Kryzys skutkuje niepewnością i obawami

Wprawdzie skromny odzew - tylko 94 odpowiedzi*) - na redakcyjną sondę, która w założeniach miała diagnozować nastroje i postawy branży wobec nadciągającego poważnego kryzysu gospodarczego, nie ułatwia nam zadania i skazuje raczej na snucie hipotez, to jednak uznaliśmy, iż warto uzyskane prognozy - co do liczby hotelowych gości w 2009 r. - i deklaracje rozważanych strategii cenowych (dla noclegów oraz towarzyszących im usług) zaprezentować czytelnikom. I to co najmniej z kilku powodów:


1) po pierwsze - są to autentyczne i bazujące na realiach przemyślenia i diagnozy - wprawdzie nielicznej - ale na pewno tej aktywniejszej części środowiska,
2) po drugie - analiza cech obiektów, których reprezentanci odpowiedzieli na pytania sondy, wskazuje, iż mamy do czynienia ze znacznym ich zróżnicowaniem (tak pod względem wielkości - liczby posiadanych łóżek, potwierdzonej kategoryzacją - gwiazdkami - jakości oferowanych usług, czy lokalizacją w społecznościach o różnej wielkości i atrakcyjności turystycznej); mamy więc do czynienia z opiniami dość szerokiej i zróżnicowanej reprezentacji środowiska, wreszcie 3) po trzecie - wyniki sondy trafnie zdają się oddawać proporcje optymistów i pesymistów wśród hotelarzy, ale to nie te dwie postawy, ale niepewność jest tym, co najmocniej jest widoczne w odpowiedziach na jej dwa pytania.

Pierwsze - przypomnijmy - dotyczyło prognozy liczby hotelowych gości w br., a mówiąc ściślej tego, czy w porównaniu z rokiem ubiegłym właściciele obiektów hotelowych liczą się tu z jakąś kierunkową zmianą, która może być następstwem nasilania się zjawisk kryzysowych w gospodarce. Odpowiedzi (patrz Wykres 1) można więc interpretować w kategoriach "optymizmu - pesymizmu" środowiska hotelarzy. Tych pierwszych - czyli zdeklarowanych optymistów (17%) - jest wyraźnie, bo dokładnie dwukrotnie, mniej niż pesymistów (34%). Ale to nie pesymiści stanowią najliczniejszą grupę wśród uczestników sondy. Tą największą, którą tworzy prawie 2 na każdych 5 (dokładnie 39,4%) ankietowanych, są deklarujący, iż spodziewają się utrzymania sprzedaży miejsc noclegowych na tym samym - lub zbliżonym - poziomie co w roku 2008. Do pewnego stopnia można więc ich zaliczyć do optymistów (skoro nie spodziewają się znaczącego regresu sprzedaży).


[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *