Jak wyglądał sezon w hotelach nadmorskich?

Z rynku dochodziły sprzeczne informacje, jak wyglądał ten sezon wakacyjny dla hoteli nadmorskich. Z jednej strony słychać było, że słabo, było mniej gości, przyjeżdżali na krócej, a jak już przyjechali to mniej wydawali w hotelu. Z drugiej – można było przeczytać o zatłoczonych kurortach, wielogodzinnych korkach, a także o wysokich cenach w hotelach. Więc zapytaliśmy hotelarzy z największych nadmorskich obiektów resortowych: jak wyglądał ten sezon wakacyjny? Lepiej czy gorzej?

Generalnie można podsumować ich wypowiedzi: nie najgorzej, chociaż entuzjazmu nie ma. Udało się utrzymać przychody mniej więcej na ubiegłorocznym poziomie, choć zazwyczaj przy niższym obłożeniu, „z wyniku bylibyśmy bardzo zadowoleni, niestety ogromnym wyzwaniem operacyjnym pozostają wysokie koszty”. We wszystkich wypowiedziach przewija się wątek „zwiększonej wrażliwość turystów na cenę” i odczuwalnego „spadku siły nabywczej gości”, którzy ograniczali zakup usług dodatkowych, np. w SPA, gastronomii, czy pakietów z większą ilością dodatkowych świadczeń. „Gorsze nastroje konsumentów zdecydowanie wpływają na to, że wypoczywamy inaczej niż w poprzednich latach: krócej, taniej – oszczędzamy”.


Marek Hilla
Prezes zarządu, Gwiazda Morza Resort SPA & SPORT, Władysławowo

Sezon wakacyjny w Gwiazda Morza Resort SPA & SPORT generalnie można uważać za udany. Wyniki za okres lipiec- -sierpień w stosunku do planu i przyjętej strategii na rok 2023 są praktycznie identyczne. Oznacza to, że nasze wyczucie rynku, zachodzących zmian czy wyzwań, przed którymi stoi branża, się sprawdza. A co one oznaczają? Mianowicie to, że odczuwalny jest spadek siły nabywczej potencjalnych gości (istotne zmiany głównych wskaźników ekonomicznych) przy jednocześnie zwiększonej podaży miejsc noclegowych w naszym competition set. Ogromne znaczenie ma zatem analiza danych i dostosowanie polityki sprzedaży, w tym cen, zakresu świadczonych usług czy atrakcyjności oferty do oczekiwań gości naszego resortu.
Zakres danych, jakie należy poddać analizie, jest bardzo szeroki i nie ogranicza się tylko do zmian na poziomie popytu i podaży czy ogólnej sytuacji ekonomicznej, ale również wszystkich innych, które mają bezpośredni wpływ na poszczególne segmenty rynku, a z których pozyskujemy naszych gości. Należy pamiętać, że rynek się dynamicznie zmienia i porównywanie z okresem postpandemicznym wydaje się niewystarczające, gdyż w tym okresie odnotowaliśmy nienaturalny wzrost domestic leisure. W przypadku naszego resortu, planując budżet na rok 2023, zdawaliśmy sobie sprawę z wielu wyzwań, z jakimi będziemy się mierzyć w bieżącym roku, dlatego wyszliśmy z ofertą, która została dobrze przyjęta przez rynek, co bezpośrednio przyczyniło się do wzrostu liczby sprzedanych pokoi w miesiącach lipiec-sierpień o 10,27 proc. r/r i uzyskania jednocześnie wydłużonej długości pobytu o 6,87 proc. Pomimo faktu, że nasi goście ograniczali zakup usług dodatkowych, widać to szczególnie w outletach gastronomicznych czy usługach będących w ofercie Instytutu SPA, racjonalne zarządzanie polityką kosztową pozwoliło nam na osiągnięcie w lipcu wyniku finansowego na poziomie roku 2022.
Na wynik finansowy za sierpień musimy jeszcze chwilę poczekać, jednakże jak wspomniałem, w stosunku do założeń przychody za okres lipiec- -sierpień wynoszą +0,32 proc. do planu oraz -2,9 proc. do okresu lipiec-sierpień 2022. Widać zatem niewielki spadek w przychodach rok do roku w analizowanym okresie, jednakże jest on całkowicie zgodny z założeniami i w przypadku dobrze przygotowanej strategii zarządzania nie ma praktycznie żadnego wpływu na wynik finansowy naszej spółki, czego potwierdzenia należy szukać we wzroście na poziomie GOP (wartościowym) narastająco za cały rok 2023. A czy widać było jakieś zmiany w zachowaniach konsumenckich gości? Zdecydowanie tak. Tak dużo się słyszy o krótkim oknie rezerwacji, tłumacząc częstokroć wysoki poziom anulacji czy wrażliwość popytu na niesprzyjające warunki atmosferyczne, z którymi, skądinąd dość często, mieliśmy do czynienia w analizowanym okresie. Faktem jest, że istnieje grupa gości, którzy z różnych względów – osobistych czy zawodowych – podejmują decyzje zakupowe w os

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl



Komentarze

  • Spółka Polskie Wydawnictwa Specjalistyczne ProMedia Sp. z o.o., nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez użytkowników portalu.
  • Spółka zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy naruszających prawo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *