Ciężki kwartał – twarde dane

Autor: Piotr Stawiński

– Wyniki pierwszego kwartału 2013 r. odzwierciedlają niekorzystne tendencje w gospodarce – stwierdził Laurent Picheral, prezes Orbis SA, podsumowując wyniki spółki. Grupa Hotelowa Orbis odnotowała stratę 5,4 mln zł, niższe o prawie 10 proc. przychody i blisko 15-proc. spadek średniej ceny. Warimpex miał stratę 4,4 mln euro. Według danych GUS, w pierwszym kwartale z polskiej bazy noclegowej skorzystało 1,9 proc. mniej gości, a obłożenie w obiektach hotelowych spadło o 0,8 proc.


Przychody Grupy Hotelowej Orbis w pierwszym kwartale spadły o 9,5 proc., ze 137,8 mln zł do124,7 mln. Na niekorzystne wyniki sektora hotelowego w pierwszym kwartale wpływ miało według Orbisu kilka czynników.

 

Orbis: wyższe obłożenie, niższe ceny

Po pierwsze, niestabilna sytuacja makroekonomiczna spowodowała wyraźny spadek liczby klientów w segmencie konferencji i szkoleń (MICE), którzy podejmowali decyzje o odwołaniu lub przesunięciu w czasie niektórych imprez w oczekiwaniu na poprawę warunków na rynku. Największe spadki z tego tytułu odnotowały hotele marki Novotel w Warszawie i Poznaniu. „Biorąc pod uwagę przewidywania wielu analityków, druga połowa roku powinna przynieść ożywienie gospodarcze”, pisze spółka w swoim raporcie kwartalnym. Istotny wpływ na spadek obłożenia w hotelach ekonomicznych miał natomiast znacznie ograniczony popyt ze strony indywidualnych gości biznesowych.

„Po drugie, z uwagi na niski poziom popytu w okresie zimowym w Polsce, duże linie lotnicze zawiesiły wiele regularnych połączeń, które zostały w większości wznowione w kwietniu. Po trzecie, negatywny wpływ na wyniki pierwszego kwartału miał kalendarz dni wolnych od pracy (w tym Świąt Wielkanocnych, które w tym roku przypadły pod koniec marca). Przesunięcie kilku milionów złotych przychodów z marca na kwiecień znacząco wpłynęło na wskaźniki finansowe Spółki”.

Jak informuje Orbis, rok 2013 rozpoczął się w całej niemal Europie od spadku podstawowych wskaźników sektora hotelowego. Polska na tle całej Europy uplasowała się w grupie państw o stosunkowo wyraźnych spadkach, notując RevPAR w styczniu niższy o 5,6 proc. niż rok wcześniej. W lutym można było zaobserwować kolejne spadki. Warszawa okazała się jedną z najtańszych europejskich metropolii, ze średnią ceną dwuosobowego pokoju na poziomie 252 zł (spadek o 12 proc.), podczas gdy średnia europejska w tym samym miesiącu wyniosła 417 zł. Również pozostałe duże miasta zanotowały głębokie spadki. Ceny hoteli w Poznaniu spadły aż o 19 proc. i wyniosły średnio 233 zł; Wrocław zanotował 16-proc. spadek cen (średnia cena 220 zł), a Gdańsk i Łódź 13 proc. (średnie ceny odpowiednio 228 zł i 241 zł).

„Negatywnym zjawiskiem, jakie można zaobserwować w

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *