Współpraca z dostawcami w hotelowych SPA A.D. 2023

Autor: Anita Bajdalska. Autorka prowadzi firmę doradczą Manager Spa

W pracy hotelowego SPA codziennie mamy do czynienia nie tylko z gośćmi, ale także z dostawcami, którzy oferują swoje produkty. Pierwsi dają nam przychód, drudzy są kosztem, ale bez nich nie da się funkcjonować. Ważne jest utrzymanie balansu między jednymi i drugimi, a to – jak pokazuje praktyka – nie dla każdego managera SPA jest proste i łatwe.

Każdy przedsiębiorca marzy o stabilizacji – przepisów prawa, polityki podatkowej itd. Oczywiście w przestrzeni gospodarczej nigdy nie ma mowy o pełnej przewidywalności, bo na realia rynku wpływ ma wiele czynników, choćby tylko w ciągu ostatnich trzech lat najpierw pandemia, która poturbowała mocno całą branżę, potem wojna w Ukrainie, a wreszcie drastyczny wzrost kosztów mediów i dwucyfrowa inflacja.

Od wybuchu pandemii wiele się zmienia w przestrzeni gospodarczej. Wcześniejsza stabilizacja została dzisiaj zastąpiona niepewnością. To odbija się na funkcjonowaniu rynku, w tym także dostawców do branży SPA. Inflacja zabiera więcej z wypracowanych przychodów. Więc kluczem jest nie tylko zwiększanie przychodów w hotelowych SPA, ale także stały monitoring kosztów, które z każdej strony zaczynają rosnąć. Czasami słyszy się, że w jednym SPA przychód jest bardzo wysoki, a w innym padł rekord pod tym względem, ale co z tego, kiedy w ślad za tym idą jeszcze wyższe koszty funkcjonowania. Dlatego dziś szczególnie trzeba codziennie analizować koszty, które mogą czasami przyprawiać o ból głowy i doprowadzić do strat w biznesie SPA.

Wybór partnera kosmetycznego

Zacznijmy od dostawców kosmetyków, których na rynku jest coraz więcej. Jeszcze 10 lat temu mieliśmy kilkanaście marek kosmetycznych, które dostarczały swoje produkty do hotelowych SPA. Dzisiaj jest ich dużo więcej, ale to nie oznacza, że ta współpraca przebiega dużo lepiej. Jest wiele punktów, które decydują o tym, czy taką współpracę można uznać za udaną. Wybór partnera kosmetycznego do hotelowego SPA powinien opierać się na dokładnych analizach i kilkunastu przesłankach. Na początek należy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy marka pasuje do naszego SPA i czy będzie korespondowała ze standardem hotelu? Wysokiej klasy hotel powinien pracować na wysokiej jakości kosmetykach, w przeciwnym razie nie osiągnie sukcesu. Aby pozycjonować marki, trzeba mieć wiedzę praktyczną – wykształcenie kierunkowe i doświadczenie zawodowe, które pozwoli na bezstronną ocenę kilkunastu marek kosmetycznych. Znam przypadki, że w wysokiej kategorii hotelach pojawiały się nisko pozycjonowane marki i goście nie chcieli z nich korzystać. Powodem była postrzegana jakość kosmetyków do zabiegów, które nie były atrakcyjne dla gości, bo były… zbyt tanie.

Po selekcji marek przychodzi czas na prezentacje poszczególnych firm, które najczęściej zjawiają się w mocnym składzie, aby przekonać hotel do współpracy. Po drugiej stronie najczęściej jest manager hotelowego SPA, który powinien być do takich prezentacji przygotowany. Co jest ważne w tego typu spotkaniach? Jednym z kluczowych argumentów są przygotowane przez oferentów kalkulacje kosztów zabiegów SPA versus cena sugerowana dla gości SPA. Czy można takim kalkulacjom zaufać? Na początku współpracy z nową marką nie mamy, jako kadra zarządzająca hotelowymi SPA, innego wyjścia,

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *