W środku sezonu wakacyjnego i tuż po wdrożeniu unijnego certyfikatu Covid-19, Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń podsumowuje sytuację branży oraz inauguruje kampanię #ZnowuSieSpotykamy, pod patronatem honorowym Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej. Organizatorzy są od dawna przygotowani do realizacji bezpiecznych wydarzeń biznesowych i rozrywkowych, lecz limity skutecznie hamują popyt na nie i utrudniają odbudowę branży. Sektor apeluje o jasny i rozsądny plan na jesień, podany z wyprzedzeniem - aby móc zaspokoić popyt, skutecznie zapełnić kalendarze spotkań i wydarzeń, odbudowując straty w realiach „new normal”.

W czerwcu pojawiły się pierwsze wydarzenia w branży MICE, były to głównie grupowe wyjazdy integracyjne, motywacyjne i nagrodowe dla pracowników lub partnerów biznesowych. Organizatorzy realizowali je w destynacjach, które są przygotowane na przyjęcie grup i racjonalizują lokalne obostrzenia tak, aby umożliwić powrót tego typu działalności. W Polsce odbywały się głównie spotkania dla małych grup krajowych i spotkania plenerowe. Turystyka przyjazdowa do Polski oraz spotkania dla grup zagranicznych praktycznie nadal nie funkcjonują, tak samo jak branża targowa, kongresowa, koncertowa czy hotele miejskie nastawione na klienta biznesowego.
– Musimy pamiętać o dużej roli wydarzeń biznesowych w tworzeniu przewag konkurencyjnych polskiej gospodarki. To one zapewniają wymianę wiedzy, wspieranie w budowie zgranych zespołów czy relacji partnerskich, wspierających sprzedaż. Pierwsze realizacje pokazują ogromną potrzebę powrotu stacjonarnych spotkań, odbudowywania relacji, reintegracji po długim czasie izolacji i pracy zdalnej. Mamy na pewno do czynienia z odłożonym popytem ze strony końcowych adresatów realizowanych wydarzeń – mówi Łukasz Adamowicz, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel (SOIT). – Nasi klienci chcą się spotykać i potrzebują do tego profesjonalnych narzędzi biznesowych takich, jak incentive travel czy eventy. Te usługi mogą dostarczyć profesjonalni organizatorzy, którzy od blisko 1,5 roku zbierali doświadczenia i są gotowi kompleksowo przygotować bezpieczne spotkania w nowej rzeczywistości. Moglibyśmy w bezpieczny sposób realizować zdecydowanie więcej wyjazdów, konferencji czy targów, gdyby nie nieadekwatne limity jakimi objęta jest organizacja spotkań o charakterze biznesowym. Popyt mocno wstrzymuje także brak jednoznacznej deklaracji ze strony administracji państwowej dotyczącej statusu osób posiadających certyfikat UE w okresie po wakacjach.
Według SOIT, obecnie obowiązujące w Polsce limity i obostrzenia powodują, że odmrożenie sektora eventów, kongresów, koncertów plenerowych, konferencji i targów jest de facto iluzoryczne. Limity nie pozwalają na realizację rentownych projektów. Ograniczona liczba uczestników i zdecydowanie wyższe koszty związane z logistyką i produkcją takich wydarzeń, powodują, że ich organizacja jest nieopłacalna. Dlatego, zdaniem Stowarzyszenia, mówienie w publicznym dyskursie o „otwarciu” zamkniętej dotychczas branży spotkań mija się z realiami. Poziom realizacji usług w zakresie obiektów hotelarskich, organizacji różnego rodzaju wydarzeń i wyjazdów, czy przewozów, w porównaniu z innymi obszarami gospodarki, które uwolnione od limitów wznowiły działalność, jest wciąż bardzo niski. W innych branżach bowiem limity dotyczące uczestnictwa są o wiele bardziej liberalne.
– Branża targowa została odmrożona 6 czerwca, więc teoretycznie targi mogą być organizowane. Teoretycznie, lato bowiem dla branży targowej jest sezonem martwym – mówi Beata Kozyra, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego. – Kolejną istotną rzeczą jest to, że firmy potrzebują co najmniej 3-4 miesięcy, aby przygotować profesjonalną imprezę targową, a informacje o zbliżającym się odmrożeniu targów otrzymaliśmy na kilka dni przed oficjalnym odmrożeniem. Firmy targowe stoją w blokach startowych. Kalendarz jesiennych imprez targowych pęka w szwach. Przewidzianych jest wiele atrakcyjnych wydarzeń zarówno tych już znanych, jak i zupełnie nowych oraz w nowej formule. Organizatorzy i obiekty targowe są przygotowani do działania pomimo pandemii. Wytyczne dla targów zostały wdrożone i sprawdzone już w zeszłym roku.
Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń nieustannie postuluje stworzenie racjonalnej polityki limitów w zależności od sytuacji epidemicznej i poziomu zakażeń, z uwzględnieniem gotowych już w Unii Europejskiej rozwiązań, jak chociażby wprowadzony 1 lipca green pass czy finansowanie przez państwo szybkich testów dla niezaszczepionych uczestników życia publicznego w obszarze spotkań i wydarzeń. Od początku trwania pandemii zwraca uwagę na to, iż przemysł spotkań potrzebuje jasnej komunikacji, konkretów i przewidywalności, które umożliwią planowanie działalności biznesowej z kilku-miesięcznym wyprzedzeniem. To jest kluczowe dla wznowienia sprzedaży usług tego sektora.
Uruchomiona w lipcu kampania #ZnowuSieSpotykamy, ma na celu pokazanie, że z udziałem profesjonalnych organizatorów, agencji eventowych i incentive oraz przewoźników, jest możliwe organizowanie bezpiecznych wyjazdów oraz wydarzeń biznesowych i rozrywkowych. – Przez cały czas trwania akcji będziemy prezentować przykłady projektów z sukcesem zrealizowanych przez członków Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Kampania będzie prowadzona w mediach społecznościowych, branżowych i ogólnopolskich, towarzyszyć jej będą hasztagi #ZnowuSieSpotykamy oraz #WeMeetAgain i #WeTravelAgain – zapowiada Małgorzata Musiał-Bzowska, Sekretarz RPSiW. – Naszym przekazem pragniemy też pokazać znaczenie przemysłu spotkań w odbudowie społecznych potrzeb związanych z szeroko pojętymi relacjami ludzkimi. Ponadto musimy przyjąć perspektywę, iż czas zacząć funkcjonować w nowej rzeczywistości, pomimo pandemii. Unia Europejska wypracowała certyfikat Covid, jako instrument, który ma usprawnić życie, przemieszczanie się w czasie pandemii. Nauczmy się korzystać z tego i innych ułatwień, działajmy zdroworozsądkowo, aby nasze życie i biznesy mogły powoli wracać na dawne tory.
Dodaj komentarz