskich. Swoje wykłady poprowadzili też wystawcy: Wago Elwag – „Inteligentny hotel według WAGO” oraz Cloud Industry Solutions „Revenue Management – budowanie ceny na bazie kosztów usługi hotelowej”. Targom towarzyszyły warsztaty i pokazy cukiernicze organizowane przez cukiernię T.Deker Patissier & Chocolatier, podczas których mistrz cukierniczy Tomasz Deker pokazywał sztukę tworzenia rzeźb czekoladowych, natomiast gość specjalny – Paweł Mieszała stworzył z karmelu olbrzymiego motyla, pokazując w ten sposób nieograniczone możliwości tego „tworzywa”, m.in. poprzez naciąganie, wydmuchiwanie i zdobienie karmelu złotem. Na zaproszenie Stowarzyszenia Polskich Barmanów ze swoim pokazem wystąpił Marek Posłuszny – Mistrz Świata kategorii Flair. W tym roku po raz pierwszy na targach pojawiły się firmy z ofertą dla sektora kawowego, które zaprezentowały m.in. ekspresy do kawy, ziarna, dodatki, takie jak: syropy smakowe, śmietanki czy słodycze. Odbyły się też, warsztaty kawowe organizowane przez AproTrade/Akademię Kawy „Kawa w hotelu – co warto o niej wiedzieć?”

 

XIV. edycja Inv est-Hotelu

XIV. Targi Wyposażenia Hoteli Invest-Hotel organizowane przez Międzynarodowe Targi Poznańskie odbyły w się w dniach 8-10 października. Wystawiało się na nich ok. 70 firm w porównaniu do ponad 140 w ubiegłym roku. Liczby gości nie da się ocenić, gdyż targi te organizowane były razem z dużo większymi targami gastronomicznymi Polagra Gastro, a w tym samym terminie w sąsiednich halach odbywały się też Polagra Tech – Targi Technologii Spożywczych, Polagra Food – Targi Wyrobów Spożywczych i Taropak – Targi Techniki Pakowania i Logistyki. I to jest główna różnica między Invest-Hotelem a WorldHotelem. Poznańska impreza obudowana jest kilkoma innymi targami, dzięki czemu ściągają na nie tłumy gości, tylko nie do końca wiadomo, kto na jaką imprezę przyszedł. Przez ostatnie lata Invest-Hotel organizowany był z targami turystycznymi Tour Salon, które odbywają się pod koniec października. W tym roku organizatorzy postanowili to zmienić i z powrotem połączyć je z branżą gastronomiczną (w tym układzie odbywały się do 2008 roku).

 

Nagrody ministra dla Agnelli i Pagedu

W konkursie o Nagrodę Ministra Gospodarki na najbardziej przedsiębiorczą firmę, eksportera i innowatora Targów WorldHotel 2012 jury pod przewodnictwem Rafała Szubstarskiego, redaktora naczelnego „Hotelarza”, przyznało:

I nagroda – 15 tys. złFabryka Dywanów Agnella za kolekcję wykładzin obiektowychtypu Axminster – Impulse

II nagroda – 10 tys. złPaged Meble – Meble Jarocin za meble hotelowe Villa Ecero




– Po wizycie na największych targach hotelarskich Equip’Hotel w Paryżu w 2010 roku, gdzie tematy gastronomiczne są wyraźnie eksponowane, stwierdziliśmy, że branża nieprzypadkowo określana jest słowem HoReCa i nadszedł czas na kolejne zmiany albo raczej powrót do dotychczas stosowanych, sprawdzonych rozwiązań – mówi Józef Szyszka, dyrektor targów Invest-Hotel (cały wywiad czytaj na str. 30-31). – Targi hotelowe i gastronomiczne w Poznaniu odbywają się w różnych terminach i trzeba było dopasować je do siebie i to jest główna przyczyna zupełnie nowego terminu. Również targom Invest- Hotel towarzyszył program seminaryjny, swój blok miały m.in. Projekt Hotel i Cloud Industry Solutions, ale z racji mnogości atrakcji targowych i dużej powierzchni Międzynarodowych Targów Poznańskich czasami trudno było na nie dotrzeć, a sale świeciły pustkami. Obydwie imprezy targowe są potrzebne branży. Który pomysł jest lepszy: samodzielna impreza dla dostawców wyposażających i świadczących usługi hotelarzom, czy targi, na których hotelarze mogą zapoznać się też z ofertą branży gastronomicznej. Na to pytanie na końcu muszą odpowiedzieć sami hotelarze i wystawcy, którym oddajemy głos na następnych stronach.

 

Byli w Warszawie i Poznaniu


 


Magdalena Krzeczowska

Manager Ds. Rozwoju, Newmor Polska

Newmor Polska od lat uczestniczy w targach WorldHotel jak i Invest-Hotel. Targi dają nam możliwość zaprezentowania nowości z naszej oferty tapet kontraktowych i wykładzin dywanowych, pozyskania nowych klientów oraz spotkania z wieloletnimi partnerami z całej Polski. Oba wydarzenia pod względem branżowym były i są dla nas równie ważne, co więcej do 2011 roku były równie efektywne. W tym roku targi w Warszawie dostarczyły dużo ciekawych kontaktów. Niestety trudno ocenić jednoznacznie targi w Poznaniu, gdyż o ile organizacja targów jak co roku wypadła dobrze, to negatywnie zaskoczyła nas nowa konwencja Invest-Hotelu, polegająca na połączeniu podczas jednych targów dwóch odrębnych branż: targów hotelarskich z targami Polagra-Gastro. Efekt tego typu działania okazał się wprost przeciwny do założenia organizatorów. Niestety utrudnił on zawieranie nowych kontaktów biznesowych. Rozszerzenie zakresu tematycznego targów poznańskich spowodowało chaos, rozproszenie zwiedzających, ich zmęczenie oraz dezorientację, przez co niejednokrotnie potencjalni klienci nie docierali do naszego stoiska. Kolejną wadą takiego rozwiązania była przypadkowość odwiedzających nas gości. Ponieważ zastrzeżenie do nowej formy targów nie jest naszym odrębnym zdaniem mamy nadzieję, że organizatorzy targów Invest-Hotel w Poznaniu wrócą do formy targów z lat poprzednich.

 

Cezary Ławida przedstawiciel na Polskę Maltzahn Carpet

Targi WorldHotel są dobrze przygotowane, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i marketingowym. Widać, że organizatorzy starają się, aby zaprosić jak najwięcej przedstawicieli interesującego nas segmentu. Pomagają nam także w działaniach marketingowych, dając do dyspozycji nieograniczoną ilość zaproszeń drukowanych oraz w wersji elektronicznej, organizują także wykłady i prelekcje, które przyciągają inwestorów oraz projektantów i architektów. Same targi mogłyby być trochę większe z większą liczbą wystawców. Targi poznańskie nie mogą znaleźć właściwej formuły. Po raz trzeci z rzędu zmieniają lokalizacje, co przekłada się na coraz mniejszą liczbę konkretnych kontrahentów. Ponadto brak chyba odpowiednich działań marketingowych, aby przyciągnąć potencjalnych inwestorów. Jest ich z roku na rok coraz mniej. Pomysł pozna [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne rabaty na szkolenia organizowane w ramach Akademii Hotelarza
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Autor: Rafał Szubstarski

Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *