Opodatkowanie zysku w spółkach zagranicznych

Autor: Renata Samburska, Anna Szczepaniec
Ministerstwo Finansów przyjrzało się polskim bezpośrednim inwestycjom zagranicznym oraz ich strukturze geograficznej. Z danych Ministerstwa wynika, że w ostatnich latach głównymi odbiorcami tych inwestycji są takie państwa jak Luksemburg czy Cypr. Taki kierunek lokowania polskiego kapitału musiał wzbudzić zainteresowanie polskiego fiskusa, gdyż państwa te w znacznym stopniu kojarzone są z preferencyjnymi systemami opodatkowania. Co więcej, z analizy przeprowadzonej przez Ministerstwo Gospodarki nie wynika, aby polscy inwestorzy realizowali w tych państwach projekty inwestycyjne na dużą skalę. Prowadzi to do wniosku, iż znaczna część kapitału napływającego do tych krajów z Polski ma charakter jedynie przepływów finansowych (które jednak zgodnie z metodologią są zaliczane do bezpośrednich inwestycji zagranicznych).   Uszczelnianie systemu Na tym tle zainteresowanie polskiego fiskusa powiązaniami podatników działających w dużych, międzynarodowych strukturach holdingowych, nie powinno dziwić. Zmiany planowane przez Ministerstwo Finansów mogą być jednak odczuwalne nie tylko dla podmiotów wykorzystujących sztuczne pod wieloma względami struktury do transferowania zysków poza terytorium Polski, ale też dla takich podmiotów, które w strukturach międzynarodowych uczestniczą ze względów biznesowych. Na nowe przepisy powinny zatem zwrócić uwagę także polskie spółki działające w branży hotelowej czy restauracyjnej posiadające udziały lub akcje w spółkach zagranicznych. W projekcie zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 30 kwietnia Ministerstwo Finansów zaproponowało wprowadzenie do obu wymienionych ustaw rozwiązań przewidujących opodatkowanie dochodów tzw. „kontrolowanych spółek zagranicznych” (Controlled Foreign Corporation – CFC). Projekt jest na razie na etapie uzgodnień międzyresortowych, [...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *